אנחנו זוג בתחילת שנות ה־30 לחיינו, ובעוד כחודשיים נהפוך להורים. הצלחנו לחסוך קרוב ל־100 אלף שקלים, ואנחנו תוהים מהי הדרך הכי טובה להפוך את הכסף הזה למקפצה עבור המשפחה החדשה שלנו. מה דעתך?
"אחד הדברים הראשונים שאולי תרצו לעשות הוא להוציא כספים לא רלוונטיים על האירוע הזה. פתאום את תמצאי את עצמך שואלת: איך אפשר ללדת בלי לקנות את העגלה הממותגת והיקרה ביותר בחנות? יציעו לך לקנות עגלה שמתאימה לשטח עם כיסוי לגשם ולשמש ומטרייה, ומה לא. מניסיון של אב לשלושה, אני יכול להגיד לך שאת לא תלכי בשטח עם עגלה, המטרייה הזו לא תיפתח אפילו פעם אחת, וכנ"ל לגבי הכיסוי. במקום למהר ולבזבז אלפי שקלים על הוצאות לא רלוונטיות, הדבר הראשון שאת צריכה לעשות הוא לכתוב בפייסבוק שאת מחפשת עגלה יד שנייה, ולזכור שאין לך סיבה לזרוק כסף על דברים לא חשובים כאלה כמו עגלה או מיטת תינוק. זה יוצר חובות שלוקח אחר כך כשלוש שנים להחזיר, ואין טעם לעשות את זה. זו שטות ממדרגה ראשונה.

"מעבר לזה, את יודעת שכסף שוכב בבנק זה כמו גופה שמתקררת אחרי מותה? אני רוצה שתזכרי לכל החיים שההכנסות שלך ישמשו להוצאות השוטפות שלך. כדאי שתיתני לכסף לעבוד בשבילך. ברגע שהכסף שאת חוסכת מפסיק לשבת בבנק ומתחיל לעשות כסף בעצמו, זו הדרך שלך להעניק למשפחה שלך את המקפצה הכלכלית שלה את מייחלת. אנחנו קוראים לזה 'המשכורת השלישית בבית'. פנו לחברת השקעות ותנסו לבדוק מהו התיק המתאים ביותר עבור הצרכים שלכם כמשפחה".

אני אם יחידנית לילדה בת 16, וכל החסכונות שחסכתי בחיים הם רק עבורה. בעוד כמה חודשים הכסף יוצא מהחיסכון, ואני תוהה מה עליי לעשות. אין לי אמון בבנקים או בממשלה, ובכלל מאז משבר הקורונה הפכתי להיות מאוד חשדנית. מה כדאי לי לעשות עם הכסף?
"המחלה הגדולה ביותר שקרתה לנו מאז החל משבר הקורונה, יותר מהמחלה הבריאותית ואפילו יותר מהמחלה הכלכלית, זו מחלת האמון. צורת ההתנהלות של המוסדות גרמה לכך שנאבד אמון, הם הרוויחו את זה ביושר ללא ספק. אבד האמון במערכות שאמורות לראות אותנו, לטפל בנו ולשים לב. זה שבר מאוד גדול כי החוזה שעליו מתבססת אזרחות הוא בראש ובראשונה האמון של האזרח בכך שהמערכות יעשו מה שהן צריכות לעשות. האמון הזה הופר.

"עומדות בפנייך שתי אפשרויות: האחת, לבחור בדרך מאוד סולידית כמעט ללא תשואה. השנייה, ללכת לבית השקעות ולייצר תיק השקעות מאוד סולידי בהגדרה שלו, שמבוסס על איגרות חוב ממשלתיות. צריך שם רמת אמון מסוימת בכך שהמערכת תפעל ולא תתפרק, אבל לא יותר מזה. בעיניי אפשר לייצר אמון במערכת כי המודלים הכלכליים של המדינה הם טובים. המודל שעליו מושתתת הכלכלה הישראלית הוא מודל בטוח, שהוכיח את עצמו בצורה אמיצה נוכח מפלות גדולות בעולם כולו. הרגולציה הוכיחה שהיא יודעת מה היא עושה".

אני בן 32 ומתגורר בדרום, אף על פי שתמיד רציתי לעבור להתגורר במרכז. לפני כשנתיים התחתנתי. אני מרגיש שאני לא מוצא את עצמי בחיים. כל עשרה חודשים בערך אני מחליף עבודה. הייתי נהג מונית, עבדתי במפעל, עסקתי במכירות, אבל אף תחום לא הצליח לתפוס אותי. לפני שנה הוציאו אותי לחל"ת, ומאז בכלל אין לי כיוון. מה עליי לעשות כדי לבנות את עצמי מקצועית ואישית?
"כשאדם רוצה להגיע לצמרת הוא צריך להשקיע ולהתמיד. הוא צריך לעבור קשיים, להתמודד עם פחד גבהים, כאבי מאמץ ועוד. אתה מסוג האנשים שמטפסים על גזע אחד, ומהר מאוד מוותרים ועוברים לאחר, וכך חשים חוסר שביעות רצון. אתה צריך למצוא מה יגרום לך לקום עם תשוקה כל בוקר. מדבריך אני מבין שאתה לא עושה את מה שבאמת מרתק אותך. יכול להיות שהגיע הזמן לשתף את אשתך במה שסיפרת לי בדיוק עכשיו, ואולי תוכלו לחשוב ביחד על מעבר לאזור מגורים אחר. כל עוד אתה לא נמצא בסביבה הנוחה לך - לא יהיה לך טוב. חפש עבודה עם תזזיתיות גבוהה שיוצרת מפגש עם הרבה אנשים. אל תחפש לאן לברוח, אלא איך להתמודד. במידת הצורך, אל תהסס לפנות לקבלת סיוע מקצועי".