אני בן 54, ומאז שאמי הלכה לעולמה לפני כשנתיים התחלתי לסבול מדיכאון. הקשר בינינו היה מאוד עמוק, הייתי בן יחיד, ומאוד מחובר אליה. בזמן הקורונה לא הלכתי לפסיכולוגית שלי, ואני חושש שהמצב הולך ומחריף. שמעתי שיש מגוון טיפולים המסייעים במצבי, כולל ECT, איך אוכל לדעת מהו הטיפול הכי מומלץ?
"אין כל ספק שכשהורים הולכים לעולמם מדובר ברגע מאוד קשה, אבל עם כל העצב חשוב שנזכור שהאובדן הזה הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. טיפול ב־ECT נותנים רק במקרים קיצוניים של דיכאון, לחולים שניסו לתת להם את כל הטיפולים, אבל דבר לא עזר והם עלולים להזיק לעצמם. בתור התחלה כדאי שתפנה לטיפול אצל פסיכיאטר, והוא יציע לך את הטיפול הכי יעיל למצבך".

אני בת 30 ובתקופה האחרונה יש לי גרפסים לאורך כל שעות היום. לעתים קרובות אני מרגישה שהאוכל עולה לי. למה זה קורה, ואיך אוכל לטפל בזה?
"ייתכן מאוד שאת סובלת מרפלוקס, מצב שבו סוגר הוושט התחתון האמור להיות סגור בכדי לשמור את המזון בקיבה אינו פועל כראוי. תופעה זו מתרחשת בעיקר אצל אנשים מבוגרים, אבל לא בהכרח, והיא גורמת לכך שעולות חומצות מהקיבה לכיוון הוושט, בעיקר בשעות הלילה, כשאנחנו נמצאים בשכיבה. דבר נוסף שיכול לאפיין את התלונות שלך הוא חיידק הליקובקטר פילורי, חיידק שנמצא בקיבה אצל הרבה מאוד אנשים. ההמלצה היא לפנות לרופא ולעבור סדרת בדיקות שיסייעו לך לטפל בבעיה".

אני בת 69 ויש לי בעיות בגב. לפני שנים היו לי כאבים במפרק הירך הימני והייתה לי דלקת בגיד. לפני שנה התחיל לי כאב דומה ברגל שמאל, ולא עשיתי כלום כי חשבתי שהזמן יעשה את שלו. זה באמת עבר, אבל במשך הזמן הכאב חזר והחמיר, בעיקר כשאני שוכבת. בשכיבה הכאב מתחיל במפרק ונמשך לי בקו ישר עד הברך, והיום אפילו עובר אותו. מה דעתך?
"מדברייך עושה רושם שאת סובלת מטרוכנטריק בורסיטיס – דלקת בקופסית של המפרק. עמדי ישר ואת היד השמאלית שימי כמו שאת שמה כשאת עומדת דום. השאירי ידיים פתוחות ולחצי עם האצבע על המקום. אם זה כואב זו כנראה הבעיה. את צריכה פיזיותרפיה או אולטרסאונד טיפולי במכון הפיזיקלי. את יכולה גם למרוח וולטרן, ליטול ארקוקסיה או להשתמש בספריי סוויס רליף, או שרופא אורתופד יזריק לך כמות קטנה של סטרואידים למקום. מעבר לזה, דעי שגם טיפול בדיקור או כירופרקטיקה יכולים לעזור במקרה שלך".

אני בן 70 ולפני שלושה שבועות התחלתי ליטול כדור שינה. לצערי מאז אני סובל מעצירות. מה עליי לעשות בכדי לשפר את מצבי?
"אני תמיד אומר 'הכלב נבח וירד גשם', זאת אומרת שזו עובדה שהכלב נבח וזו עובדה שירד הגשם, אבל זה לא קשור אחד בשני. זה שהתחלת ליטול כדור שינה ופתאום התחלת לסבול מעצירות זה עדיין לא אומר שיש קשר בין הדברים. בתור התחלה הייתי ממליץ לך לשנות את התזונה, לצמצם את שתיית הקפה, ולהקפיד על שתיית מים מרובה. מעבר לזה אני מציע לך להוסיף מגנזיום, סיבים תזונתיים, וחיידקים פרוביוטיים לתזונה היומיומית שלך".

אני בן 72. עברתי אירוע מוחי ומאז אני משותק בחצי גוף ימין. יש לי שיניים תותבות ואני סובל מריח רע בפה. מה אפשר לעשות?
"הליטוזיס – ריח רע בפה, זה דבר שקיים אצל הרבה מאוד אנשים. במידה שיש שיניים תותבות חשוב לבדוק שאין דלקת חניכיים, שכן גם היא יכולה לגרום לריח רע. דבר נוסף שאני ממליץ לך לעשות הוא לפנות לרופא אף־אוזן־גרון ולראות שאין שקדים עם מחילות שזו עוד סיבה שיכולה לגרום לריח. הכי חשוב זה שתהיה לך היגיינה טובה של הפה והשיניים. אתה משותק בחצי גוף ימין, ואם אתה ימני אז כנראה שאתה לא מצחצח שיניים כמו שצריך. נסה להוסיף מי חמצן למים ולשטוף את הפה, או אפילו להשתמש במי פה".

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM