אם פעם כלי המטבח היו חלק ממתנות החתונה שהזוג הצעיר היה מקבל לצד מגבות ומצעים, הרי שהיום הסיכוי לקבל מתנת חתונה כזו, או מתנה בכלל, קטן. אבל זה לא הדבר היחיד שהשתנה ברכישת כלי מטבח. היום הם גם אופנתיים, חדשניים ולפעמים אפילו מהווים סמל סטטוס. כך שהקריטריונים בבחירת הכלים השתנו, והם לא רק הצורך בכלים אלה או אחרים.

מגוון כלי המטבח עצום, והבחירה קשה ומבלבלת. נתייחס לכמה כלים שימושיים במטבח, וננסה להסביר את היתרונות והחסרונות של כלים שבהם משתמשים בתדירות גבוהה. ולפני כן נוסיף שלנו כתזונאיות המקדמות בישול בריא ותזונה בריאה בכלל, יש מספר המלצות בקנייה של כלים למטבח:

1. בטיחות המזון: במיוחד בימי הקיץ החמים, שהם ימים המועדים להתפתחות זיהומים במזון. תרומה לשימור הערך התזונתי של האוכל: כלים התורמים לניצול מיטבי של הערכים התזונתיים הטובים הקיימים במזון.

2. נוחות: כלים המקצרים את משך ההכנה או מקילים את העבודה, ובאופן כזה מעודדים בישול ביתי על פני קניית מזון מעובד.

3. מחיר: אין צורך לקחת משכנתה על מנת לבשל אוכל טעים ובריא. רבים מהכלים היקרים הם גם מסורבלים ותופסים מקום רב על השיש במטבח, כך שסופם להגיע לעומק הארונות שממעטים לפתוח.

לכל סיר יש מכסה
הכלל החשוב ביותר הוא לבחור כלי בישול הניתנים לניקוי בקלות, בין שהכלי מנירוסטה ובין שהוא מאלומיניום או מצופה טפלון. חשוב שהכלי שבו מבשלים יהיה במצב טוב, ללא קצוות מחוספסים או סדקים שבהם יכולים להצטבר חיידקים ושאריות מזון.

מומלץ להעדיף שימוש בכפות מעץ, מבמבוק או מסיליקון על פני כפות ממתכת או מפלסטיק קשיח. כלים אלה עלולים לשרוט משטחים ולגרום להתבלות של סירים ומחבתות מהר יותר. חשוב להחליף את כלי הבישול שהציפוי שלהם החל להתקלף או להישחק.

כלים עם ציפוי לא דביק (נון סטיק): היתרון של כלי בישול עם ציפויים שאינם דביקים, טפלון או קרמיים, מעבר לקלות הרבה של השטיפה בתום השימוש, הוא ביכולת להכין מזון עם כמות שמן קטנה וויתור על טיגון. בזמן הטיגון השמן עובר מספר תהליכים הפוגעים באיכותו ובערך התזונתי של המזון. חשיפת השמן לחמצן שבאוויר גורמת לחמצון ולקלקול השמן. במהלך הטיגון עלולים להיווצר חומרים רעילים שייתכן ויש קשר ביניהם למחלות סרטן מסוימות. כמות קטנה יותר של שמן מסייעת בהפחתת סך הקלוריות שבמזון.

בשנים האחרונות התעוררה דאגה סביב שימוש מוגבר בכלים לא דביקים. מחקרים מסוימים מצאו קשר בין כלי בישול עם ציפוי לא דביק לסיכון מוגבר לסוגים מסוימים של סרטן, מאחר שאלו מכילים את החומצה הפרפלואורוקטנואית (PFOA), שמשתחררת בטמפרטורות גבוהות מאוד - 500 מעלות צלזיוס ויותר (טמפרטורות שאינן שכיחות במטבח הביתי). PFOA נקשר גם לסיכון מוגבר לרמות כולסטרול גבוהות ולאי־פוריות. יחד עם זאת יש לציין כי מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה־FDA, קבע כי החלקיקים וגם האדים המשתחררים בטמפרטורות גבוהות אינם מהווים סכנה בריאותית.

על מנת להשתמש באופן בטוח בכלים אלו מומלץ להשתמש בסירים ובמחבתות מסוג זה רק בחום נמוך או בינוני. לעולם לא להשאיר אותם ללא השגחה בחום גבוה. חשוב מאוד להוסיף את המזון רק לאחר הוספת שמן, גם אם מעט שמן. כלי בישול ריקים יכולים להתחמם מאוד תוך מספר דקות בלבד.

אולי מפתיע, אבל יש סירים שבהם אנו דווקא שמחות שישנה זליגת החומר שממנו מיוצר הכלי למזון. ברזל יצוק משמש לייצור כלי בישול מאות שנים, והוא ידוע בזכות הולכת החום הטובה שלו ועמידותו לאורך זמן. במקרים של אנמיה, מעבר של הברזל למזון יכול לסייע להעלות את ערכה התזונתי של המנה.

כלים לאידוי
קיימות שיטות שונות להכנת מזון: אפייה, בישול, צלייה, טיגון, אידוי ועוד. מבין כל השיטות אידוי היא המומלצת ביותר מההיבט התזונתי. רוב הוויטמינים והמינרלים במזון נשמרים בזכות העובדה שאין סביבה נוזלית שאליה הם “בורחים".

באידוי המרקם והצבע של המזון כמעט לא משתנים, הירקות, למשל, יהיו רכים ויחד עם זאת גם פריכים. זו שיטת בישול דלה, יחסית, בקלוריות, כיוון שלא דרוש לה שמן. ניתן לאדות מגוון ירקות, בשר ודגים. קיים מבחר סלסילות במבוק לאידוי בגדלים שונים ובמחירים שווים לכל נפש. ניתן לערום את הסלסילות זו על גבי זו, ולהכין ארוחה שלמה בו־זמנית, והן אף משמשות ככלי הגשה נאים.

כלי עזר נוסף לאידוי הוא רשת מתקפלת (המכונה לעתים פרח מתכת או פרח), שבה מניחים את הירקות לאידוי בתוך כל סיר שבמטבח. סיר אידוי כפול או סיר אידוי חשמלי הם אופציות טובות, אם כי יקרות.

קרש חיתוך
קרש חיתוך משיש או מזכוכית עדיף על קרש חיתוך מפלסטיק או מעץ, בגלל השחיקה, החריצים שנוצרים עם הזמן והניקיון. מומלץ לייחד כל קרש חיתוך לסוג מזון אחד: אחד לירקות ופירות ואחרים לבשר ולדגים, זאת כדי למנוע זיהום מזון מהצומח בחיידקים מהחי.

ספוג למטבח
האביזר הזול במטבח. מי שאחראי לניקיון הכלים אך על הניקיון שלו לא תמיד מקפידים. חשוב לדעת כי ספוגים למטבח יכולים להוות מצע לחיידקים מזיקים. מטבחים הם למעשה חממה מיקרוביאלית. אך לא רק בגלל הטיפול במזון אלא גם בגלל לחות מוגברת. ודאי לא הכרתם את העובדה הזו, אבל המטבח הוא החדר המזוהם ביותר בבית, אף יותר מהשירותים. ולספוג הכלים תרומה גדולה לכך. ההמלצה היא להחליפו לעתים קרובות ולהימנע משימוש בו כשהוא מדיף ריח רע.