בימים אלה, מנסה מדינת ישראל להבין מהו נגיף הקורונה שהתפשט במקומות רבים בעולם ללא כל התראה מוקדמת; כל שידוע על הנגיף, שדומה בצורתו הכימית לנגיפים מוכרים יותר לרפואה המודרנית, הוא שתסמיניו דומים לשפעת ושאנשים מבוגרים ובעלי מחלות רקע צריכים להיזהר קצת יותר מן האוכלוסייה הרגילה.

על מנת להתגונן מפני הידבקות בנגיף הקורונה, רבים ברחבי העולם מסתובבים עם מסיכות נייר שמכסות את הפה והאף. פרופסור רפי קרסו הסביר בתוכניתו ב-103FM מדוע המסיכות הללו דווקא לא מגנות עליכם מפני הידבקות - והמליץ על מסיכות שיגנו עליכם בצורה יעילה ביותר.

המאזינה, בת 77,  סיפרה לפרופסור רפי קרסו שלפני 10 שנים כרתו לה אונה לאחר בעת התמודדותה עם מחלת הסרטן ממנה סבלה, וכעת היא חוששת מנסיעה צפויה מנסיעותיה הצפויות בתחבורה הציבורית.

פרופסור קרסו הפריך את השמועות באשר לשלל המסכות המשווקות ברחבי הארץ בימים האחרונים, והרגיע את הבהלה הכללית: "ישנן מסכות ייעודיות לדברים האלה. הוירוסים הם יצורים שלא רואים במיקרוסקופ רגיל, והם חודרים גם דרך מסכות נייר. את יכולה לקחת שתי מסכות ולשים אחת על השנייה, זה יכול להיות טוב להרגשה, אך הסיכוי שתידבקי שואף לאפס וגם עם ריאה אחת אפשר לחיות טוב".

בהמשך השיחה, ייעץ פרופסור קרסו למאזינה כיצד להתמודד עם הנסיעה הקרובה באוטובוס: "אם את נוסעת בשעות שאין בהן הרבה אנשים, תנסי למצוא מקום מרוחק, אבל אני לא חושב שאת צריכה לחשוש. יש הרבה שאומרים שהמסכות הן לא כדי לא להידבק אלא כדי לא להדביק. יש מסכות שאוטמות לגמרי ויש בהן פילטר נגד וירוסים, אך המסכות האחרות לא טובות ולא שייכות".

ואיך מכינים מסכה בבית? קרסו עם התשובה: "הרבה אנשים בפאניקה שאין להם מסכה. לוקחים גופיה או סדין ישן מכותנה, עושים שלוש שכבות מבד, שמים על הפנים וזה טוב יותר מהמסכות שמוכרים בבתי המרקחת".

מאזינה נוספת שאלה את פרופסור קרסו האם ניתן להידבק בנגיף באמצעות ישיבה על כיסא שעליו ישב אדם חולה "קורונה בדרך כלל לא עוברת כך", אמר והוסיף: "השאלה היא על משטחים, ופה אנו לא ממש יודעים, משום שוירוסים שונים רגישים למשטחים שונים ולזמן שונה. אם  ניקח את וירוס האיידס ונשאיר אותו על משטח בחדר רגיל, תוך שעה הוא נהרס. מה שחשוב לגבי וירוס הקורונה שאנו כן יודעים, הוא שהוירוס קשור לחום, לטמפ', ללחות ולקרינה אולטרה סגולה. אם אנו מדברים על משטחים, וירוסים נהרסים כולם בחום. כדי שוירוס ישרוד צריך שלא יהיו לחות וחום".

בהמשך דבריו, הציע פרופסור קרסו עצה יעילה על מנת להישמר מהידבקות בוירוס, שלא כוללת מסכות את עזרים מיוחדים: "וירוס על משטח ב-4 מעלות צלזיוס יכול להחזיק חמישה ימים, ב-56 מעלות צלזיוס הוא יחזיק רק מספר דקות. חום הורס אותו, אתם רוצים להיות בטוחים קחו את הבגדים למייבש כביסה ב-60 מעלות צלזיוס וניקיתם את הכל".

בסוף השיחה, סיפר ממה כדאי להיזהר בכל זאת, כשניגשים לחלל בו שהה אדם החולה בנגיף: "לא יקרה לי שום דבר כשאשב על כיסא, אלא אם הוירוס נכנס דרך הריריות, בעין באף או בפה, ואז ניתן להידבק. מה שהמחלה עושה לפעמים היא מונעת מאיתנו לגעת בפנים".

מאזין אחר שאל את פרופסור קרסו האם השמועה שנגיף הקורונה עתיד עתיד לפוג עם בוא הקיץ, החום והלחות. "מדברים על האפשרות שבקיץ הקורונה תעבור, רציתי גם לדעת האם יש סיכוי שהמחלה הזאת תהיה כמו שפעת או קלקול קיבה או דברים מאוד נפוצים וניאלץ לחיות עם זה. בנוסף, רציתי לדעת כמה וירוס כזה שוקל אם אפשר בכלל למדוד אותו?"

פרופסור קרסו דאג להרגיע את הרוחות הסוערות והשיב לשאלתו של המאזין: "אם לחות וחום הורסים את הוירוס, אנו לא יודעים איך המחלה תתנהל. אך אם לוקחים את ששת וירוסי הקורונה שאנו מכירים שהגנטיקה שלכם דומה מאוד, הם נעלמו בקיץ כי החום לא מאפשר להם להתפתח. שפעת יש בחורף גם כי התנאים בקיץ פחות טובים להתפתחות הוירוסים, וגם כי אנחנו נמצאים בחדרים פחות סגורים ויותר מאווררים". 

בהמשך דבריו, חזה פרופסור קרסו את ההיערכות למיגור ההדבקה בנגיף בעתיד הקרוב: "זה יהיה בדיוק כמו שפעת רגילה. אני מניח שתוך שנה יהיה חיסון, ואני מניח שבשנה הזו, לפי הידע שיש לי ברפואה, אנו נוכל לבודד את הנוגדנים נגד הוירוס ונוכל לתת עירוי של נוגדנים לאנשים שמאוד חולים - תוך שנה אני מניח שיהיו לנו גם נוגדנים וגם חיסון".