נכדי החרדי בן ה־20 הוא בריא בדרך כלל, אבל בחודשים האחרונים הוא מתמודד עם נדודי שינה, ובקושי מצליח לישון. לפני כמה שבועות הוא החל להתלונן על רעש באוזניים וכאבי עיניים חזקים. היינו אצל שני רופאים, אבל אף אחד מהם לא הצליח לאבחן את הבעיה. מה דעתך?
"יש מצבים שבהם הגוף מדבר דרך סימפטומים. כלומר אם למישהו קשה לראות משהו, הוא יראה מטושטש או שהעיניים יכאבו לו, ואם קשה לו לשמוע משהו, הוא יתחיל לשמוע צפצופים. אני חלילה לא אומר שלא צריך לבדוק את הפן הפיזיולוגי, אבל צריך לקחת בחשבון שיש נערים צעירים ובריאים, גם מהמגזר הדתי והחרדי, שאינם שקטים ורגועים אל מול צורת החיים שלהם ומתמודדים עם הרבה מאוד דברים. לכן התסמינים האלה מגיעים כביטוי לבעיות האמיתיות שמעסיקות אותם. גברים צעירים בגיל הזה יכולים לישון עד הצהריים, וצריך לטלטל אותם מהמיטה כדי שיצליחו להתעורר. אם הבחור בריא, אין סיבה לבעיות שינה כה קיצוניות, וככל הנראה הבעיה היא על רקע פסיכולוגי ונפשי. אני ממליץ שתפנו לקבלת סיוע נפשי שיוכל להקל את מצבו".

אני בת 33, מטופלת פוריות, וחולה בדלקת פרקים. האם לדעתך זה בטוח עבורי לקבל את החיסון נגד נגיף קורונה?
"חיסון הקורונה מורכב משני שלבים: השלב הראשון מורכב מזריקה שמתחילה את התהליך, והיא מעניקה לנו הגנה של 50% מהנגיף, ואילו הזריקה השנייה שמקבלים אחרי כחודש מעלה את יעילות החיסון ל־95%. אם את אומרת לי שבתוך חודש את צריכה לבצע החזרת ביציות, אז הייתי מציע לך להתייעץ עם הגינקולוג המטפל. מעבר לזה, אם חולה בדלקת פרקים מתחיל בטיפול ביולוגי, ההמלצה היא לפנות לבירור רפואי, שכן אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו ההנחיות. יש לבדוק כל דבר לגופו.

אם היית שואלת אותי אם אישה בת 63 שסובלת מעודף משקל וסוכרת צריכה להתחסן, הייתי אומר באופן חד־משמעי שתקבל את החיסון נגד קורונה. אנחנו תמיד עושים בדיקת עלות מול תועלת, וככה מקבלים תשובה מדויקת יותר תוך כדי התחשבות בכל הנתונים. מעבר לזה, ההתלבטות שאת נמצאת בה היא לא רק שלך, יש עוד נשים רבות שמתכננות להיכנס להריון או להתחיל טיפולי פוריות, ואני מניח שארגון הרופאים שעוסקים בפוריות נותן על זה את דעתו".

אני בת 70 ולפני כשבוע קיבלתי חיסון נגד דלקת ריאות. מהרגע שבו יצאתי מקופת החולים התחלתי להרגיש לא טוב. חום הגוף שלי עלה בצורה משמעותית, היד מאוד כאבה לי, ובבוקר למחרת הזרוע שלי הייתה נפוחה מאוד, כואבת, קשה, חמה ואדומה. אחרי שלושה ימים הנפיחות ירדה, וכך גם החום, אבל המקום עדיין כואב לי. האם יש סיבה לדאגה?
"בתור התחלה אני יכול להגיד לך שהחיסון תפס, זוהי תגובה טובה, שכן הגוף מגיב לחיסון, ולכן אין לך מה לדאוג. מעבר לזה, חשוב לזכור שריאקציה כזו דרמטית מתרחשת לעתים רחוקות, אבל בהחלט מוכרת. אם חום הגוף יעלה שוב, פני להתייעצות רפואית, אבל בינתיים את יכולה להניח קומפרסים חמימים על המקום, ואם מאוד כואב לך, תוכלי ליטול אופטלגין או אקמול. אני מאמין שביממה הקרובה תרגישי עוד הקלה".

לפני כשלוש שנים אובחנתי כחולה בפיברומיאלגיה. לפני חצי שנה המליצו לי על טיפול תזונתי, נתנו לי המון תוספים, אבל לצערי זה לא מועיל לי. אני לא ישנה, אני סובלת מכאבים ומרגישה מאוד מדוכאת. האם להמשיך את הטיפול עוד חצי שנה ולקוות לטוב?
"אני מאמין ברפואה אלטרנטיבית ובתוספי תזונה. למרות שאסור לתת לתוספי תזונה אינדיקציות רפואיות, אני יכול להגיד שאני רואה תוצאות מאוד טובות. אם ניסית את הטיפול חצי שנה ולא ראית תוצאות, אני לא חושב שיש טעם להמשיך עוד חצי שנה. מעבר לזה, אני בכלל לא אופטימי ביכולות העזרה שלנו בפיברומיאלגיה. זו מחלה כרונית שיש לה שלוש דרכי טיפול יעילות: פעילות גופנית, פעילות גופנית ופעילות גופנית. חשוב לבצע כמה שיותר פעילות גופנית, ומעבר לזה כדאי לבדוק דרך להעלות את הסרוטונין".

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM