כשמחלות החורף בעיצומן ואיום הקורונה הגיע לישראל, מאזינים שאלו את ד"ר מאיה רוזמן בתכניתה ב-103FM  כיצד יוכלו למזער את הסיכון לחלות במגוון וירוסים ונגיפים על ידי נטילת תוספי תזונה, האם ניתן להשתמש באומגה 3 על מנת למנוע דלקות, ומה כדאי לאכול כדי להעלות את רמת האבץ בגוף? 

אני מאוד חוששת להידבק במחלות חורף, ובאחרונה, לנוכח בהלת הנגיף הסיני אני מנסה למצוא פתרון ראוי שיעזור לי להתגונן. האם לדעתך כדאי לי ליטול טבליות ויטמין C בכדי למנוע הידבקות במחלות? 
“ראשית, צריך להבין שאין הוכחות מדעיות לגבי האופן שבו ויטמין C עוזר לחיזוק מערכת החיסון. בגלל שלא מדובר בעניין חד־משמעי אין כל צורך בשימוש בטבליות. שנית, חשוב לי להדגיש שקל מאוד לקבל את הוויטמין דרך מזון. אדם מבוגר זקוק ל־60 מ”ג ויטמין C, ובתפוז אחד יש 100 מ”ג, שזה הרבה יותר ממה שאדם מבוגר צריך ליום שלם.

מעבר לזה, בעגבנייה אחת תמצאי 40 מ”ג ויטמין C, מה שאומר שעגבנייה וחצי ביום תוכל להספיק לך בכדי לקבל את הכמות הנדרשת ליום. בפלפל אדום אחד יש 300 מ”ג ויטמין C, מה שאומר שחמישית פלפל ליום מספיקה, ואם משלבים מזונות אלה בתזונה היומיומית אין צורך ליטול את הוויטמינים בטבליות.

חשוב לציין שוויטמין C הוא ויטמין מסיס מים. מה שאומר שהעודפים שלו מופרשים החוצה בשתן אם אוכלים יותר מדי ממנו, או נוטלים טבליות. מעבר לזה, מדובר בוויטמין רגיש מאוד, ולכן אם את סוחטת לעצמך מיץ תפוזים עלייך לקחת בחשבון שבמהלך הסחיטה את מאבדת 30% מהוויטמין, וגם חיתוך ירקות לסלט גורם לצמצום הוויטמין. ככל שחותכים את הירק קטן יותר הוויטמין נהרס, ועל כן סלט חתוך דק מאתמול הוא כבר לא יעיל”.

האם לדעתך שימוש באומגה 6 עלול לגרום להופעת דלקות?
“אומגה 6 היא חומצת שומן חיונית לגוף האדם, ואנחנו חייבים לקבל אותה ממקור חיצוני כי הגוף לא יודע לייצר אותה בעצמו. היא ידועה כחשובה מאוד ומסייעת בשמירה על בריאות העור, עוזרת נגד סוכרת, ואף מפחיתה את רמות השומנים בדם. מעבר לזה חשוב לציין שהיא גם חשובה נגד זיהומים ודלקות, ועדיין מחקרים מוכיחים שעודף אומגה 6 מזיק לבריאותנו, ולעתים עלול לגרום לדלקות.

אומגה 6 נמצאת בכמות גדולה בשמן סויה, שמן זרעי ענבים, שמן אגוזים, מיונז, ואפילו שמן קנולה. הכמות המומלצת של אומגה 6 היא בסביבות 11 גרם למבוגרים, בכף שמן סויה למשל כבר יש חצי מכמות זו. מה שכן, חשוב לי לציין שבשמן זית יש הרבה פחות אומגה 6, ובדגים כמעט ולא תמצאו אומגה 6.

כדי להגדיל את כמות אומגה 3 לעומת אומגה 6 בתזונה, כדאי להרבות באכילת דגים ולהמעיט בשמן סויה. בו־זמנית חשוב לזכור שדלקות נוצרות גם בגלל יחסים בין כמות חומצות שומן בלתי רוויות לעומת רוויות, ועל כן אם נתייחס רק לאומגה 6 לא נצליח בהכרח לשפר את מדדי הדלקת”. 

האם צריכת סוכר בקרב ילדים מחלישה את מערכת החיסון?
“צריכת סוכר גורמת לתאי מערכת החיסון להפריש חומרים שגורמים לדלקת, ומאיצים תהליכי הזדקנות. בעבר בוצעו מחקרים שהוכיחו באופן חד־משמעי שילדים שאוכלים הרבה ממתקים, חולים הרבה יותר. אחת הטענות שעלו במהלך המחקר היא שילדים שאוכלים הרבה ממתקים לא צורכים מזונות שחשובים לבניית המערכת החיסונית שלהם, ומוותרים על ויטמינים וחלבונים בריאים.

באחרונה נערכו מחקרים שהראו את השפעת צריכת הסוכר באופן ישיר. לדוגמה, באחד מהמחקרים ביקשו מבני נוער להפחית לגמרי את צריכת הסוכר, והתוצאות היו מדהימות: לאחר תשעה ימים בלבד נרשמה הפחתה של כ־53% ברמת הסוכר בצום, ירידה ברמת השומנים בדם, ואף שיפור עצום במדדי דלקת. בשורה התחתונה, בכדי להידבק פחות במחלות כדאי מאוד להפחית בצורה משמעותית את צריכת הסוכר”.

 באילו מאכלים יש הרבה אבץ?
“האבץ חשוב מאוד לפעילות תקינה של מערכת החיסון שלנו, דרוש לפוריות הגברים, זיכרון, ריפוי פצעים, ואף למניעת נשירת שיער. מחסור באבץ עלול לגרום לתופעות לוואי לא נעימות כמו הופעת נקודות לבנות על הציפורניים, עייפות, עצבנות, בעיות פוריות ומערכת חיסונית מוחלשת. כמות האבץ היומית המומלצת היא 11 מ”ג ליום לגברים, ו־8 מ”ג לנשים. ב־100 גרם של גרעיני דלעת יש 10 מ”ג אבץ, אבל ב־100 גרם של גרעיני חמנייה כ־5 מ”ג. ב־100 גרם שיבולת שועל יש 4 מ”ג, וב־100 גרם שקדים 3 מ”ג אבץ. בסטייק בקר אפשר למצוא 3 מ”ג אבץ, וב־100 גרם גרגירי חומוס מבושלים יש 1.5 מ”ג”. ד

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM.