מהו הקצב הנכון לירידה במשקל? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה בתוכניתה ב-103FM לשאלה שמטרידה רבים שמעוניינים להתחיל בתפריט דיאטה אך אינם בטוחים האם עדיפה להם ירידה מהירה במשקל, או ירידה מתונה יותר

"מטופלת שלי הגיעה לקליניקה והתאכזבה כאשר גילתה שירדה 'רק' 1.3 ק"ג ב-10 ימים. אמרתי לה שזה מעולה, ושזה מעל ומעבר! היא חשבה שהיא הייתה יכולה להתאמץ ולהגיע לתוצאות יותר טובות. אני חושבת שתמיד אפשר להתאמץ יותר, לעבוד יותר, להקפיד יותר - אבל בשביל מה? 1.3 ק"ג ב-10 ימים זה יותר מ-100 גרם ליום, וזה יותר מנפלא.

"מעבר לזה, ממש לא כדאי לרדת מהר במשקל. בזמן ירידה מהירה במשקל יש שינוי ב'קצב המטבוליזם' בגוף - כמות הקלוריות ששורף הגוף על הפעילויות שמבצעים, במשך היום, מהבוקר ועד הערב. בזמן דיאטה דלה מדי בקלוריות ולא מאוזנת, תאי הגוף שלנו אינם יודעים שאנו אוכלים פחות ומרעיבים את עצמנו בכוונה תחילה על מנת להראות טוב יותר בבגדים אופנתיים. הגוף לא מקבל את האנרגיה הדרושה לו - פשוט מפני שאין מה לאכול. חשבו, למשל, על בעלי חיים. האם יתכן מצב שבו ניתן לכלב אוכל, והכלב יהיה רעב אך יסתכל על האוכל, יחשוב לעצמו שהוא צריך לחסוך קלוריות וילך בלי לאכול? זה בלתי אפשרי. כפי שקורה בשעת רעב אמיתי ובמקרה של מחסור ממושך במזון, הגוף שלנו מפתח מנגנון הגנה מפני רעב על ידי כך שהוא מפחית את שריפת הקלוריות היומית.

"ירידה מהירה גם גורמת לפירוק שרירים וחולשה, נשירת שיער, אנמיה, בעיות זיכרון, מצב רוח ירוד ונזק חמור בלב.

"לעומת זאת, ירידה של חצי קילו עד קילו בשבוע אינה מזיקה לגוף, ואינה גורמת להאטת המטבוליזם. קצב כזה של ירידה במשקל מאפשר ללמוד הרגלי אכילה נכונים, ובנוסף לכך, בדיאטה בה יורדים בקצב כזה אפשר לשלב גם מזון אהוב וממתקים, שיעזרו בהתמדה בדיאטה לאורך זמן.

"אני בעד ירידה של 100 גרם ליום. אפשר לחשוב על זה בצורה כזאת, ש-100 גרם הם למעשה כמו חבילת חמאה של 100 גרם, ו'להעיף' מהגוף חבילת חמאה כל יום זה יפה מאוד".

האם יש קשר בין קצב הירידה במשקל, לבין המשקל ההתחלתי?

"בהחלט. אנשים עם עודף משקל גדול יירדו יותר מהר, לפחות בתחילת הדיאטה. הסיבה לכך היא שברוב המקרים ככל ששוקלים יותר – הגוף שורף יותר קלוריות. אבל צריך לשים לב שלפעמים ירידה של 3 ק"ג בשבוע אצל אדם ששוקל 150 ק"ג זה לא הרבה יותר מאדם ששוקל 65 ק"ג ויורד 1 ק"ג בשבוע, מבחינת אחוזים.

"אם רוצים להגיע ליעד, עדיף ללכת לאט ולהגיע בטוח, מאשר לרוץ מהר כבר בהתחלה, להתעייף ולבזבז את כל האנרגיות שלנו, ובסופו של דבר לא להגיע".