אני בן 72 וסובל מלחץ דם גבוה, אבל משתדל להיות פעיל ולשמור על כושר. עד לפרוץ המגיפה הייתי משחק כדורסל פעמיים בשבוע, אולם בחודשים האחרונים אני מבודד את עצמי מרצון. האם אני נחשב בדרגת סיכון גבוהה, ומתי אוכל להתחיל לחזור ולהיפגש עם בני משפחתי?
“בגיל 72 אנחנו רואים פחות טוב, שומעים פחות טוב, זוכרים פחות טוב, וגם מערכת החיסון שלנו מגיבה פחות טוב. אנחנו יודעים שככל שיש יותר מחלות רקע הגוף יותר חלש, ועל כן, אנחנו נמצאים בדרגת סיכון גבוהה יותר. מחלת הרקע שנחשבת חשובה ביותר בסטטיסטיקה, ומגדילה את הסיכון לחלות היא לחץ דם. כיום, יש חילוקי דעות אם זו מחלה שקשורה לכדורים שמטפלים במחלה, שיש להם השפעה מטבולית אנזימטית על הווירוס או שזה בגלל עצם העובדה שהאדם סובל מלחץ דם. צריכים לזכור שזה וירוס חדש, ואנחנו לא יודעים עליו הרבה, למרות שכל יום יוצאים מחקרים חדשים. אני מציע לך להיזהר, אבל לא להיכנס לפאניקה. בהתאם להנחיות תוכל לבדוק אפשרות שבה הילדים והנכדים יגיעו אליכם הביתה, ואז, לראות אותם מהמרפסת, או בכניסה לבית במרחק של ארבעה מטרים”.

אני בת 60, בריאה בדרך כלל, ושומרת על כושר גופני. מאז שהחלה ההתפשטות של נגיף קורונה אני מוצאת את עצמי מנקה את הבית כל בוקר עם אקונומיקה. אני אפילו מנקה את הכלים בבית באקונומיקה, ועושה כל שביכולתי בשביל לשמור על בריאותי. בימים האחרונים התחלתי לסבול משיעול יבש, אבל אין לי חום. אני תוהה אם יש קשר בין הדברים. מה דעתך?
“נגיף קורונה הוא בעל מעטפת שומנית, ואם משתמשים מספיק טוב בסבון אפשר לגרום לו להתפרק. כמובן, משטחים כדאי לנקות באקונומיקה, אבל רק באקונומיקה מהולה, ולהשתדל שלא לנשום יותר מדי את אדי האקונומיקה. שימוש יתר באקונומיקה עלול לגרום לשיעול יבש, ולעתים גם לקוצר נשימה. ההמלצה שלי היא להשתמש במטליות שהן לא על בסיס אקונומיקה למשך שלושה ימים, ולבדוק אם השיעול נפסק”.

סבתא שלי נפטרה לפני חודש וחצי, ומאז סבא שלי נמצא לבד. האם לדעתך זה בסדר שאגיע לבקר אותו תוך כדי שמירה על מרחק וההנחיות הברורות?
“לאנשים בודדים מאוד חשוב שמגיעים לבקר אותם. אם תגיע לבד, ותשמור על כל ההוראות של משרד הבריאות, אני לא רואה בזה שום בעיה. לפני שאתה מגיע לביתו כדאי שתרחץ היטב את הידיים, תיכנס עם מסיכה, תדבר איתו כמה דקות תוך שמירה על מרחק, אל תיגע בשום דבר, וכשאתה יוצא מהבית מיד תרחץ היטב ידיים”.

בסוף החודש הבא בתי אמורה ללדת, והיא מאוד רוצה שאגיע לשהות בביתה בימים הראשונים שלאחר הלידה. כיצד אפשר לעשות זאת בפועל?
“לצערי, אי אפשר לדעת מה יהיה המצב לקראת סוף החודש הבא, ואני אינני יכול לדעת מה יהיו ההנחיות של משרד הבריאות בנושא. אם הלידה הייתה מתרחשת היום, אני לא הייתי מציע לך לצאת, אלא אם כן את בבידוד מלא למשך שבועיים, וכך גם הבת שלך ובעלה. במידה שלא יהיו לכם שום תסמינים, תוכלי לצאת מהבידוד, ולהגיע אליה”.

אני בת 54, ובתי בת ה־23 מציקה לי כל הזמן, ולא נותנת לי לצאת מפתח הבית בגלל התפשטות נגיף קורונה. היא טוענת שבגלל שיש לי מחלות רקע - תת־פעילות של בלוטת התריס, והפרעה בקצב הלב - אני לא יכולה לצאת מהבית. המחלות הללו מטופלות ומאוזנות, ועושה רושם שהיא סתם מגזימה. מה דעתך?
“אני חושב שזה שהבת שלך מתעקשת שלא תצאי מהבית מראה שהיא אוהבת אותך מאוד, ורוצה לשמור על בריאותך. לדעתי, הדאגה שלה צריכה מאוד להחמיא לך. בטוח שהרווחת את זה בכבוד. לשמחתי ולשמחתך את לא נחשבת כחלק מקבוצת סיכון – לא מבחינת הגיל, ולא מבחינת מחלות רקע. למרות הכל, ההמלצה שלי היא כמה שפחות לצאת מפתח הבית, לפחות עד יעבור זעם”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM.