אני בת 67 עם סוכרת גבולית. אני קצת חוששת לחזור לעבודה משום שעליי לנסוע בתחבורה ציבורית במשך כשעה ורבע לכל כיוון. מה היית ממליץ לי לעשות? כמו כן, הבחנתי שצבען של כפות רגליי הופך לעתים לסגול ורציתי לדעת אם עליי לבדוק זאת?
“המלצתי היא להמתין עוד שבועיים ולאחר מכן להחליט. במהלך תקופת התפשטות נגיף קורונה הקפידו להעלות מעט נוסעים על כל אוטובוס על מנת שהנוסעים יוכלו לשמור על מרחק של שני מטרים אחד מהשני. כעת, משהמשק חזר לפעילות, האוטובוסים יחזרו להיות עמוסים ולא תוכלי לשמור על כלל שני המטרים. האוטובוס הוא חלל סגור ואת אישה בת 67 עם סוכרת קלה, לכן הייתי ממליץ לך לחכות שבועיים ולראות מה יקרה. באשר לכפות הרגליים, המלצתי היא להמתין עם זה לאחר שהמצב ישתנה, תקבעי תור לרופא של כלי דם שיבדוק את זרימת הדם הוורידית. זה מופיע לרוב בקרב אנשים עם עודף משקל, אנשים שעומדים הרבה שעות על הרגליים, ואנשים שיושבים הרבה שעות ולא מפעילים את רגליהם. בינתיים, נסי בכל שעה לצעוד מספר צעדים, לעשות תנועות עם הרגליים, לכווץ את השרירים ולהרפות או להרים מעט את הרגליים”.

אני עובדת בבית חולים בקרבה לצוותים רפואיים וחולים. בגלל החשש להידבק קניתי מסיכות יקרות עם פילטר שנאמר לי שהן הכי יעילות, אך כשבאתי לעבודה, המאבטחים בכניסה אמרו לי שיש הוראה מההנהלה לפיה אסור להיכנס עם המסיכה הזו לבית החולים. כשפניתי למחלקת זיהומולוגיה נאמר לי שכשמתעטשים או משתעלים יוצא רסס דרך הפילטר ולכן זה מסוכן, וגם הבנתי שיש הנחיה כזאת בבית חולים נוסף בארץ. רציתי לדעת, האם המסיכה באמת מסוכנת?
“אני מסתובב בבתי החולים ואני רואה אנשים מסתובבים עם מסיכות עם פילטר, גם צוותים רפואיים. הרי כשמתעטשים בכל מסיכה, עם פילטר ובלי פילטר, הרסס יוצא מכל הצדדים. המסיכות עם הפילטר הן מסיכות שמיוצרות לרוב ביפן ובסין והמטרה שלהן היא למנוע מעבר של חלקיקים זעירים. אנשים שעובדים עם צבע ואבק, מנסרים שיש, אבן או עץ ישתמשו במסיכה הזאת, מכיוון שהיא עושה פילטריזציה של דברים שנכנסים. כך שרסס אכן יכול לעבור דרך הפילטר, אבל לא יכול להיכנס ולכן היא יעילה גם לקורונה. לתפיסתי, המסיכה הטובה ביותר זו המסיכה הכירורגית הרגילה, ואת גם יכולה לשדרג אותה ולהכניס לתוכה נייר טישו, שאותו תחליפי כל מספר שעות”.

אני בת 60, סובלת מלחץ דם גבוה. אני נוטלת טריטייס 5 מ”ג בכל בוקר ואני מאוזנת 128־130. האם אנשים שנוטלים אותה עלולים לחוות יותר סיבוכים של קורונה מאחרים? האם היית ממליץ לי להחליף טיפול?
“לנגיף קורונה ישנם מספר גורמי סיכון, כאשר לחץ דם לא מאוזן, סוכרת ועודף משקל הם מהבולטים ביותר. מצאו כי 70% מחולי הקורונה בבתי החולים סבלו מלחץ דם גבוה, 50% היו במשקל עודף ו־38% עם סוכרת. טריטייס זו תרופה מקבוצת ה־ACE inhibitor שעלולה להעלות את גורם הסיכון. למרות הכל, ההמלצה שלי היא לא להחליף את הטיפול. אם היו מוצאים שהכדור הזה מהווה גורם סיכון משמעותי, הרופאים היו יוצרים קשר עם המטופלים, מתריעים בפניהם על הסכנה ומחליפים להם את הטיפול, אבל זה לא המצב. את אומנם נחשבת בקבוצת סיכון, אבל את בדרגה הכי קלה בקבוצת הסיכון כי טריטייס אצל אישה בריאה לא מגביר את הסיכון בצורה משמעותית”. 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM