מזל טוב אתם בהריון! איזה התרגשות. אבל ההתרגשות הזאת מלווה גם בים של מטלות ורשימות שצריך לעשות לקראת היום המיוחל. מה צריך לרכוש לפני הגעת לתינוק בחודשים הראשונים? מה ישמש אתכם באמת? אושיית הרשת מעיין רייכמן עם רשימת ציוד שכדאי להכין לפני שהבייבי החדש מגיע למשפחה.

לחדר ההורים 
- עריסה מתחברת ומצעים. העריסה מתחברת ונצמדת למיטת ההורים, וניתן לגשת לתינוק בלי לקום מהמיטה. כדאי לסדר שידה קטנה עם חיתולים, מגבונים ומשטח החתלה. זה מאוד נוח ומקל בלילות על ההורים.

לחדר התינוק
מיטה מזרן ומצעים. מומלץ לבחור ברהיטים עם תו תקן כדי למנוע תאונות לא רצויות. בדקו שהמיטה שתרכשו תהיה מתכווננת ויהיה אפשר להוריד אותה נמוך כדי שתשמש אתכם עד גיל שנתיים. לא מומלץ להשתמש במזרנים עם שכבת פלסטיק חיצונית או שעוונית בחודשים הראשונים, בשל סכנת חנק.

- שידת החתלה. חשבו מהו עתיד החדר: האם אתם מתכננים לבנות בו ארון גדול? האם בגדי התינוק יאוחסנו בשידה או בארון? מגירות הן מאוד נוחות לאחסון בגדי תינוקות קטנים שמתבלגנים, ולכן אני ממליצה שכן לבחור בשידת החתלה מאשר בארון. אם יש מקום בחדר עדיף לבחור שידה רחבה, שתשמש את התינוק כשהוא יהיה גדול יותר ויהיה אפשר לאחסן בה הכל.

החדר של מעיין ובנה (צילום: באדיבות המצולמת)
החדר של מעיין ובנה (צילום: באדיבות המצולמת)

- משטח החתלה. חשוב לבחור במשטח עם ריפודים שאפשר לשלוף ולכבס. משטחי החתלה חד-פעמיים הם לשימוש מעל המשטח החתלה, גם הם חובה. ביום הראשון שהגעתי הביתה אחרי הלידה לא היו לי כאלה, והמשטח החתלה החדש והלבן התלכלך באותו הרגע בגוונים חומים.

- מד חום למדידת טמפרטורת החדר. עדיף לבחור במד-חום דיגיטלי, הטרמומטר הפשוט של פעם לא תמיד עובד טוב.

- מובייל. גישות מסוימות גורסות כי לא כדאי למקם מובייל מעל מיטת התינוק. הצעת הפשרה שלי היא למקם את המובייל מעל שידת ההחתלה כדי שתיצור הסחת דעת בזמן ההחלפה. אם רוכשים מובייל כדאי לרכוש אחד מנגן שנוח להעביר ממקום למקום בבית.

- שמיכת עיטוף. 9 חודשים התינוקות שלנו היו עטופים ומחובקים ברחם, ופתאום אנחנו משחררים אותם לעולם. עיטוף מאוד מרגיע את הרך הנולד.

ציוד להאכלה

להנקה:
- רפידות הנקה (לארוז לחדר לידה).
- משחה לפטמות (לארוז גם לחדר לידה).
- סינר הנקה לא מוצר חובה אבל זה נוח.
- חזיית הנקה וחולצת הנקה.
- כוס טפטופים. מדובר בכוס לאגירת טפטופי חלב מהצד המקביל להנקה. אפשר לאגור מנות חלב שלמות מטפטופים.
- שקיות לאחסון חלב.
- חיתולי בד (טטרה). לברית צריך שישה חיתולי טטרה לבנים.


לא חובה ואפשר לקנות אחרי לידה אם מתאים:
- משאבת הנקה.
- חזיית שאיבה. משמשת כדי להחזיק את המשאבה ומתאימה למי שמתכננת לשאוב הרבה.

- בקבוקים. גם אם את מתכננת להניק כדאי שיהיה בקבוק או שניים בבית. לדעתי עדיף מלכתחילה לרכוש בקבוקי אנטי קוליק שמונעים בליעת אויר ומפחיתים גזים. 

- סטריליזטור. לא חובה אבל זה נחמד, בסופו של דבר אין כמו השיטה הפשוטה של להרתיח הכל בסיר עם מים.

- מתקן לייבוש בקבוקים. בחרו אחד עם נקודת ניקוז למים שלא יופיעו פטריות.

- מברשת לניקוי בקבוקים.

- סבון כלים לתינוקות. 

- תמ״ל (תחליף הנקה). ההסתגלות להנקה היא לא פשוטה, קופסת תמ״ל בבית לא תזיק ותחסוך דרמה ברגעי לחץ.

מוצצים
- מוצץ. ישנן דעות חלוקות לגבי ביסוס מוצץ בהתחלה. יועצות ההנקה ממליצות לא לתת מוצץ מגיל חודש כי זה מוריד מנת הנקה ביום. אני חושבת שמוצץ זה דבר מעולה כל עוד לא מפתחים בו תלות. בהתחלה מומלץ לקנות רק מוצץ אחד או שניים בלבד כי לא כל התינוקות מסכימים לתפוס כל סוג של מוצץ.

