השמש הישראלית מחייבת אותנו לעשות התאמות בכל הנוגע לבריאות העור שלנו. עם בוא הקיץ, לצד ההיבטים החיוביים של השמש, כמו יצירת ויטמין D, עידוד מצב הרוח ועוד, כדאי שנכיר את הנזקים המיידיים והעתידיים של השמש לעורנו ואת הדרכים לטפל בהם, או לפחות למזערם. בטווח הזמן המיידי עלולות להיגרם כוויות, שלפוחיות, התייבשות של העור וגרד, ואילו בטווח הארוך מתרחש זירוז תהליך הזדקנות העור, כתמים וקמטוטים, ועד סרטן עור.

1. כתמים והיפר־פיגמנטציה הנגרמים מחשיפה לשמש: כתמי השמש שייכים לקבוצה של נגעים פיגמנטריים אשר עלולים להיות בעלי פוטנציאל להתפתח, כך שהם אינם רק מפגע אסתטי. מכאן חשיבות אבחון על ידי רופא עור, שיקבע אם מדובר בכתם תמים או בנגע שיש לטפל בו. היפר־פיגמנטציה מופיעה בדמות כתם בעל גוון כהה יותר מהעור ובעל צורה לא סדירה. המיקומים השכיחים הם מרכז הפנים, לחיים, גשר האף והמצח. באמצעות טיפול נכון ומוקדם ככל שניתן, אפשר להפחית למינימום את הסיכוי שכתם כזה יחזור שוב. במצבים שבהם כבר התפתח כתם, יש להתחיל את הטיפול בסמוך להופעת הכתם. כשהכתם הוא חדש, הסיכוי לטפל בו ביעילות גבוה יותר. בהמשך, כתם שטופל יכול לחזור גם כהה יותר, ולהופיע באזורים נוספים, לא רק במיקום המקורי של הכתם.

מה לעשות? 

ניתן למזער את הסיכוי להיווצרות כתמים או להחמרת פיגמנטציה קיימת על ידי הימנעות מחשיפה לשמש, הימנעות מעישון ושימוש בקרם הגנה וכובע על בסיס יומיומי. חשוב לבצע בדיקה עורית כלל־גופית אחת לשנה אצל מומחה ברפואת עור על מנת לאתר מבעוד מועד נגעים בעלי פוטנציאל לסיכון.

2. אקנה: למרות ההנחה הרווחת שאקנה משתפר בשמש, הרי שהשילוב של חום, לחות, זיעה, תכשירי איפור, ובטח מסיכה בזמנים שלנו, כל אלה דווקא עלולים להחמיר אותו. אקנה הוא אחת ממחלות העור הנפוצות ביותר, וכבר אינו מזוהה עם גיל ההתבגרות בלבד. האקנה יכול לגרום למראה מעורר סלידה, להגביר בעיות של דימוי וביטחון עצמי. בנוסף, ההצטלקות עצמה שנוצרת מהמחלה ונשארת כתוצאה מנגעים מודלקים שלא טופלו, עלולה לפעמים להביא למצבים בלתי הפיכים של הפנים ושל הנפש.

מה לעשות? 

יש לדאוג לנקות היטב את העור הנגוע מזיעה, עודף שומן ותכשירים קוסמטיים, שבשילוב עם אוויר חם וזיעה מרובה אוטמים את ניקוז הבלוטות ומחמירים את הפצעים. יש להתייעץ עם רופא עור לטובת התאמה אישית של תכשירים – ממוצרים מבוססי אנטיביוטיקה הניתנים במרשם בלבד, או תכשירים מבוססי רטין A אשר נועדו לבצע קילוף מבוקר של העור, רואקוטן וכדומה, ועד לטיפול במכשור רפואי מבוסס טכנולוגיות לייזר או גלי רדיו, לזירוז תהליך ריפוי הפצע, מניעה וטיפול בצלקות אקנה.

3. סרטן עור: קרינת השמש (אולטרה־סגולה) קשורה לעלייה בסיכון לחלות בסרטן העור. קרני UVA וקרני UVB, המגיעות מהשמש לאדמה, גורמות לסוגים שונים של סרטן עור, בהם מלנומה. סימנים שכדאי לשים לב אליהם, ובהופעתם מומלץ להיבדק ללא דיחוי: הופעת נקודת חן חדשה על העור (כתם שטוח או גבשושית), או שינוי בגודל, בגובה, בצבע, בגבול ובצורה של נקודת חן קיימת.

מה לעשות? 

צמצמו את השהייה בשמש למינימום ההכרחי. חשוב להבין: שיזוף בשמש צריך להיות מועט. לשמירת רמות תקינות של ויטמין D מספיקות כעשר דקות של חשיפה לשמש, שלוש פעמים בשבוע בלבד. בכל יציאה לשמש, למשל לחוף הים, יש לחבוש כובע רחב שוליים, למרוח קרם הגנה (30־50 SPF) כל שעתיים, וכן מריחה מחודשת בעת היציאה מן המים. יש להימנע מחשיפה לשמש בשעות הקשות והחמות, 10:00־17:00. רצוי ללבוש עליונית ארוכה לטובת הגנה מרבית לעור. יש להימנע משימוש במיטות שיזוף. עור כהה אינו חסין מפני קרינה, מכיוון שגם סוג עור זה יכול להיחשף למנת קרינה היכולה להוביל לקמטוטים וקמטים וזירוז הזדקנות העור. כמו כן, הקרינה פוגעת בנו גם בצל וגם דרך חלונות המכונית. 

הכותבת היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר