אני בת 29, סובלת ממיגרנות קשות במשך שנים ארוכות. בזמן התקף אני לא מצליחה לתפקד כלל, יש לי בחילות קשות והקאות, רגישות לאור, ואני מוצאת את עצמי מתחבאת בחדר חשוך עד שזה עובר. כיצד אוכל להקל את הסימפטומים או להפחית את שכיחות ההתקפים?
“יש תרופות מסוגים שונים, תלוי מה שכיחות התקפי המיגרנה. אם התקפי המיגרנה מתרחשים יותר מארבע עד שש פעמים בחודש, אפשר לתת טיפול מונע. אם מדובר במספר קטן יותר של התקפים, ניתן לתת כדורים ממשפחת הטריפטנים כמו רילרט, ריזלט, אימיטרקס ואחרים בזמן התקף, וזה בדרך כלל מקצר את משך ההתקף. אם ההתקפים שכיחים וחזקים ולא מגיבים לטיפול מונע, יש תרופות ביולוגיות. יש זריקות שמקבלים אחת לכמה חודשים, הן אומנם לא בסל והעלות שלהן גבוהה, אבל זה יכול לפתור את הבעיה. אם את לא מתפקדת, ויכולה לקבל זריקה למשך חודשיים־שלושה שתמנע את ההתקפים החמורים, זה שווה את זה”.

אני בן 66, לרוב בריא. אני כמעט לא אוכל לחם, אבל בארוחת הצהריים אני נהנה מאורז ותפוחי אדמה. מה עליי לעשות כדי להוריד את הסוכר לרמת הנורמה?
“אתה למעשה במצב של פרה־סוכרת, שאומר לך שאתה צריך להיזהר, לשים עין ולא להגזים עם פחמימות וסוכרים. אם אתה סובל מעודף משקל, אני ממליץ לך להוריד כמה קילוגרמים. חשוב להדגיש שאורז ותפוחי אדמה הם פחמימות, ולכן הם מקפיצים את הסוכר. במקום תפוח אדמה, אני ממליץ לאכול בטטה, שלמרות המתיקות שלה היא מעלה פחות את הסוכר”.

אני סובל במשך תקופה מכאבים בכפות הרגליים. זה התחיל ברגל שמאל, עם כאבים חזקים בבוקר, דבר שאובחן כדורבן, וכעת הכאבים קיימים גם בכף רגל ימין. אני קם בבוקר בלי כאבים כלל, וזה מתחזק במהלך היום, ובמיוחד בסופי השבוע. מה אתה ממליץ לי לעשות?
“דורבן זו דלקת בחלק התחתון של העקב, ולכן אם זה לא כואב לך כשאתה קם בבוקר, זה לא המקרה. מרבית האנשים שסובלים מדורבן יתלוננו על כאב, דקירות או צריבה באזור העקב, בייחוד לאחר מנוחה ארוכה, אך זה לא מה שאתה מתאר. הכאב שלך מצריך בדיקה על ידי רופא אורתופד. זה יכול להיות קשור לכאבים בגב התחתון”.

אני בת 70, לוקחת כדורים לבלוטת התריס. זה כחודשיים אני מרגישה בהליכה כאילו אני נופלת, מעין תחושה של אובדן שיווי משקל. לא מדובר בסחרחורת, ואין לי בעיה באוזניים כי בדקתי את זה, אבל אני מרגישה כאילו אני עומדת להתעלף. כשאני שוכבת או יושבת אני לא מרגישה דבר, אבל כשאני עומדת או הולכת אני חייבת תמיכה. שמתי לב שההליכה שלי השתנתה, ויש לי רעד קל ביד ימין. מה יכול לגרום לכך ואיך אפשר לטפל בזה?
“יש לך סימנים של מחלה אקסטראפרמידלית. מדובר ככל הנראה במחלה הדומה לפרקינסון. הסימפטומים של המחלה הם הליכה בצעדים קטנים, קושי להתייצב, הפרעות בשיווי משקל ורעד שיכול להתחיל בצד אחד. כמו כן, בדרך כלל העור אצל נשים בגיל 70 הוא יבש, אך אם העור במצח שלך שמנוני - זה יכול להיות עדות נוספת למחלה. אני ממליץ לך לפנות לנוירולוג שיבחן את האפשרות שאכן מדובר במחלה הזו, ובהתאם יוכל להציע טיפול ראוי”.

אני בן 44, סובל מהטלת שתן לעתים קרובות. במהלך היום אני נאלץ להתרוקן מספר רב של פעמים, אך עיקר הבעיה היא בלילה. אני קם במהלך הלילה שלוש־ארבע פעמים להטיל את מימיי. הרופא רשם לי כדורי אלפוזוסין 10 מ”ג ל־30 יום. האם זה מוצדק? מה יכול להסביר את התופעה?
“אין ספק שהטלת שתן לילית היא תופעה מטרידה, שהרבה אנשים סובלים ממנה. ההפרעה מתאפיינת בהליכה מרובה לשירותים בשעות הלילה, בעוד שבמהלך היום הדחף להתפנות קטן יותר. כשאנשים שוכבים, הם מתנקזים טוב יותר, ולכן הם משתינים יותר. אני ממליץ לעשות רישום של שתייה ואיסוף שתן, לראות את היחס בין הדברים, לראות כמה אתה משתין ביום וכמה בלילה. יש אנשים שכמות השתן שלהם ביום קטנה ובלילה - גדולה. יש מקרים אחרים שבהם הכמות נגזרת ממתח ומעצבנות. כמו כן, זה יכול להיות קשור לטמפרטורה, לאוכל ולשתייה. אנשים שאוכלים יותר מלח אוגרים נוזלים בגוף, וכך הסבירות להשתין בלילה גדלה. אני מאמין שהרופא רשם את הטיפול לחודש בלבד לצורך בדיקה. אם התרופה תעזור, יהיה אפשר להתקדם הלאה בטיפול. בכל אופן, אפשר תמיד להפסיק. יש תרופות אחרות שאפשר לקחת”.