- תופסן מוצץ לבגד. מוצר שהוא בעייתי מבחינת בטיחות (סכנת חנק) אבל מאוד נוח, אם בוחרים לרכוש עדיף שיהיה אחד קצר שלא תהיה סכנת התכרכות סביב איברי התינוק.

- קופסא למוצץ. חלק מתיקי העגלה מגיעים כבר עם נרתיק למוצץ.

- בגדים לחודשים הראשונים. כדאי לבחור בבגדי מעטפת או אוברולים עם תיקתקים/ריצ'רץ' עם כפפות מובנות ורגליות (כפפות רגילות נופלות מהידיים).

- כובע.

אמבטיה וחיתולים
- מתקן אמבטיה. עדיף לרכוש אמבטיה עם רגליים גבוהות כי להתכופף כמה דקות ארוכות באמבטיה יגרום לכם לכאבי גב מיותרים.

- מושב אמבטיה לתינוק. עדיף דפני.

- סבון לתינוק. בשבועות הראשונים לאחר הלידה יש לבחור במוצר כמה שיותר טבעי.

- שמן אמבט.

- שמן עיסוי/ שקדים (לארוז לחדר לידה).

- מגבות. עדיף את הגדולות יותר שיספיקו לעיטוף התינוק לכמה חודשים קדימה.

- חיתולים. אם התינוק קטן צריך מידה NB (New Born) אם הוא גדול צריך מידה 1. אפשר לבדוק במשקלים שכתובים על אריזות חיתולים.

- מגבונים.

- משחת החתלה.

- קיט טיפוח. מברשת שיער רכה, קוצץ ציפורניים, שואב רירית.

- מד חום לאמבטיה.

- מחמם מגבונים. מדובר בגימיק אבל אם התינוק נולד בחורף אפשר לרכוש מראש מחמם מגבונים, כשהבית קפוא זה חוסך צרחות מיותרות לניובורן קטן.

יציאה מהבית
-  עגלה. זאת רשימת השאלות שיעזרו לכם לבחור עגלה: מה התקציב שלכם? האם יש לכם מעלית בבניין ומה הגודל שלה, האם יש מדרגות בכניסה? כמה משקל אתם מסוגלים להרים? מה גודל תא המטען ברכב שלכם? מה הגובה שלכם ומה גובה העגלה שנוח לכם? מהי סוג המדרכה באזור שלכם? האם יש לכם גם תקציב לטיוליון אחר כך או שאתם רוצים עגלה שהיא גם טיולון?

- תיק לעגלה. בתוכו כדאי לארוז קבוע משטח החתלה ונרתיק למוצץ.

- מנשא. אפשר להשתמש מגיל שבועיים. עדיף לבחור מנשא שישמש אתכם לטווח הארוך.

בתוך העגלה, לחודשים הראשונים הדעות חלוקות לגבי ציוד מבחינת בטיחות, אבל אם משתמשים בהשגחה קבועה זה מאוד עוזר ונוח.

- ספרון לעגלה.

- נחשוש לעגלה. לתחום אותם בנחשוש בעגלה עוזר להרגיע אותם כשהם קטנטנים.

- שמיכה לעגלה.

- מצעים לעגלה. מועיל מאוד שאפשר לכבס בקלות את המצעים מאשר לכבס את המזרן של העגלה.

- חיתול טטרה גדול שאפשר לכסות איתו את העגלה. 



לרכב
- מושב בטיחות לרכב או סלקל? לדעתי עדיף לרכוש רק מושב בטיחות שמתאים לשימוש מגיל לידה, כדי שישמש לזמן ארוך. הסלקל משמש לטווח זמן קצר. מטרת הסלקל היא להוציא את הילד מהרכב כשהוא בתוך הסלקל. בפועל בסלקלים שאני התנסיתי זה היה מסורבל ומסובך, ובחרנו להשאיר את הסלקל ברכב. בנוסף, ההמלצה היא לא להשאיר תינוק בסלקל יותר מ-45 דקות. לכן, דעתי נוטה לכיוון מושב הבטיחות. 

תבדקו את הקליפסים של מושב הבטיחות, שיהיה לכם נוח. אתם אלו שתפתחו ותסגרו את הקליפסים האלו במשך כמה שנים. חשוב שהמושב בטיחות יהיה מבד נושם כדי שהילד לא יזיע בטירוף בחום הישראלי, וחשוב שיהיה מותקן על ידי מתקין בטיחות מקצועי. ייתכן שכיסא זול שלא עבר מבחני בטיחות, אך הותקן בידי מתקין בטיחות מקצועי, יעמוד בצורה טובה יותר בתאונת דרכים מאשר כיסא יקר שעבר מבחנים שלא הותקן מקצועית. לידיעתכם, מושב בטיחות צריך להיות נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים. 

- מראה לתינוק לרכב. 
- צלון לרכב לצד החלון שלידו התינוק ממוקם.


ניקיון 
- אלכוהול וצמר גפן לחיטוי הטבור של התינוק אחרי לידה.
- אבקה ומרכך כביסה שמתאימים לתינוקות.

לבית 
- טרמפולינה (יהיה שימושי אחרי גיל חודש). אני ממליצה לרכוש טרמפולינה שיכולה לשמש ככיסא טעימות גם אחר כך, לכן עדיף שתהיה גבוהה ומתכוננת.
- אוניברסיטה (יהיה שימושי אחרי גיל חודש).