יש לי ילד מקסים בן שנתיים וחודשיים. בעקבות ההנחיות האחרונות סביב התפשטות הנגיף קורונה בארץ אנחנו נמצאים עם הילד בבית, ורציתי לנצל את הזמן לטובת גמילה מחיתולים. אני תוהה אם הוא בכלל בשל, ואיך אוכל לסייע לו לעבור את התהליך בצורה מיטבית. מה דעתך?
“בעיקרון, ילדים בני שנתיים ומעלה בשלים לעבור גמילה מחיתולים. ליתר ביטחון אני ממליצה לבדוק אם הילד בשל לעבור את הגמילה – יש להכניס אצבע לחיתול שלו ולבדוק אם הוא יבש כשעה וחצי. במידה שכן, נראה שהוא יכול להתאפק, ובשל פיזית לעבור גמילה. הזמן הזה שבו אתם נמצאים עם הילד בבית הוא באמת זמן טוב, אבל דעו לכם שכל זמן הוא זמן מצוין לעבור גמילה מחיתולים. בתור התחלה אני רוצה שתתמקדו בגמילת יום, וזכרו שבכדי שגמילת יום תתרחש צריכים רק שני דברים: יכולת של הילד להתאפק, ואת המוכנות שלו לשתף פעולה עם ההורים.

"אם לילד יש אח קטן אני ממליצה שלא תגידו לילד שהוא גדול, שהרי התינוק מקבל כל כך הרבה תשומת לב, ולא בטוח שפעוט בן שנתיים ירצה להרגיש כמו ילד גדול במצב כזה. אם אין לו אח קטן בבית אתם בהחלט יכולים להגיד לו שאמא ואבא הבינו שהוא גדל, ורוצים ללמד אותו לעשות פיפי וקקי בשירותים כמו כל המשפחה. זכור, ילדים אוהבים לראות דברים מוחשיים, ועל כן אני ממליצה שתלכו עם הילד למטבח ותראו לו הדגמה של מערכת השתן שלו. קחו שרפרף, תעמידו את הילד מעל הכיור, שימו כוס ריקה בכיור ובכל פעם תשפכו לתוכה קצת מים. תגידו לו שהכוס הזו היא המקום בבטן שבו כל הנוזלים שהוא שותה נמצאים עד שהם יוצאים החוצה.

"תגידו לו: ‘תראה, הנה המיץ ששתית, והשוקו בבוקר, והמים בארוחת הצהריים’, וכשהכוס מלאה עד הסוף, והמים מתחילים לנזול ממנה, תגידו לו שזה הזמן שלו ללכת לשירותים. תגידו לו שבכל פעם שהוא ירגיש שהוא צריך לעשות קקי או פיפי במהלך היום שיגיד לכם, ואל תשאלו אותו, כי שאלות כמו ‘אתה צריך לשירותים?’ רק מפעילות על הילד לחץ. אל תזכירו לילד שיש לו פיפי או קקי, כי הוא לא לוקח על עצמו אחריות, וגם אם הוא יפספס בהתחלה קחו את זה בקלילות, ותכינו את עצמכם שזה מה שיקרה בשבוע הראשון, אבל בכל פעם שהוא יבקש ללכת לשירותים ולא יפספס תגידו לו איזה יופי שהרגשת, ואפילו תדבר על זה עם אשתך כשהוא שומע, ותגיד לה ‘היום הוא אמר לי שהוא צריך לשירותים, ולקחתי אותו והוא עשה פיפי לבד באסלה’”.

אני אם לשלושה ילדים, ומאז שהחל משבר הקורונה הם לא עוזבים את המסכים. אני לא רוצה להקשות עליהם יותר מדי, אבל גם לא רוצה שהם יהיו כל היום מול מסך המחשב והטלוויזיה. מה עליי לעשות?
“השימוש במסכים עובד על אזורי ההנאה במוח ומייצר מצב של התמכרות, ממש כמו במהלך שימוש בקוקאין. קחי את הילדים לשיחה, ויחד איתם תבני להם סדר יום. תכניסי זמן ללמידה, משחקים וארוחות, ותשאירי שישה חלונות ריקים, שבהם הילדים יבחרו מתי הם רוצים להכניס שלוש שעות מסכים ביום. ברגע שתקבעי איתם הסכם תוכלי להגיע לשיתוף פעולה, ויחד תעמדו בסדר היום המשפחתי שלכם, מבלי לחרוג מהשעות”.

בתי בת השנתיים טוענת שכל דבר בבית הוא שלה, ובחודש האחרון הפכה למאוד רכושנית. האם עליי לתקן אותה כשהיא אומרת את זה?
"עושה רושם שמדובר בשלב התפתחותי, זו פאזה זמנית. הילדה לומדת שייכות מהי, ואני לא חושבת שצריך לתקן אותה. אם הילדה שואלת אם זה שלה, תוכל להגיד לה שזה ‘שלנו’, מבלי להרחיב יותר מדי במילים, ובכך לסייע לה להתמודד עם המצב. אל תשכח שכשאתה אומר לה שמשהו הוא ‘שלנו’, הכוונה הוא שזה גם שלה, והיא תלמד להבין שיש דברים שהם רק שלה, ויש דברים שהם של כל בני הבית".