אנחנו מאוד אוהבים לאכול חומוס בבית. מהו הערך התזונתי של סלט חומוס קנוי לעומת הביתי?
“סלט חומוס זהו סלט המורכב מגרגירי חומוס ומטחינה – שניהם נמצאים ברשימת המזונות התורמים לבריאותנו. גרגירי החומוס מכילים ויטמינים רבים, סיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, ואף מפחיתים את הסיכון לסוכרת. בנוסף, בגרגירי חומוס יש הרבה יותר ברזל ביחס לקטניות אחרות. גם בטחינה אפשר למצוא כמה וכמה ערכים תזונתיים איכותיים, והיא מכילה חומצות שומן חשובות מאוד שמפחיתות את הכולסטרול, נוגדי חמצון, כמות נכבדת של סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן. חשוב לי לציין שהשילוב בין הטחינה לגרגירי החומוס פשוט מושלם – יחד הם יוצרים חלבון איכותי שמתאים לבניית הגוף. ברוב סלטי החומוס הקנויים יש תוספת של שמן, שכלל לא אמור להיות בסלט. לפעמים כתוב לנו על אריזת סלט החומוס שהוא עלול להכיל שמן צמחי, בעוד אנחנו לא יודעים בכלל באיזה שמן מדובר. חשוב לי לציין שבסלט חומוס קנוי יש לא מעט חומרים משמרים, מלח, ותוספים אחרים שאפשר להסתדר בלעדיהם. סלט חומוס ביתי אומנם מחזיק פחות זמן, אבל הוא המומלץ ביותר לאכילה ונחשב לחלבון, בעוד סלט חומוס קנוי נחשב כתחליף שמן, ומומלץ לאכול ממנו לא יותר משלוש כפות ביום”.

בכל פעם שאני אוכלת לחם זה משביע אותי לשעתיים, אבל אחר כך זה גורם לי להיות רעבה יותר. מה אוכל לעשות בכדי שזה לא יקרה?
“בעברי, גם אני הייתי חווה את אותן התחושות, ובכל פעם שהייתי אוכלת לחם הייתי רעבה מאוד אחרי שעה. כיום אני כבר לא אוכלת לחם, אבל ממליצה למטופלות שלי לצרף לכל כריך שהן אוכלות ביצה קשה וירקות חתוכים. מעבר לזה, עלינו לזכור שלחם הוא פחמימה, ונחשב למוצר בעל ערך גליקמי גבוה, זאת אומרת שהסוכר שלו נספג מאוד מהר במערכת הדם, וגורם לעייפות גדולה. ההמלצה שלי היא להוסיף סיבים תזונתיים המעכבים את ספיגת הסוכר”.

כיצד אכילה של ירקות מצליבים יכולה להועיל נגד כבד שומני?
“באחרונה נחשפתי למחקר סביב השאלה הזו, ובו גילו שחומר שנקרא ‘אינדול’ מפחית את האפשרות לכבד שומני. למזלנו, חומר זה נמצא בירקות מצליבים, כמו כרוב, ברוקולי, קולורבי, וגם כרובית. ההמלצה היא לשלב אותם בתזונה, ולצרוך ירקות מצליבים לפחות פעם בשבוע”.

אני אוהבת מאוד לאכול שקדים, אבל שמעתי שיש רעלים בקליפה שלהם, ולכן אני משרה אותם במים. מה דעתך?
“במקרים מסוימים שבהם אנחנו משרים מזון במים, ייתכן שחלק מהיתרונות התזונתיים שלו יעברו למים עצמם. מבחינתי, זה החיסרון היחיד של ההשריה, אבל אם יותר נוח לך לאכול שקדים ככה זה בסדר. מעבר לזה, אני לא נבהלת ממה שאומרים על הציאניד בקליפת השקדים, ולא נתקלתי במקור מוסמך שמאשר את הדברים”.

איך יודעים איזה לחם באמת נחשב ללחם קל?
“בכדי לדעת אם לחם נחשב ללחם קל אני ממליצה לשקול את הפרוסה – אם תראי שהיא שוקלת 25 גרם אז היא מתאימה לדיאטה. במילים אחרות, לא משנה אם תבחרו בלחם דגנים, לחם כוסמין, לחם שיפון, לחם אגוזים, לחם לבן או אפילו לחמניות ופיתות, כמות הקלוריות ב־100 גרם אינה בהכרח משמעותית. מה שהופך את הלחם לקל הוא משקל הפרוסה. ברגע שהפרוסה שוקלת מעט, כמות הקלוריות בכל פרוסה יורדת כמובן. חשוב לי להזכיר שישנם לחמים שעל אריזתם כתוב שמדובר בלחם קל, אבל בפועל הפרוסות שלהם דחוסות יותר וזה אומר שיש לכל פרוסה הרבה יותר קלוריות. מאידך גיסא, אפשר לקנות לחם במאפייה השכונתית, ולגלות שהפרוסה הכי גדולה באמצע הלחם שוקלת מעט, וזה אומר שהלחם מתאים לדיאטה”.

אני נוטה להוסיף הרבה מלח לאוכל שלי. האם הוא עלול לגרום להשמנה?
“במחקר שפורסם בירחון מדעי לתזונה בדקו אם יש קשר בין צריכת מלח עודפת לבין עלייה במשקל. המחקר התבצע בארצות שונות בעולם, ונגע במאפייני התזונה השונים בסין, יפן, ארצות הברית ואנגליה. הם בדקו את עודף המשקל לפי מדד BMI ב־4,680 אנשים, ואת צריכת המלח שלהם בדקו לפי כמות הנתרן שמצאו בשתן שלהם. בכל הארצות, צריכת מלח גבוהה יותר הייתה קשורה להשמנה ועודף משקל. לדעתי, יש קשר בין צריכת מלח מרובה לבין השמנה. אם תשימי לב תגלי שבמוצרי מזון מתועשים יש כמויות נתרן עצומות, וכשצורכים מוצרים מסוג זה, במקום אוכל בריא, עלולים להגיע למצב של עודף משקל”.

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM