איזה שמן הכי בריא? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה לשאלה בשיחה עם מאזין שהתקשר לתוכניתה ב-103FM. "יש שתי אפשרויות לעשות שמן, הראשונה היא לחמם לטמפרטורה גבוהה את הגרעינים ואז נוצרים שם חומרים שרופים וסופחים אותם ואז בזמן החימום נוצרים שם חומרים רעילים, זה נקרא כבישה חמה. כבישה קרה זה שלוחצים על כל הגרעינים, לא משנה על מה זה, אפילו על גזר, לוחצים עד שהשמן יוצא ואז כולו שומר על כל הערכים התזונתיים שלו.

עכשיו, אי אפשר להגיד איזה שמן הכי בריא. זה כמו שתשאל אותי איזה פרי הכי בריא, אני לא יכולה להגיד לך. בבננה יש מגנזיום, בתפוח נוגדי חמצון, באבטיח ליקופן, בקיווי ויטמין סי, בכל דבר יש משהו אחר ומילת המפתח היא גיוון. ככל שמגוונים יותר במה שאוכלים יש יותר סיכוי שהגוף יקבל הרבה דברים טובים שונים, והבריאות תשתפר.

אז מה כדאי לעשות? שיהיו לך כמה סוגי שמן בבית, כל פעם להחליף את הסוגים ולהשתמש לפי הטעם. למשל שמן חמניות בכבישה קרה, כששמים כפית בסלט זה עושה טעם כאילו שהוספת מלא חמניות בסלט. שמן קוקוס בכבישה קרה מתאים לי מאוד בטעם לעוגות ולעוגיות, שמן שומשום מאוד מתאים להקפצה של ירקות וגם נגיד לסלט כרוב סגול, כל אחד למשהו אחר. פעם אחת שמתי בסלט שמן אבוקדו והיה מהמם, עם שמן זית אני עושה חביתה כי הוא בהחלט מתאים גם בהתאם למחקר שאמרתי היום. אז לגוון בסוגים זה הכי חשוב.

עכשיו לגבי שמן קנולה. בדיוק השבוע קראתי מחקר שבו נתנו לחולדות כל יום שתי כפות שמן קנולה וגילו להן אלצהיימר וצברים חלבוניים בתוך המוח שגורמים לאלצהיימר. עכשיו, אין דבר כזה שמן קנולה. זה ראשי תיבות של קנדיין אויל לואו אסיד. הם לקחו את הצמח לפתית ובהנדסה גנטית הפחיתו לו את החומציות ועוד איזה חומר רעיל שהיה שם. זה שמן שהוא מאוד זול, גם כשמדובר בקנולה בכבישה קרה, הוא עדיין הרבה יותר זול מאחרים. אז דוו אותו הייתי אומרת להשאיר בצד ומכל השאר לגוון בסוגים".