רבים מאיתנו רוצים לרדת במשקל, ואם אפשר, כמה שיותר מהר. אבל האם במקרה של דיאטה החיפזון מן השטן? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה בתוכניתה ב-103FM למחקר חדש שעסק בשאלת ההשפעות של ירידה מהירה במשקל. 

מחקר חדש שפורסם השבוע בירחון האמריקאי לתזונה קלינית בדק אספקטים שקשורים לירידה מהירה במשקל, כמו מידת הרעב והיכולת לשמור על המשקל הנמוך. במחקר נתנו ל-209 גברים ונשים דיאטה דלה מאוד בקלוריות למשך שמונה שבועות.

השאיפה של רבים מאיתנו היא לרדת במשקל הכי מהר שאפשר, לראות תוצאות ואז לשמור עליהן. אבל, בזמן ירידה מהירה במשקל אין אפשרות ללמוד הרגלי אכילה נכונים, או להתרגל לסוגים אחרים של מזון, ולכן ברוב המקרים שיטה זו נידונה לכישלון. ברגע שמסיימים את הדיאטה חוזרים להרגלים שמכירים ועולים הכל חזרה במשקל.

במהלך שמונת השבועות בהן נמשכה הדיאטה במחקר, נצפתה ירידה גדולה במשקל אצל כל המשתתפים – בממוצע 11 ק"ג. מתוכם, 30% היו ממסת השריר ולא מהשומן. אחרי תקופת הדיאטה נתנו למשתתפים תפריט שמירה, ובדקו מה קורה. ככל שהמשתתפים ירדו יותר ממסת שריר ופחות משומן – היה להם יותר קשה לשמור על המשקל הנמוך, וגם – מדדי רעב ותיאבון לאכול היו גבוהים יותר. המסקנה: עדיף לרדת במשקל לאט ובטוח.