האם יש שעות קבועות המומלצות לאכילה במהלך היום, האם יש פגם ונזק בריאותי אפשרי באכילת הארוחה המרכזית ביום בשעות הלילה המאוחרות, כמה ביצים מותר ובריא לצרוך באופן יומי וכיצד ניתן לעשות סדר בעגלת הסופר, כעת כשכמעט לכל המוצרים התווספו המדבקות האדומות המתריעות מפני ערכים תזונתיים שליליים? ד"ר מאיה רוזמן עושה סדר למאזינים בתכניתה ב-103FM

באחרונה שמעתי שמומלץ לאכול כל שלוש שעות בכדי לשמור על המשקל. מה דעתך? 
“לתפיסתי, אין שעות קבועות לאכילה, ועלינו לאכול רק לפי תחושת הרעב שלנו. נניח, את ארוחת הבוקר כדאי למבוגרים לאכול מתי שהם מרגישים רעב, גם אם זה בשעה 12:00, בעוד ילדים צריכים לאכול בבוקר, לפני שהם יוצאים למסגרות הלימודיות שלהם, כי ארוחת הבוקר משפרת להם את הריכוז. זה לא ממש משנה אם ארוחת הצהריים תהיה בשעה 11:30 או ב־16:00, וכנ”ל לגבי ארוחת ערב. 

השאלה החשובה באמת היא לא מתי אוכלים אלא מה אוכלים. בערב, למשל, קצת יותר קשה לעכל מזון עתיר שומן, ובכמויות גדולות, ולכן אם ארוחת הערב יחסית קטנה ועם מאכלים קלים לעיכול, אין שום בעיה לאכול אותה גם רבע שעה לפני שהולכים לישון”. 

אני עובדת מסביב לשעון, ונוטה לאכול את הארוחה המרכזית של היום בשעות הערב המאוחרות. האם לדעתך מזון שאוכלים בלילה משמין יותר? 
“לצערי, יש אמת במיתוס הזה. מערכת העיכול שלנו פועלת לאט יותר בלילה, והדבר גורם לגוף לבזבז פחות אנרגיה על העיכול. בו זמנית חשוב לי להדגיש שבשביל להשמין באמת, מה שיותר משמעותי הוא כמות הקלוריות שצרכנו באותו היום, וכמות הקלוריות ששרפנו. מעבר לזה, המאכלים הכי פחות מומלצים לאכילה בלילה הם ארוחות עתירות בשומן כמו סטייקים, צ’יפס, המבורגר, לאפה עם שווארמה, וכל סוגי הבשר עתירי השומן שנחשבים קשים לעיכול. עליי לציין שגם ירקות טריים נחשבים לקשים לעיכול, ולכן אני ממליצה למטופלים שלי לוותר על סלט ירקות טריים החל מהשעה 21:00 בערב”. 

כמה ביצים אני יכול לצרוך בכל יום? 
“על פי מדד שנקרא הערך הביולוגי של החלבון, כל החלבונים בתפריט שלנו זוכים לציון לפי האיכות שלהם ויכולתם לסייע בבניית שרירי הגוף שלנו. ביצים קיבלו את הציון 100, ועל כן מדובר בחלבון על. ביצה, על כל מרכיביה, היא הכי מתאימה מכל המזונות לבניית שרירים בגוף האדם.

ביצים הן מקור לאבות מזון חשובים, אבל כידוע, גם לכולסטרול, ועל כן, במחקר חדש שפורסם לפני כחודש בדקו את הנושא לעומק, וגילו שלא נמצא קשר בין צריכת מעל לשבע ביצים בשבוע לבין מחלות לב וכלי דם”. 

מאז שהחלו להוסיף מדבקות על המוצרים בסופרמרקטים אני נוטה להתבלבל. האם לדעתך עדיף לי להכניס לעגלת הקניות שלי רק מוצרים שעל אריזותיהם כתוב “מופחת סוכר” או “מופחת נתרן”? 
“לדעתי, בכל מקרה אנחנו הופכים לקורבנות של היצרנים, שהרי הם ייצרו מוצר עשיר בסוכר, הביאו אותו לסופרמרקטים, ואז החליטו להפחית את כמות הסוכר ב־20% לפחות, ועכשיו הם רשאים לקרוא למוצר ‘מופחת סוכר’. 

לצערי, אפשר לראות דוגמה חיה לזה כשמסתכלים על מעדני חלב מסוימים, ועל משקאות שוקו מופחתי סוכר. בפועל, עדיין מדובר במאכלים עתירי סוכר, שמעודדים ילדים להשמנה, סוכרת ומחלות לב. 

דעי לך שגם כשכתוב על דגני בוקר שהם 33% פחות סוכר, זה לא אומר שהם יותר בריאים, זה בסך הכל אומר שיש שם פחות סוכר ממה שהיה בשוק לפני כמה חודשים. זכרי שכשכתוב על מוצר שהוא מופחת סוכר זה בכלל לא אומר אם הוא בריא או לא, זה רק מרמז על כך שהיצרנים מנסים להגדיל את המכירות על ידי תוויות שנשמעות בריאות לצרכן. אם את רוצה לשים לב יותר למוצרים שאת מכניסה לעגלת הקניות ההמלצה שלי היא לשים לב לטבלת הערכים התזונתיים שמופיעה על כל מוצר ומוצר. 

שם, תוכלי לראות בדיוק כמה גרם סוכר יש ב־100 גרם של המוצר, וכמה סוכר אפשר למצוא בכל המוצר. לצורך העניין, אם במעדן יש 20 גרם סוכר זה אומר שיש בו ארבע כפיות סוכר, שזה כמובן יותר מדי. אותו הדבר לגבי נתרן, שהרי על מוצרים רבים כתוב שהם מופחתי נתרן, אבל זה לא מדויק בכלל.

למשל, רוטב סויה דל נתרן מכיל כמות עצומה של מלח, ולכן הוא לא מומלץ לבעלי לחץ דם גבוה. אם תסתכלי במדף יכול להיות שתמצאי שם רוטב סויה שכתוב עליו מופחת נתרן, אבל בתווית מאחורה תראי שיש בו הרבה יותר נתרן ביחס לרוטב סויה של חברה אחרת, שלא כתוב עליו שהוא מופחת. 

אותו הדבר לגבי אבקות מרק כאלה או אחרות, וגם בגבינות מלוחות. לא מזמן בדקתי וגיליתי שגם בחלק ממוצרי גבינה בולגרית מעודנת יש כמות נתרן גבוהה, לפעמים אפילו יותר מהגבינה הבולגרית הרגילה”.