הילד הקטן שלי בן שנה וארבעה חודשים. עד לא מזמן הוא היה אוכל שני בקבוקים בלילה ולפעמים שלושה, אך הרופא אמר שעליו להפסיק עם הבקבוקים. במשך שבועיים שינינו את ההרגל, אך ביומיים האחרונים הוא מתעורר ובוכה. מה לעשות?
“הילד מתעורר בלילה כי הוא רגיל, ואת, כאמא שלו, חייבת לעקור את ההרגל הזה מהשורש. מבחינתו נוצר קשר במוח בין זה שהוא מתעורר לזה שמאכילים אותו. לאכול בשעות כאלה זה דבר מיותר שלעתים עלול להזיק לבריאותו של הילד. מערכת החיסון שלנו מתחזקת בעת שאנו ישנים, אבל כשאוכלים בלילה מערכת העיכול מכבידה על הגוף ועלולה לפגוע במערכת החיסון. יכול להיות שתחשבי שמדובר בצעד קשה ומורכב, אבל תביני שזה בדיוק כמו לקחת ילד למרפאה ולתת לו זריקה – מצד אחד זה כואב ולא נוח, ומצד שני זה למען שמירה על בריאותו”.

אני אב לילד בן שנתיים וחצי שהתחיל ללכת רק עכשיו. לאחרונה גילינו שהוא נמצא על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד בינוני. אני מתמודד עם זה יחסית בסדר, אבל אשתי ממש מתקשה להתמודד עם האבחנה, ונראה שהבשורה מאוד קשה לה. מה עלינו לעשות כדי להתמודד עם המשבר ולסייע לילד?
“לילד יהיו קשיים, ואתם תהיו חייבים ללמוד את הנושא לעומקו ולרוחבו. מעבר להתייעצות עם אנשי מקצוע, הייתי ממליצה לכם להצטרף לקהילות של הורים לילדים אוטיסטים ברשתות החברתיות. תנסו למצוא הורים שהילדים שלהם נמצאים בתפקוד דומה לתפקוד של הילד שלכם, אבל הם גדולים יותר - נניח בני 4 או 5. כך תוכלו לדעת מה מצפה לכם, תקבלו המלצות מאנשים שעברו את מה שאתם עוברים ועתידים לעבור, והם יוכלו להיות לכם ממש כמו מנטורים. לכל אחד מאיתנו יש מערך רגשי כזה או אחר שגורם לנו להתמודד עם מצבי קיצון. לכן לא כל ההורים מגיבים אותו הדבר למצבים. אני מבינה את התחושה שלכם עכשיו, ואין מה להגיד - זה לא פשוט בכלל.

אשתך צריכה עזרה מקצועית - פסיכולוג שידבר איתה, ואולי אפילו איזה קורס שיחזק אותה ויעניק לה את הכלים להתמודד עם המצב הלא פשוט הזה. אין מקום לשיפוטיות, יש מקום לעזור למי שזקוק לעזרה. לכן ההמלצה שלי היא לא לוותר על סיוע עבורה, וגם עבורך. אל תגיד לה שזה לא נורא, כי בשבילה המצב הזה נורא ואיום. תנסה לחזק אותה ולהבין את הקשיים שעמם היא מתמודדת. זה שבר מאוד גדול עבורה. בו־זמנית, אני ממליצה שלא להיות בקרבתם של אנשים שמורידים אתכם, תהיו בסביבה של אנשים שמחזקים אתכם, וככה תוכלו להתחזק לטובת הילד”.

אני אמא לנערה בת 15 שסובלת מעודף משקל. אף שהיא עושה ספורט פעמיים בשבוע, היא עדיין לא מפסיקה להשמין, ואני מוצאת את עצמי קונה לה כל חודשיים בגדים חדשים וחזיות חדשות. ההוצאה הזו הופכת להיות בלתי אפשרית, ואני יודעת שאהיה חייבת לדבר איתה על זה, אבל מאוד מפחדת מהתגובה שלה. מדובר בילדה עם אג’נדות סביב עניין השומן, היא חושבת שזה בסדר גמור להיות נערה שמנה, ולפני כחצי שנה, כשדיברנו איתה על זה, היא מאוד נעלבה. מה דעתך?
“החברה הישראלית עדיין לא יודעת לקבל שמנים ומסתכלת עליהם בצורה מאוד עקומה. כשאנשים רואים גבר או אישה שמנים, הם באופן אוטומטי מקטלגים אותם כאנשים ללא שליטה עצמית. בו־זמנית בשנים האחרונות אנחנו יודעים עד כמה משקל גבוה עלול להיות מסוכן ולפגוע בבריאות שלנו. הילדה שלך מלאה אג’נדות כי היא צריכה לנחם את עצמה, היא מספרת לעצמה שזה בסדר שהיא השמינה, וכנראה שזו הדרך שלה להתמודד עם זה. אם תסתכלי על התמונה במלואה, תראי שככל הנראה גם לקורונה יש חלק בזה - היא נמצאת יותר מדי זמן בבית, בריחוק חברתי, וזה משפיע. בו־זמנית יש את עניין הגנטיקה, וכמו כן בגיל ההתבגרות ילדים משמינים פי ארבעה.

ההמלצה שלי היא שתתחילי להפגין באופן פיזי את זה שאת אוהבת אותה - היא יודעת שאת שיפוטית מאוד מולה, וזה יעזור לה להרגיש נאהבת, ולך לאהוב אותה יותר. תחבקי אותה בכל הזדמנות ותגידי לה כמה שהיא מדהימה. בשביל להתמודד עם העניין הכלכלי אני מציעה שתדברי איתה ותשתפי אותה בבעיה - תסבירי לה שאת מתייעצת איתה כי ההוצאות מאוד גדולות, ואת תוהה איך היא יכולה לעזור. תמצאו איזו עבודה קטנה שתתאים לה ותכניס 300 או 400 שקלים כל חודש, וככה היא תוכל לקנות לעצמה בגדים וחזיות”.