מאזינים עלו לתכניתו של פרופ' רפי קרסו ב-103FM והתייעצו עמו כיצד ניתן להתמודד עם רעד קל ולא מוסבר בכפות הידיים, שמורגש לרוב בשעות הבוקר, מהי דרך לטיפול בהתכווצויות, גלי חום, סחרחורות קשות וחוסר יציבות בגיל צעיר, וכן מהם הגורמים האפשריים לתופעות המטרידות, ולבסוף, כיצד לבנות תפריט לאחר ניתוח שרוול? כל התשובות בפנים. 

אני בן 68, ובחמש־שש שנים האחרונות יש לי רעד קל בכפות הידיים המורגש בעיקר במהלך כתיבה ונוכח לרוב בשעות הבוקר. בעקבות הרעד הלא מוסבר כתב ידי השתנה ואני לא מצליח לקרוא אותו. בין היתר אני סובל ממיגרנות כל חיי ועד לפני שנה נטלתי תרופות כדי למנוע את כאבי הראש הקשים. הנוירולוג שהתייעצתי איתו בנושא הרעידות שלח אותי לבדיקה שבה לא מצאו את פשר הבעיה. אחותי הגדולה ממני ב־12 שנים סובלת גם היא מרעד דומה. מה אתה ממליץ לעשות בנוגע לתופעה המשונה?

“ישנם כמה סוגים של רעדים: רעד נגרם כתוצאה מנטילת תרופות, רעד שמקורו בבעיה של בלוטת התריס, רעד שמקורו במחלות דומות לפרקינסון ורעד ראשוני. קיים הבדל גדול בין רעד במצב במנוחה לבין רעד שקורה כשמבצעים פעילות מסוימת. סיפרת שכשאתה מתחיל לכתוב מופיע אצלך הרעד, והתיאור שלך מתאים לרעד הראשוני. 

בניגוד לרעד ממשפחת הפרקינסון שמופיע יותר בזמן מנוחה, הרעד הראשוני קורה במהלך פעילות. אני מציע לך לקבוע תור במחלקה להפרעות תנועה שנמצאת בסמוך למרפאות הנוירולוגיות בכל רחבי הארץ, וכך תוכל לעבור בדיקה פיזיקלית ולגלות מהו סוג הרעד. קרוב לוודאי שזהו רעד ראשוני. 

אין מה להתרגש ממנו, ובשלב זה צריך לחשוב אם שווה או כדאי בכלל לטפל בו. אני חושב שזה לא נחוץ, אך לא ראיתי את מצבך אז קשה לי לדעת. לפי התרופה שקיבלת, גם הרופא שלך סבור שמדובר ברעד ראשוני, וכדאי שתיטול אותה בבוקר ואחר הצהריים. חשוב שתבדוק שלחץ הדם והדופק שלך לא יורדים מתחת לרמה התקינה בעת נטילת התרופה, ושאתה לא סובל מסחרחורות כשאתה קם משכיבה לעמידה”. 

אני בת 27, ובחודשיים האחרונים החלו לי התכווצויות באזור הפנים וחום הגוף שלי עלה. מאז אני סובלת מסחרחורות קשות ומחוסר יציבות אפילו בזמן ישיבה. בעקבות המצב עברתי בדיקה של בלוטת התריס והיא יצאה תקינה. אני לא חווה מתח יוצא דופן חוץ מהיותי סטודנטית. אני מרגישה מנותקת לפעמים ולא מצליחה להתרכז מתחילת הסימפטומים, ואני לא מצליחה לעשות כלום, לכן אני לא יוצאת יותר מדי מהבית. האם אני סובלת מבעיה רפואית המצריכה טיפול?

“צריך לעקוב אחרי חום הגוף, מאחר שיש אנשים שהמטבוליזם שלהם מהיר יותר וצריך לראות כיצד נבדק החום. התסמינים שאת מתארת יכולים לקרות משני גורמים – גופני ונפשי. גורם נפשי אינו חייב להיות פסיכיאטרי או לכלול חרדות, אלא יכול להיות שמדובר במתחים שבאים לידי ביטוי בצורה גופנית. 

מה שאפשר לעשות הוא לערוך בדיקות כלליות. אם כולן תקינות אז צריך לחשוב על האפשרות שמדובר במשהו יותר רגשי, ואז הטיפול צריך להיות דרך רופא המשפחה, שיציע לך ליטול תרופות שירגיעו מעט את המתח. נסי לקחת אותן לשלושה חודשים אם הן מסייעות, ולהוריד אותן לאט לאט לאחר מכן. אני מציע שתחשבי מה יכולה להיות הסיבה למתח, וזה עשוי לעזור לפתור את הבעיות הגופניות”. 

אני בן 31, ולפני שנה וארבעה חודשים עשיתי ניתוח שרוול. ירדתי 50 קילוגרם כתוצאה מן הניתוח, הסוכרת ממנה סבלתי נעלמה והגעתי ל־BMI של 25. על אף הזמן שעבר מאז הניתוח, ישנם מאכלים שאני עדיין לא מצליח לאכול, כמו מאכלים המכילים גלוטן, ורבע שעה לאחר שאני מנסה לאכול אותם אני סובל מבחילות. אני לא חושב שהבחילות קורות כתוצאה מהיצרות של השרוול כי אני שותה הרבה מים בכל יום, ואני מצליח לאכול בשר ומזון אחר. בנוסף, אני לא מצליח להמשיך לרדת במשקל. האם השרוול גרם לי לאי־סבילות לגלוטן? האם אני יכול להמשיך לרדת במשקל?

“חלק מהתופעות שאתה מתאר באשר לחוסר היכולת לאכול קשורה לשרוול עצמו. יכול מאוד להיות שאתה צריך ללמוד איך לאכול, כלומר ללעוס זמן רב יותר את האוכל. השרוול לא משפיע על הסבילות לגלוטן, מאחר שהוא מתעכל במעי ולא בקיבה. אם עברת ניתוח שרוול פשוט תהיה לך קיבה קטנה יותר ותו לא. 

במידה שאתה מעוניין לאכול מזון המכיל גלוטן, נסה לאכול את הדברים בצורה אחרת, כמו להכין צנים מפרוסת לחם. באשר למשקלך, אתה לא יכול לרדת יותר מפני שזה כבר לא יהיה בריא”.