נכדתי בת השנתיים ושלושה חודשים סובלת ממחלת הפה והטלפיים. זו כבר הפעם השנייה שהיא חולה במחלה הזו, ואנחנו במשפחה מאוד מודאגים כי היא לא אוכלת מרוב כאבים, ואפילו לא רוצה לשתות מים. כיצד לדעתך ניתן לטפל בבעיה?
“בתור התחלה חשוב לי להדגיש שמחלת הפה והטלפיים קיימת אצל בעלי חיים, בעוד אצל ילדים המחלה הזו נקראת מחלת הפה והגפיים. היא אומנם לא נחשבת מחלה מסוכנת, אבל היא מאוד מידבקת, ולכן הגיוני שהילדה חלתה בה פעמיים בשנתיים. הילדים, וגם ההורים, סובלים מאוד מתופעות הלוואי של המחלה, ולכן ההמלצה היא קודם כל להשתמש בתרופה להורדת חום ובמשככי כאבים המיועדים לילדים. אם הילדה לא תאכל שבוע לא יקרה אסון, אבל זכרו שהיא חייבת לשתות. במצבים כאלה אני מציע להורים לתת לילדים ללקק קרח בהשגחה. אפשר להציע לילדים לאכול מעט גלידה או ארטיקים שמכילים חלבונים וסוכרים, ויסייעו במניעת התייבשות”. 

אני בן 32 ומשחק טניס כבר תקופה ארוכה. לפני כשנה הרגשתי דקירה בכתף, פניתי לרופאים ועשיתי את כל הבדיקות הנדרשות כולל פיזיותרפיה, אבל הרופאים לא מצאו דבר. מה דעתך?
"מפרק הכתף ידוע כמפרק מאוד בעייתי, משום ששטח המגע שלו מאוד קטן ומה שמחזיק את הכתף הם בעצם הגידים והמיתרים. עקרונית, אם לא מצאו שום דבר אין הרבה מה לעשות. בו־זמנית חשוב לי להדגיש שיכול מאוד להיות שיש קרע חלקי קטן שאפשר לראותו רק בתנוחה או בזווית מסוימת, ואולי אפילו בבדיקת MRI. אני ממליץ שתמשיך את הפיזיותרפיה בעצמך, ואם זה לא עוזר פנה לאורתופד שיסייע לך עם הבעיה בכתף, ואולי יזריק לך חומצה היאלורונית, או כל חומר אחר שירגיע לך את האזור הכואב".

בעלי בן ה־74 סובל בתקופה האחרונה מדימומים מהפה בזמן השינה. עשינו כמה בדיקות, ופנינו לרופא השיניים, אבל אף אחד לא הצליח לסייע לו. האם זה קשור לעובדה שהוא נוחר בלילה?
"ברוב המקרים אנשים שנוחרים ישנים עם פה פתוח, והדבר גורם לאזור להתייבש ומשפיע על רירית הפה. בתור התחלה הייתי ממליץ שתפנו לרופאת המשפחה ותבקשו שהיא תשלח אתכם לבדיקות של תפקודי קרישה. מעבר לזה חשוב לי להזכיר שאם הוא נוטל כדורים מעכבי קרישה, הדבר עלול לגרום לדימומים מהפה מתוך שינה".

לפני שבועיים ישבתי על הספה וקראתי, ופתאום הרגשתי לכמה שניות שהעיניים שלי מרצדות, וחצי מהגוף נרדם. אני בת 58 ובריאה בדרך כלל, אבל חוששת שמדובר באירוע מוחי חולף. מאז לא הרגשתי את התחושה הזו יותר, אבל אני עדיין מפחדת. מה עליי לעשות?
“את מתארת פה אירוע של כמה שניות, וייתכן שמדובר בהפרעה רגעית וחלקית בזרימת הדם. אני ממליץ לך לפנות לבירור אצל נוירולוג, שבתור התחלה יבדוק את האקו דופלר של עורקי הצוואר ואת מצב קרקעית העין. בהמשך לתוצאות הוא יבחן אם לפנות לביצוע בדיקת C.T. יכול מאוד להיות שלאחר הבירור הרפואי תיאלצי להתחיל ליטול אספירין או דומיו”.

בעלי בן ה־80 חולה בסוכרת ומקבל אינסולין קרוב ל־40 שנה. הוא קיבל מהרופא כדור ניסיוני חדש שגורם לסוכר להיפלט בשתן והכדור הזה השפיע עליו מאוד לטובה, ובכל זאת, בכל פעם שהוא עולה הביתה כואבות לו מאוד הרגליים, ולפעמים הוא סובל מסחרחורות וחוסר יציבות. למה זה קורה?
"אני מניח שיש לו דלקת עצבים סוכרתית שיכולה לגרום לכאבים ולהפרעות בתחושה ברגליים. מה שאופייני לדלקת הזאת הוא שכאשר הרגליים בפעילות ההרגשה היא טובה, אבל כשהרגליים נחות ושמים עליהן משקל, כמו שקורה כשעולים במדרגות – התחושה קשה. אם בכל פעם כשהרגליים שלו פועלות והוא מזיז אותן הוא מרגיש טוב יותר, אבל כשהן יציבות זרימת הדם פחות טובה, זה ככל הנראה משהו שקשור לכלי דם. אם כן, בדיקת נוירולוג ובדיקה של רופא לכלי דם יוכלו בקלות לאבחן את הבעיה. בקשו לבצע בדיקת זרימת דם (אקו דופלר) גם במאמץ, ולא רק במנוחה. מעבר לזה אני ממליץ לבצע באותו מכשיר גם בדיקת EMG ובדיקת NCV”. 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה