סיבוכים של סוכרת כוללים בעיות חריפות המתפתחות במהירות או כאלו כרוניות שמתפתחות לאורך זמן. בעיות אלו עלולות להשפיע על מערכות איברים רבות ולפגוע באופן דרמטי באיכות החיים ואף לגרום לנכות לאורך זמן. הסיבוכים פחות שכיחים ופחות חמורים אצל אנשים עם רמות סוכר שמבוקרות היטב. חלק מגורמי הסיכון אינם ניתנים לשינוי, כמו הגיל בו הופיעה הסוכרת, סוגה, מין וגנטיקה. גורמים שכן ניתנים לשליטה הם בעיות עישון, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות וחוסר פעילות גופנית סדירה, עלולות להגביר את הסיבוכים הכרוניים של סוכרת. איך ניתן למזער את סיבוכי הסוכרת ולנהל חיים נורמליים חרף המחלה? 

זהירות עם הפחמימות

פחמימות הן מרכיב המזון העיקרי שגורם לעליית סוכר בדם ולכן הפחתה בצריכתן תשפר באופן ניכר את איזון הסוכרת. יש חשיבות למקור הפחמימות, לכמות הנאכלת, לשעה ביום ולתגובה האישית שלנו לאכילתן. כדי לתכנן היטב תפריט יומי שיתאים להעדפות שלכם, לתרופות שאתם מקבלים, לסדר היום שלכם וכו' היעזרו בדיאטנים מומחים בסוכרת ובטכנולוגיות המתקדמות שיאפשרו לכם לעקוב אחר רמות הסוכר שלכם בתגובה למאכלים שאתם אוכלים.

ירידה במשקל

כדי לשפר את איזון הסוכרת באנשים עם סוכרת טייפ 2, נדרשת ירידה במשקל של כ-15%. סוכרת היא מחלת עודף- עודף אינסולין. זהו הורמון שמעודד אגירת שומן וכשהוא מופרש בעודף (או ניתן כטיפול תרופתי) הוא מגביר סיכון למחלות לב וכלי דם, להפרעה בתפקודי הכבד ולעליה בשומני הדם (טריגליצרידים) אינסולין גורם לירידת סוכר ולכמיהה למתוק ולפחמימות וכך נוצר מעגל קסמים. הדרך היחידה לעצור זאת היא לצמצם את צריכת הפחמימות. התמקדו בחלבונים - ביצים, גבינות, דגים, עוף, בשר וירקות.

דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

שינה 

מחסור בשעות שינה או הפרעות שינה (דום נשימה) משפיעים על  התיאבון ועל התשוקה למאכלים עתירי פחמימות. מומלץ לשאוף לישון שבע או שמונה שעות שינה בלילה. אם אתם קמים עייפים או אם בן/בת הזוג שלכם טוענים שאתם נוחרים לכו להיבדק במעבדת שינה. דום נשימה קשור עם עליה בלחץ דם.

פעילות גופנית 

בחרו פעילות שאתם אוהבים- ללכת, לרקוד, לרכב על אופניים או סתם לצעוד במקום בזמן שאתם בטלפון. עשו זאת לפחות חצי שעה ביום. פעילות גופנית היא תרופה לכל המחלות. היא משפרת את הרכב הגוף, מורידה סוכר, לחץ דם, שומנים בדם, מונעת בעיות שלד ועוד. פעילות גופנית קשורה גם עם הפחתת סטרס ועשויה לעזור לכם להפחית את מינוני התרופות לסוכרת.

מעקב סוכר

בדקו את רמות הסוכר שלכם מדי יום באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירות או באמצעות מד סוכר מהאצבע. ערכו רישום אכילה במקביל והיוועצו בדיאטנית ובצוות המרפאה.

מתח

לחץ עלול לגרום לעליית רמות הסוכר בדם. נסו להימנע ממתח גופני או נפשי ככל שתוכלו. טכניקות הרפיה כמו תרגילי נשימה, יוגה ומדיטציה עשויות להיות יעילות, עבור סוכרתיים מסוג 2.

מלח

רוב המלח בתזונה מקורו במזון מעובד. הימנעו מאוכל מוכן ומתועש ואכלו במזונות טריים ככל שתוכלו. תבלו בעשבי תיבול ותבלינים במקום באבקות מרק ורטבים קנויים כשאתם מבשלים. באופן ספציפי יותר, מבוגרים בגיל 51 ומעלה, ואנשים עם לחץ דם גבוה, סוכרת או מחלת כליה כרונית צריכים לדבר עם הרופא שלהם ולקבל הדרכה מדיאטנית בנוגע לכמות הנתרן בדיאטה שלהם. באיסוף שתן ניתן למדוד כמה מלח אתם צורכים ולכוון אתכם בהתאם.

הימנעות מסיבוכים

בדקו את רמות ההמוגלובין המסוכרר אחת לשלושה חודשים, ועקבו אחר לחץ דם שומני הדם והמשקל שלכם כדי להימנע מסיבוכים לבביים האופייניים לסוכרת שיוצאת מאיזון.

כפות רגליים

סוכרת מעלה את הסיכון לזיהום ומאטה את תהליך ההחלמה, לכן יש לטפל בחתכים ושריטות במהירות במלוא תשומת הלב ולא להזניח. בדקו את כפות הרגליים כל יום והקפידו על מריחת קרם לחות (אך לא בין האצבעות) כדי למנוע סדקים. אם מופיעים שלפוחיות, חתכים, פצעים, אדמומיות או נפיחות פנו לאחות או לרופא.

עישון

סוכרתיים שמעשנים נמצאים בסיכון גבוה פי שניים למות בטרם עת מאשר אלו שלא. גמילה מסייעת ללב ולריאות ומורידה את לחץ הדם ואת הסיכון לשבץ, התקף לב, נזק עצבי ומחלות כליות. 

בעבר, התפיסה לגבי מחלת הסוכרת הייתה שסוכרת היא מחלה פרוגרסיבית וכרונית. היום אנחנו מבינים שניתן לנהל אותה היטב ואף לגרום לנסיגה שלה או לאיזון מיטבי תחת מינימום טיפול תרופתי. ישנן תרופות חדשות שמסייעות בכך, ישנן אסטרטגיות תזונתיות חדשות כמו תזונה קטוגנית או תזונה דלת פחמימות שמשפרות את איזון הסוכרת וישנם כלים טכנולוגיים חדישים שמאפשרים מעקב וניטור צמודים. כמו כן צוותים רב מקצועיים מאחדים כוחות ושמים את המטופל במרכז תוך התמקדות בכל גורמי הסיכון שלו. הגישה הינה כוללנית ומדוייקת יותר. הקורונה גרמה לחלק מהאנשים לעלות במשקל ולצאת מאיזון. כל מה שנדרש הוא לפעול. לכו להתייעץ, עשו שינוי באורח החיים שלכם ובדקו את רמות הסוכר שלכם, זה בידיים שלכם.

עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')
עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')

הכותבת היא דיאטנית תזונה קטוגנית וסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת