מי שעוקב אחרי העמוד שלי באינסטגרם רואה שבחודשים האחרונים הוא מוצף בתינוקות עירומים בסטורי. מיום ליום גדל מספר ההורים שמפשיטים את התינוקות שלהם ונותנים להם להשתולל בעירום מוחלט בבית, כמנהג יומי קבוע. מדובר בכיף גדול, הפעוטות לרוב רצים ברחבי הבית בקריאות התרגשות והנאה מהדבר הפשוט מכל. כאמא, צפייה בילד שלך כל כך נהנה היא חוויה מדהימה.

תאמינו או לא, אם תקצו מספר דקות ביום בהן תתנו לקטנטנים שלכם זמן להתרוצץ ולשחק בעירום מוחלט בבית, אתם תעשירו אותם פלאים מבחינה התפתחותית. זמן העירום יתרום להתפתחות המוח שלהם, ויתרום לשינה טובה ורגועה ובשבילכם מדובר בדקות של כיף טהור והנאה מהילדים. כך אני עושה עם הבן שלי אדם, כיום בן שנה וחצי. כל יום, רבע שעה לפני מקלחת הוא נהנה מזמן עירום, ואיתו אלפי הורים לתינוקות ופעוטות שהתחילו בטרנד.



כדי לקבל ביסוס מקצועי שוחחתי לגבי זמן העירום עם הודיה טיבר, יועצת שינה מוסמכת וספורט טיפולי לילדים. ״יותר ויותר מחקרים מוכיחים שהמוח שלנו גמיש ומתפתח בהינתן גירוי מתאים, זה נכון לכל גיל אבל בעיקר בגיל הרך", אומרת טיבר.  

לדבריה, "חשוב לדעת שאותה גמישות ופלסטיות עובדת לשני הכיוונים, השפעה בכיוון החיובי-בזכות חשיפה ניתן להשפיע על הצמיחה של המוח. ואילו חוסר התנסויות חושיות עלול לגרום לצמיחה מוחית נמוכה. אם לא נשתמש בגמישות ובפלסטיות של המוח בזמן, נאבד את ההזדמנות".

"זמן עירום מאפשר חשיפה והתנסות חושית. המגע הישיר על העור עם שמיכות, מרקמים, שטיחים, דשא וחול מייצר חשיפה טקטילית שתורמת מאוד למוח. התנועה החופשית של שרירים, גידים ומפרקים ללא בגד שמגביל את התנועה תורם לתחושת העצמי, לאיזון המתח השרירי ולמערכת הפרופריוצפטיבית, שכל כך חשובה ליציבה ולעוד יתרונות רבים", הסבירה טיבר. 

אז מה הרווח בזמן עירום?

1. תרומה לזחילה. זמן שמאפשר תנועתיות נכונה לגוף בלי הגבלה של בגדים. נראה אצל ילדים שמבלים בזמן עירום עוזר לזחילה בגיל מוקדם יותר.
2. מניעה ליתר רגישות טקטילית. על גבי העור קיימים רצפטורים עצביים, וכשהעור מכוסה בבגדים לא עובר מסר למוח לאותו גירוי. המגע של העור מול המרקמים השונים בבית יוצרת גירוי טקטילי, עצבי וחושי, ויש הכרה של כל שטח העור של הגוף. חשיפה לעירום יכולה להיות מניעתית ליתר רגישות טקטילית. ולעזור לאותם ילדים שבזמני מעברי עונות לא מוכנים לנעול סנדלים, להיכנס למים או למרוח קרם הגנה. 
3. צמיחה מוחית. ככל שנחשוף להתנסויות חושיות כמו זמן עירום, המוח של הילד יממש את פוטנציאל הצמיחה שלו. בשנים האחרונות אנחנו מגלים שהמוח הוא פלסטי ותכונת גמישות המוח היא לשני הכיוונים. התנסויות מסוימות יכולות לפתח את המוח והיעדר התנסויות חושיות יכול לייצר סוג של ניוון במוח. 
4. תורם להתקשרות הבטוחה. מגע וחיבוק בין הגורם המטפל לעור החשוף של התינוק, תורם לתינוק להתקשרות טובה ובטוחה עם הגורם המטפל. 

אז מתי מתחילים?
מומלץ להתחיל מגיל אפס עד גיל מבוגר יחסית. באזור גיל 5, כשיש מודעות לגוף אפשר להיות עם תחתונים וגופיה, המטרה היא מינימום בגדים על הגוף כדי לחשוף את העור למגע ולמרקמים. מגיל לידה נתחיל בהדרגה, קודם כל מעיסוי הגוף עם קרם, אחר כך חשיפה של קצוות הגוף, אחר כך עירום וחשיפה למרקמים בבית, והשלב המתקדם יותר הוא חשיפה מחוץ לבית לדשא או חול. גם בחוץ אפשר להתחיל מקצוות הגוף. אם אני יודעת שלילד יש רגישות וזה מלחיץ אותו, אחשוף אותו בעדינות בבית במקום הבטוח שלו.

ולמשך כמה זמן?
כמה שיותר וכמה שאפשר. אם אי אפשר להיות כל אחר הצהריים ללא בגדים, אז גם להיות בלי גרביים או בלי חולצה עדיפים מאשר כיסוי מלא של הגוף, אם מדובר ביום קר נחמם את החלל. אם הילדים סובלים ממרקם מסוים נתחיל לחשוף ממרקם אחר ״עדין יותר״. קודם נחשוף לשטיח ואם השטיח מפריע אז קודם לעיסוי עם קרם, גם חשיפה שנעשית בבית נערוך לילדים רגישים בהדרגה.