אני בן 69, סובל ממחלות רקע, ונמצא בקבוצת סיכון. בתי בת ה־25 מתגוררת אצלנו, ובאחרונה התגלתה כחולת קורונה. לצערי, אין מקום אחר שבו היא יכולה לשהות. איך נוכל להגן על עצמנו מפני הנגיף?
“אם במהלך השבועיים הקרובים אין אפשרות שבתך תבצע את הבידוד הביתי במקום אחר, עליה לשהות בחדר נפרד, מאוורר היטב, ובדלת סגורה. ההמלצה היא שאם יש לכם חדר שירותים נוסף בבית, תנו לה להשתמש רק בו, וכך תצמצמו עמה מגע. במידה שאין, מיד אחרי כל שימוש שלה בשירותים או במקלחת יש לחטא את כל המשטחים שבהם היא נגעה, החל בידית הדלת, ועד ברז הכיור. אפשר בהחלט להשתמש באלכוג’ל. מעבר לזה, תשתדלו לא להיכנס למקלחת מיד אחריה, ולחכות לפחות חצי שעה”.

הבנתי שאפשר להידבק בקורונה דרך רירית העין. האם אני יכול להידבק בנגיף גם דרך האוזניים?
“באחרונה התגלה כי נגיף הקורונה נמצא גם בדמעות. על כן, אנחנו משערים שהנגיף נכנס לגוף גם דרך העיניים. האוזניים הן מערכת סגורה, תעלת האוזניים מגיעה עד לעור התוף, והוא חוסם לחלוטין את הכניסה בין האוזן החיצונית לאוזן התיכונה”.

אני בן 72 ונמצא בבידוד קרוב לחודש. בת זוגי מתגוררת במקום אחר, ואני מאוד מתגעגע לפגוש אותה. היא מעוניינת לבוא להיות איתי כמה ימים. האם זה בסדר שנוכל להיפגש?
“אם באמת הייתם בבידוד מלא, מבלי לקבל אורחים או לצאת החוצה להתאווררות, אני לא רואה בזה שום בעיה. אתה בהחלט יכול לארח אותה כמה ימים, כל עוד היא מגיעה לביקור ברכב הפרטי שלה, ולא חלילה בתחבורה ציבורית”.

האם חום הוא התסמין העיקרי בנגיף קורונה?
“חום הוא לא הכרחי, ומופיע ב־80% ממקרי המחלה. אני תמיד אומר שאבחנה רפואית היא כמו תשבץ, ועל כן, אם יש לך חום, שיעול יבש, קוצר נשימה, ואיבוד חוש טעם וריח, אתה יכול לחשוד שייתכן שנדבקת בנגיף קורונה. אם יש לך רק סימפטום אחד בלבד זה לא אומר הרבה”.

אני בת 87 וסובלת מנפיחות באזור הקרסוליים. כשפניתי לרופא שלי הוא אמר שהתופעה קשורה לגיל שלי. מהי הדרך הכי טובה לשפר את מצבי? 
“את יכולה לפנות לרופא כלי דם שיבדוק את מצב כלי הדם שלך. בנוסף, אני תמיד ממליץ למטופלים בגיל מתקדם ללכת כמה שיותר ובכל הזדמנות, גם בבית. במהלך ההליכה השרירים עוזרים לדם לזרום, ובכך אפשר לשפר את ההרגשה ולצמצם תחושת נפיחות. בנוסף, אני ממליץ לך בחום להגביה את הרגליים בכל הזדמנות שאת יושבת, ולהיעזר בהדום או בשרפרף”.

אני בת 71, בריאה בדרך כלל, ולפני כחודש וחצי התגלה שיש לי חיידק הליקובקטר פילורי. אני נוטלת אנטיביוטיקה, אבל לצערי עדיין מרגישה תחושת צריבה בכל הגוף, ודקירות. הרופא אמר שזה לא קשור לחיידק. מה עליי לעשות?
“בתור התחלה הייתי ממליץ לך להימנע מאכילת מזון מטוגן, לא לאכול מזון חריף יתר על המידה, ולא לשתות קפה. מעבר לזה, אני מציע שבפעם הבאה שתרגישי תחושת צריבות בכל הגוף תיטלי כדור הרגעה. הרבה פעמים מתח נפשי גורם לתופעות שאת מתארת, ומתבטא בכאבי ראש, דקירות, וצריבות בגוף, ואם לוקחים כדור הרגעה זה עוזר”.

האם נגיף קורונה הוא כמו שפעת רגילה?
“יש אנשים שטוענים שנגיף קורונה הוא בדיוק כמו שפעת רגילה, אבל לא כך הדבר. נכון ששתיהן מחלות נגיפיות, והן מועברות לאדם באותה צורה, אבל זה הדבר הדומה היחידי בין השתיים. בין שתי המחלות יש הבדלים רבים, גם בגודל וגם ביכולת לעבור מוטציות, ומה גם שיכולת ההדבקה של הקורונה היא הרבה יותר גדולה. מעבר לזה, אני לא זוכר שראינו בשפעות כל כך הרבה אנשים שנפגעים כל יום, לא ראינו שבונים בתי חולים שדה בפארקים בערים גדולות בעולם. להגיד שזו אותה מחלה זה פשוט להגיד דברים לא נכונים, אולי כדי להרגיע, אך זה מטעה אנשים. האמת נמצאת אי שם בין הדברים, ואם אנחנו ניזהר, נוכל לעבור את זה”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM.