ימי הקורונה והחופשה הכפויה שנגזרה עלינו, מביאים איתם לא מעט אתגרים משפחתיים. החל מהתמודדות עם שעמום, זמן מסכים, מטלות בבית, שעות שינה ועד שמירה על תזונה מאוזנת. נכנסנו לתקופה הזו בהפתעה, אבל עכשיו די ברור שייקח זמן עד שנחזור לשגרת החיים הרגילה. וזו כבר סיבה טובה לעשות סדר בסדרי העדיפויות.

בימים האחרונים פונים אליי עשרות לקוחות, עם שאלות לגבי שמירה על תזונה בריאה – עבור ההורים ועבור הילדים. עם כל האתגרים, אני חושבת שהתקופה הטרופה הזו היא הזדמנות מצוינת לשנות את הרגלי התזונה המשפחתיים, ולהכניס שיפורים שלא הצלחנו להטמיע בשגרה. בכל זאת, אנחנו נמצאים בבית הרבה יותר מהרגיל, וממילא עסוקים במטבח חלק גדול מהיום.

להלן כמה טיפים חשובים לתקופה הזו:
1. לשמור על לו"ז קבוע ושגרה יומית – למרות (ואולי דווקא בגלל) שכולם באווירה של חופשה, חשוב להבנות את סדר היום ולשמור על לו"ז הגיוני. אני בטוחה ששמעתם את העצה הזו כבר ממדריכות הורים ויועצים שונים, אבל אני רוצה להתייחס להיבט התזונתי. חשוב לשמור על שגרה של שלוש ארוחות עיקריות (בוקר, צהריים וערב) ושתי ארוחת ביניים, ולהקפיד עליהן. אכילה מסודרת מונעת אכילה מתוך שעמום, שהילדים נוטים לזלוג אליה בקלות. מה שמוביל להמלצה השנייה.

2. לאכול ביחד ארוחות משפחתיות – ארוחות משותפות מעודדות הרגלי אכילה נכונים. בארוחה משותפת אנחנו נותנים דוגמה אישית לילדים, וחושפים אותם למזון חדש שאנחנו אוכלים. חשוב ליצור אווירה נעימה סביב השולחן, כדי לספק לילדים חוויות חיוביות שקשורות לאכילה, וילוו אותם גם בהמשך.

לבשל בבית עם הילה סער (צילום: שירי גולדשטיין)
לבשל בבית עם הילה סער (צילום: שירי גולדשטיין)


3. לשתף את הילדים בתכנון התפריט – לילדים, בייחוד בגיל צעיר, אין אפשרות להחליט בעצמם לגבי חלק גדול מהחיים שלהם. אנחנו מחליטים עבורם כמעט הכל. ובמיוחד עכשיו – שגם השגרה המוכרת שלהם נלקחה מהם, הם עלולים להרגיש חסרי אונים. יש לכם אפשרות להעצים אותם ולשתף אותם בקבלת ההחלטות. תשאלו אותם מה הם היו רוצים לאכול, תשתפו אותם במנות שאתם מתכננים להכין, ותכינו ביחד איתם את רשימת הקניות (או שתעשו ביחד איתם את הזמנת האונליין השבועית). ילדים שמרגישים חלק מקבלת ההחלטות, מחויבים יותר למה שבחרו, והסיכוי שיאכלו עולה

4. להכניס את הילדים למטבח – ילדים לומדים מאיתנו על ידי התבוננות וחיקוי. אנחנו מבלים חלק נכבד מהיום במטבח, וגם הם רוצים להיות בו. בנוסף, בישול והכנת אוכל הן מיומנויות חשובות לחיים, במיוחד למי שמקפיד על תזונה בריאה. גם ילדים צעירים יכולים לעזור במטבח – שטיפה של ירקות, הוצאת והחזרת מצרכים מהמקרר ומהארון, ערבוב וכו'. ילדים בוגרים יותר יכולים לקבל אחריות על מנות שלמות, כמו הסלט שמלווה את הארוחה. 

איך מכניסים ילדים למטבח?
אני מאמינה גדולה בבישול עם ילדים. אני מעבירה סדנאות וחוגי בישול לילדים (וגם למבוגרים), ורואה בכל יום מחדש שזה פשוט עובד. ילדים שמבשלים בעצמם נחשפים לחומרי גלם מגוונים, בסביבה לא מאיימת (הם לא חייבים לאכול את הקישוא שהם חותכים). ככל שנחשוף את הילדים למזון חדש – כך עולה הסיכוי שבסופו של דבר הם יטעמו ממנו. לא בהכרח בפעם הראשונה, ואולי גם לא בפעם השנייה והשלישית. אבל אם נתמיד ונמשיך לחשוף אותם, יש סיכוי סביר שהם גם יטעמו, ואולי אפילו יאהבו. אם לא ננסה – לא נדע.

לבשל בבית עם הילה סער (צילום: שירי גולדשטיין)
לבשל בבית עם הילה סער (צילום: שירי גולדשטיין)

בנוסף, הזמן שתבלו איתם ביחד במטבח הוא השקעה לטווח ארוך. השקעה בקשר שלכם, יצירת חוויות משותפות וחיוביות, וגם טיפוח כישורי חיים עבורם – היכולת להכין לעצמם אוכל. עם הזמן, הם כבר יוכלו להכין בעצמם מנות שהם למדו להכין איתכם ביחד, ולחסוך לכם זמן ומאמץ.

וכמובן, הקסם שקורה במטבח, שבו כמה חומרי גלם הופכים למשהו חדש ולמנה שמוגשת לשולחן, הוא תהליך מרתק עבור ילדים, שיש בו פידבק מיידי. תהליך היצירה של יש מאין מחזק את תחושת המסוגלות האישית שלהם, ומטפח ביטחון עצמי. בנוסף לתרגול המוטוריקה שלהם.

הכותבת היא מדריכה ומלווה משפחות בשינוי הרגלי התזונה, מנחת סדנאות, קורסים ושיעורי בישול למבוגרים ולילדים, בלוגרית אוכל ובעלת טור שבועי ב-FOODY. בעלת קבוצת הפייסבוק "המתקתקות – לתקתק ביחד מטבח בריא".