מי שנוהג להפריד בין בשר לחלב ממניעי דת, ודאי שמע לא פעם על היתרונות הבריאותיים הרבים העומדים מאחורי ההפרדה הזו. ד"ר מאיה רוזמן עונה למאזיניה בתכנית ב-103FM, בנוגע לסגולות הבריאותיות האפשריות של ההרגל המדובר, וגם- משתפת מהם הסיבים התזונתיים המומלצים למניעת מחלות, כיצד ניתן לשלב סוגי מזון על מנת להיטיב את תהליך ספיגת הוויטימינים והמינרלים הדרושים לגוף, ומהו ערכו התזונתי של המאכל שמהווה את התוספת המנצחת כמעט בכל בית, תפוח האדמה? 

אני מאוד מקפידה על תזונה נכונה ובריאה, ורציתי לדעת אם ישנם שילובי מזון שמסייעים לספיגה טובה יותר של ויטמינים?
"בוודאי. יש מאכלים שכשאוכלים אותם יחד כמות הוויטמינים והמינרלים שנספגת בגופנו גבוהה יותר. לצורך העניין, אם תאכלי פלפל אדום, שעשיר מאוד בוויטמין C, יחד עם בשר או קטניות, תוכלי ליהנות מספיגת ויטמינים וברזל גבוהה יותר. 

דוגמה נוספת שחשוב להתייחס אליה היא אכילת סלט ירקות טריים עם מעט שמן. מעבר לטעם המשתפר פלאים, השמן מסייע לספיגת ויטמין A שמשפר את ראיית הלילה שלנו, ומשפיע על מערכת העיכול, וגם על מערכת הפוריות. חשוב לי לציין שתמיד כדאי לבחור בשמן איכותי שנעשה בכבישה קרה. שילוב מנצח נוסף הוא יוגורט עם תותים: תותי שדה הם אחד המקורות העשירים בוויטמין C. 

ביוגורט כמות גדולה של סידן, שדרוש לבניית עצם, תפקוד מערכת העצבים והשרירים. ספיגת סידן משתפרת כשיש בארוחה ויטמין C. עוד שילובים מעניינים הם השילוב בין דגנים לקטניות, כמו למשל במג'דרה. בדגנים יש חלבונים שחסרים בקטניות, ואם אוכלים אותם יחד מתקבל חלבון איכותי יותר שמתאים יותר לבניית גוף האדם. מעבר לזה, גם אכילת פירות עם שקדים או אגוזים יכולה מאוד לסייע בספיגת הסוכר בקצב אטי יותר, ובכך מאפשרת גם לאנשים בעלי נטייה לסוכרת ליהנות ממנת פרי". 

האם כדאי להפריד בשר וחלב גם מבחינה בריאותית?
"הסיבה הדתית כמובן מהווה את הגורם העיקרי לכך שרובנו לא נאכל בשר ומוצרי חלב יחד, אך מסתבר שיש לכך גם סיבה בריאותית: הסידן והברזל נספגים באותו מקום במעיים. הם מתחרים על אזורי הספיגה, וכשאוכלים בשר וחלב יחד הכמות שנספגת מכל אחד מהם מופחתת. זו הסיבה שבגללה אומרים לא לקחת כדורי ברזל יחד עם ארוחה שמכילה מוצרי חלב".

אילו סיבים תזונתיים הכי טובים למניעת מחלות?
"צריכת סיבים תזונתיים חשובה למניעת מחלות לב, סוכרת, הפחתת סיכון לסרטן המעיים, וגם חשובה לדיאטה, זאת משום שהסיבים התזונתיים מעניקים תחושת שובע לאורך זמן, ומסייעים בהפחתת צריכת הקלוריות. 

החודש פורסם מחקר בירחון אמריקאי לתזונה קלינית, ושם חקרו אילו סיבים תזונתיים חשובים יותר לבריאותנו. האם אלה סיבים תזונתיים שנמצאים בפירות, בירקות וקטניות, או שאולי בכלל סיבים תזונתיים שאפשר למצוא בדגנים ודגני בוקר. במהלך המחקר עקבו אחר 93 אלף איש בגילי 75־45 במשך 17 שנים. 

על פי התוצאות, צריכת קטניות, ירקות ופירות תרמה להפחתה של 23% בסיכון לתמותה מכל המחלות, אבל צריכת דגנים ודגני בוקר מלאים לא תרמה לאותה השפעה. המלצות המחקר הן לשקול שוב את חשיבות הפחמימות של בני האדם, כולל פחמימות מלאות".

מהו הערך התזונתי של תפוחי אדמה?
"מבחינה בוטנית, תפוח האדמה הוא בעצם גבעול עבה שעשיר מאוד בעמילן. ביחס לפחמימות אחרות, כמו אורז או פסטה, החיסרון של תפוח האדמה מתבטא בכך שהוא מתעכל מהר ומשביע לזמן קצר יחסית, אבל אל לנו לשכוח את היתרונות הרבים שלו: יש בו כמות גדולה מאוד של ויטמינים ואשלגן – שדרוש לוויסות לחץ הדם ולתפקוד שרירי הלב, פי עשרה מהתוספות האחרות. ההמלצה היא לאפות את תפוחי האדמה, ולא לבשל אותם במים משום שאז האשלגן עובר למי הבישול, ובכך אנחנו מפסידים את היתרונות הרבים של תפוח האדמה. 

לסיום, חשוב לי מאוד להדגיש שתפוחי אדמה צריכים להיות מאוכסנים בחושך. אור גורם לתפוחי האדמה להפריש חומרים רעילים שנועדו להגן עליהם מפני חרקים. חומרים אלה גורמים להופעת הצבע הירוק על תפוחי האדמה, והם מזיקים גם לבני האדם. במקרים בהם תפוח האדמה גדול, ניתן להסיר את הקליפה הירוקה על ידי קילוף של סנטימטר שלם".

לפני כשנה הפסקתי לאכול חלבונים מהחי. האם זרעי המפ המופקים מצמח הקנאביס יכולים להוות תחליף צמחי לבשר? 
"זרעי המפ עשירים בחלבונים מאוד איכותיים, אבל קשה להסתמך עליהם כמנת חלבון ראויה בגלל העובדה שיש בהם כ־50% שומן. אנחנו מתייחסים לזרעי המפ כאל מנת שומן, ולא כאל מנת חלבון. מעבר לזה, לזרעים אלו אין עדיין אישור ממשרד הבריאות מחשש להימצאות חומרים פסיכואקטיביים פעילים. במידה שאתה רוצה לקבל חלבונים מהצומח אתה יכול לשלב בתזונה היומיומית שלך כמות יפה של קטניות וטופו".