אני בן 18, וחי אורח חיים ספורטיבי מאוד: מתאמן בחדר כושר ומשחק כדורגל. לפני כמה שנים סבלתי מכאבי גב איומים שנעלמו לאחר כמה חודשים מעצמם. לאחרונה זה קורה שוב. האם עליי לעשות ניתוח או להפסיק עם אורח החיים הספורטיבי שלי?


"איני יודע מה מצב הגב שלך ואם יש לך פריצת דיסק או בעיה אחרת בעמוד השדרה, אבל אורתופד יוכל להדריך אותך ולהורות לך כיצד לנהוג. בכל ספרי האורתופדיה כתוב שרוב כאבי הגב נעלמים לאחר כחצי שנה, ללא ניתוחים. רק אם יש סימנים נוירולוגיים, כמו שיתוק ברגל, חולשה מוטורית או הפרעה במתן שתן, זו סיבה טובה מספיק לקבוע תור לניתוח. פעילות גופנית חשובה במצבים כאלו, והיא אף מונעת כאבים. אם אתה משחק כדורגל, חשוב שתדע כי ריצות וקפיצות לא טובות לגב. כשאתה מבצע תרגילים בחדר הכושר, חשוב שתדאג לתמיכה לגב ולצמצום העומס - עדיף שתעשה יותר סטים עם משקולות במשקל נמוך מאשר פחות סטים אבל עם משקל גבוה".



אני סובלת מלחץ תוך־עיני וחוששת מאוד. מה עליי לעשות כדי לא להידרדר, חלילה, לעיוורון?
"מחלת הלחץ התוך־עיני, או גלאוקומה בלעז, מכונה גם 'הגנב השקט של הראייה'. כלומר, אם לא מטפלים בבעיה, אפשר להתעוור. עלייך להישאר במעקב אצל רופא עיניים אחת לכמה חודשים, ולבדוק אם הלחץ בסדר. כדאי לקחת טיפות שמורידות לחץ תוך־עיני, ומדי פעם כדאי גם לעבור בדיקת רשתית שנקראת OCT ובדיקת שדה ראייה, כדי לוודא שהוא לא מצטמצם. אם הבדיקות תהיינה בסדר, תוכלי להיות רגועה. אני ממליץ לך לשמור על רמת לחץ תוך־עיני של פחות מ־18, כאשר הגבול התקין הוא פחות מ־20. אם הלחץ יעלה, הרופא ככל הנראה ימליץ לך להוסיף טיפות או לעשות טיפול בלייזר או ניתוח להשתלת צינוריות קטנטנות בעיניים".



אני סובלת מפטרת בציפורניים כבר שנים ארוכות. לצערי הבעיה עברה מהציפורניים בכף הרגל לציפורניים בכף היד. אני תוהה מה הדרך המומלצת לטפל בבעיה.


"הדרך היעילה ביותר להתמודד עם הבעיה היא ליטול תרופות דרך הפה, שאותן נוטלים במשך חצי שנה. כיום המטופלים לא צריכים לפחד מפגיעה בתפקודי כבד, משום שהרופאים עוקבים אחר מצבם הרפואי. לפעמים צריך להוסיף לטיפול גם לק מיוחד שיש למרוח על הציפורניים כל יום ולשייף".



אני עושה באופן קבוע בדיקות אקו לב. בביקור האחרון אצל הקרדיולוג נאמר שיש לי היצרות בשסתום, ושאיאלץ לבצע החלפת מסתם דרך צנתור. הרופא אמר שאפשר לחכות לבדיקת האקו הבאה שלי בעוד חצי שנה כדי לעשות את הצנתור, אבל אני חוששת. האם כדאי לחכות או להתחיל לפעול כעת?


"הכל מתחיל ונגמר באיכות החיים שלך. זאת אומרת שאם הדבר פוגע באיכות החיים שלך כרגע, ההמלצה היא לעשות את הצנתור בהקדם. אם שלחו אותך הביתה לחצי שנה, סימן שלא מוכרחים. כדאי לעשות צנתור כשהחולה מתחנן ואז גם השיפור יותר דרמטי. זה תלוי בך. בעבר, כדי להחליף שסתום, היו צריכים לעשות ניתוח לב פתוח, עם כל המשתמע מכך: חיבור למכונת לב־ריאות, החלפת השסתום וכמובן תפירות. כיום אפשר לעשות את אותה פעולה באמצעות צנתור ולזכות בהחלמה מהירה יותר, ואפילו יש אנשים שחוזרים הביתה עוד באותו יום. חשוב לי להדגיש שלא כל אחד מתאים לעבור הליך כזה, אבל אם אמרו לך שאת מתאימה, אין לך ממה לחשוש. אם את מצליחה לתפקד בחיי היומיום שלך תדחי את הפעולה. חצי שנה זה לא סוף העולם - אם הם היו חושבים שהמצב דורש פעולה דחופה, היו עושים לך צנתור אתמול בבוקר".