אני אדריכלית במקצועי בחמש השנים האחרונות, ויש לי עסק משלי. לאורך השנים התמודדתי עם ניהול ושיווק העסק בצורה מוצלחת, אך לאורך תקופת הקורונה הפרנסה שלי נפגעה, וכעת אני מרגישה שחזרתי עשור לאחור מבחינה מקצועית. המקצוע שלי הוא הדבר שאני הכי אוהבת, ואני חושבת שאני טובה בו. כיצד אני יכולה לצאת מהבור העסקי שאליו נקלעתי?
"המצב שאת עוברת הוא מובן, ואת אינך היחידה שחווה את התחושות הללו לאורך החודשים האחרונים, בשלל מקצועות ותחומי עיסוק שונים. בראש ובראשונה, חשוב שתביני כי את אינך קורבן של הסיטואציה. אם תרגישי קורבן, כל מה שתרצי לעשות זה להתלונן, לשבת בבית ולהגיד שהקורונה הרסה הכל. לעומת זאת, את יכולה לתת לגיטימציה לתחושות שהתעוררו בך כתוצאה מהחוויה הזאת וכתוצאה מהפגיעה הכלכלית, ולהכיר במצב הלא פשוט שאת עוברת. זהו שלב הכרחי במציאות פתרון לבעיה. מעבר לכך, חשוב שתביני כי למרות התחושה שלך, את דווקא לא חזרת אחורה מבחינה מקצועית, ואת אינך מתחילה מחדש את המרוץ שאליו יצאת כשפתחת את העסק לפני חמש שנים.

"לא חזרת לקילומטר הראשון, כי לפני חמש שנים לא היית האדם שאת היום. את הרבה יותר מנוסה, את המחירים של חוסר הניסיון שבוודאי שילמת בעבר כבר לא תצטרכי לשלם היום, את יודעת איך להגיש הצעות מחיר, איך לבצע פחות טעויות בעבודה, איך לשתף פעולה עם אנשי מקצוע נוספים, ואיך לבחור את הלקוחות שמתאימים לך יותר או פחות. כל הדברים שעברת בשנים האחרונות עומדים לרשותך כארגז כלים". 

"על מנת לשוב ולקום על הרגליים, הייתי ממליץ לך לפנות למכרים שלך, לכל לקוח שטיפלת בו, לבני משפחה, לקבלנים ולכל אדם שאת מכירה, ולעדכן אותם שאת יוצאת מהתקופה הקשה שעברה על העסק, חוזרת להפעיל אותו באופן מלא, ולכן אם מי מביניהם צריך ייעוץ או מכיר מישהו שצריך ייעוץ בענייני אדריכלות, את תשמחי אם הם יעשו את החיבור וימליצו עלייך. וכך, מדי יום תפני לעוד ועוד אנשים שאת מכירה ותפיצי מחדש את הבשורה של העסק שלך. תתחילי לאט, בנחת, בלי היסטריה. לא מדובר בריצת ספרינט, אלא בריצת מרתון. תתחילי לעשות את הפעולות הראשונות הללו, בשמחה ולא מתוך קורבנות, ותוכלי לשקם את העסק שלך ואת היכולת להתפרנס ממנו".

אני שוקלת לרכוש קרקע חקלאית לצורכי נדל”ן, בעלות של כ־200 אלף שקלים. ידוע לי שייתכן שיעברו שנים עד שהקרקע החקלאית תופשר ואוכל להרוויח מההשקעה. האם מדובר בסיכון גדול מדי?
"קנייה של קרקע חקלאית היא אחת ההשקעות הכי מסוכנות שיש. מכיוון שמדובר בשטח שעדיין מוגדר כקרקע חקלאית, אפשר לקנות אותה מאוד בזול, והמטרה היא שיום אחד הקרקע הזו תופשר ותהפוך לקרקע למגורים, ואז יכול להיות שאותו שטח שרכשת יעלה פי עשרה יותר. למרות זאת, הפשרת הקרקע יכולה להימשך עשר, 20 או 30 שנה, ועשויה גם לא לקרות בכלל. אי אפשר לדעת, וכל מי שיגיד לך אחרת או יבטיח לך משהו, בוודאי רק יעשה זאת מטעמים שיווקיים. למרות זאת, איני נגד רכישה של קרקע חקלאית, אך עם תנאי מסוים.

"אני מאמין גדול בסיכונים מחושבים. כאשר לבן אדם יש מספיק כסף או נכסים, והוא לוקח 10%־15% מהכסף הפנוי להשקעות ומשקיע אותו בהשקעות ברמת סיכון גבוהה, אני בעד. כל עוד, כמובן, רוב הכסף הפנוי שיש לו להשקעות, מושקע בצורה סולידית. אם השקעת כבר בתחום הנדל”ן ורכשת דירה, פתחת תיק השקעות ארוך טווח עם אג”חים, יש לך קרן השתלמות, ואת רוצה להשקיע את 200 אלף השקלים הנוספים שברשותך בהשקעה יותר מסוכנת – אין עם כך בעיה. אבל אם כל מה שיש ברשותך הם אותם 200 אלף שקלים שתעלה הקרקע החקלאית - על הכסף הזה את לא מהמרת".