בתי בת השלוש אובחנה עם מולוסקום דרמטיטיס. רופא עור הציע טיפול באמצעות ורומאל ל־30 יום, בוקר וערב. הטיפול לא היה נעים וגם לא כל כך יעיל ולכן פנינו לרופא מומחה בתחום. הוא המליץ על טיפול ב־TCA עם משחת אלחוש אמלה, אך ציין כי הדבר כרוך בכאב. הנגעים התפשטו לשלוש נקודות בגוף והחלה גם אדמומיות באזורים. האם אתה ממליץ לטפל או לחכות שזה יעבור מעצמו? מהי הדרך הטובה ביותר לטפל במחלה?
“מדובר במחלה ויראלית מידבקת אשר נגרמת על ידי נגיף Pox, ומאופיינת אצל ילדים עד גיל עשר. בדרך כלל הנגעים עוברים בלי סיבוכים ובלי צלקות, אך לפעמים מתפתחת איזושהי תפרחת או אקזמה מסביב לנגעים, ולפעמים זה גם יכול להזדהם כשמגרדים. התפשטות הנגעים בגוף עשויה להיות גם תוצאה של הדבקה עצמית. ייתכן ובתך נגעה באזור המזוהם והעבירה את הזיהום לאזור אחר בגופה – זהו דבר שכיח. כמו כן, עלול להיווצר זיהום משני, אשר ניתן לזהותו לפי אדמומיות באזור, חום והפרשה מוגלתית. יש רופאים מומחים לנושא והייתי ממליץ להתייעץ איתם. זה אופייני לילדים ויש לרופאים אלה ניסיון רב. המחלה חולפת לבד בדרך כלל, אבל כדאי לטפל ולא להמתין.

"הטיפול בורומאל הוא הטיפול הסטנדרטי כיוון שזו תרופה המיועדת לטיפול ביבלות ויראליות. יש טיפול נוסף עם חנקן נוזלי שבו למעשה צורבים את היבלות, ומכיוון שזה טיפול הכולל מידה מסוימת של כאב, ניתן לתת לילדה זריקת טשטוש. זהו טיפול יעיל, אך בקרב אנשים הסובלים מתסמונת ‘היפר פיגמנטציה פוסט דלקתית’, לאחר הטיפול עלולים להישאר כתמי פיגמנטציה על עורם. אם יש עוד ילדים במשפחה, אני ממליץ להימנע ממקלחות משותפות, שיתוף של מגבות וחפצים, כיוון שההדבקה מתבצעת לרוב על ידי מגע ישיר או על ידי מגע עם חפץ מזוהם”.

אני בת 80 ולפני חודשיים אובחנתי עם שלבקת חוגרת שהתלבשה לי על הברך. מדובר בכאבים נוראיים, תחושות של שריפה ודקירות ואני לא מאחלת את זה לשונאיי. קיבלתי טיפול בזובירקס לשבעה ימים. על אף שהתחושות נרגעו באחרונה, הכאבים ברגל נותרו ואני בקושי מצליחה ללכת. אני נעזרת במטפלת ובהליכון, אך הרגל מתעקמת, ואני גם לא מצליחה להזיז אותה לצדדים. על אף שאני עושה פיזיותרפיה פעם ביום, אני לא חשה שיפור, להפך – הרגל מתנפחת והכאב מתגבר. אני מתייאשת, מה עליי לעשות כדי להקל את הכאבים הקשים?
“אני מציע לך לעשות פיזיותרפיה פעמיים ביום, שכן קצב ההחלמה משתנה מאדם לאדם וככל שתתרגלי יותר, כך תחלימי יותר מהר. על מנת שתוכלי לחזור לשגרת החיים, לא להיעזר בהליכון או במטפלת, עלייך לחזק את השרירים והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא פיזיותרפיה והליכות. חשוב להגיד, אל תנסי לעשות הליכות לבד, תלכי רק עם סיוע של בני משפחה או המטפלת על מנת שלא תיפלי ותשברי את הרגל. כמו כן, יש למרבית האנשים נטייה להתמסר למטפלים, אני ממליץ שתהיי עצמאית ככל שניתן, ותעשי כל מה שביכולתך לעשות לבד.

"כמו כן, שלבקת חוגרת אכן מלווה בכאבים חזקים ותחושות של שריפה ועקצוצים, כפי שתיארת, אך בדרך כלל היא פוגעת יותר בחלק התחושתי ולא המוטורי. הנגיף למעשה נמצא בתאי עצב שאחראיים, בין היתר, על העברה של תחושות כאב אל עצבי עמוד השדרה והמוח. אם את לא מצליחה כלל לסובב את הרגל לצדדים, אני ממליץ לפנות לאורתופד או לנוירולוג, שיבחן אם יש לך בעיה בעמוד השדרה, או סיבוך נוירולוגי, כי זה לא אופייני למחלה”.

בני בן ה־16 סובל מציפורן חודרנית. בכל פעם הוא מטפל בזה אצל פודיאטר ואחרי חודש זה חוזר שוב. הוא לא גוזר לעצמו ציפורניים, הפודיאטר עושה זאת, אבל זה לא מונע מהציפורן החודרנית לחזור. הוא סובל מכאבים, הוא מתוסכל כי הטיפול לא עוזר ורציתי לדעת האם יש טיפול נוסף שהיית ממליץ עליו?
“הפודיאטר למעשה גוזר את הציפורן עד לסנטימטר מתחת לעור, בצד. בחודש שלוקח לציפורן לגדול, היא שוב מתחילה לעשות את הבעיה. חלק מהעניין הוא גזירת הציפורניים ולכן חשוב מאוד להקפיד לגזור את הציפורן בקו ישר ולא בזווית לכיוון כף הרגל. מה שקורה בהרבה מקרים של ציפורן חודרנית הוא שהציפורן מתקפלת, במקום שהיא תהיה באותו מישור עם האצבע היא נכנסת מתחת לעור, בצורת האות ר’ או כ’.

"הטיפול הכי טוב כיום הוא טיפול בלייזר. בטיפול מבצעים זריקה קטנה של הרדמה מקומית, לאצבע הנגועה בלבד. בעזרת הלייזר שורפים נקודה קטנה במיטת הציפורן, על מנת שהציפורן לא תגדל באזור ההוא. אם הטיפול מתבצע כהלכה, הוא בדרך כלל עובד מצוין ואני אישית לא מכיר אנשים שהתלוננו שזה חזר להם לאחר הטיפול. יש לציין שלאחר הטיפול, הציפורן נעשית יותר צרה אך לאט לאט זה מסתדר. טיפול נוסף שקיים הוא ניתוח, שבמהלכו לרוב חותכים את שולי הציפורן לאורכה, מסירים וצורבים את שורש הציפורן, ובכך מונעים צמיחה מחודשת”. 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM