אני פנסיונרית, עדיין עובדת במשרה כמעט מלאה, יש לי דירה בפתח תקווה, יש לי קרן השתלמות, ובנוסף יש לי חיסכון של כ־180 אלף שקלים, אך איני יודעת כיצד להתנהל כלכלית בצורה נכונה עם ההון שברשותי, שלהערכתי מגיע לסכום של מיליון שקלים. מה כדאי לי לעשות עם הכסף?
“פעמים רבות בחיים אנו מקדישים המון אנרגיה ותשומת לב לכל מיני דברים לא מאוד משמעותיים, כמו רכישת בגד חדש או טיסה לחו”ל, אז אנחנו חוקרים, בודקים ומשווים. אך דווקא כאשר זה נוגע לניהול הכספים שלנו לטווח הארוך, סוגיה משמעותית ובעלת השלכות רבות, אנו פעמים רבות אבודים ולא יודעים מה לעשות וכיצד להתנהל", אמר גל בפתח תשובתו.  

גל הוסיף ואמר כי אין להזניח את עניין כפסי קופות הגמל, שכן, מדובר בדבר שמגיע לכל מבוטח, והמליץ להתייעץ עם אנשי מקצוע: "עבדת כל חייך בשביל הכסף שברשותך, והכסף הזה צריך לספק לך איכות חיים, כך שתוכלי ליהנות מפירות עמלך. חשוב מאוד להתייעץ בנושאים הללו עם בעלי מקצוע".

בהמשך אמר: "כיום במדינת ישראל יש בתי השקעות מצוינים, וכל מה שאת צריכה לעשות זה ללכת לבית השקעות עם כל הנתונים שברשותך. שם ישאלו אותך שאלות מקצועיות רבות, כמו כמה כסף את רוצה להשקיע, אם תצטרכי להוציא חלק ממנו בעתיד הקרוב, מהי רמת הסיכון שאת מוכנה לקחת, ועוד. בבית השקעות יוכלו לנהל את הסכום שברשותך תוך כדי הסתכלות על המאקרו, ולא רק על המיקרו". 

"מדובר בכסף שלך, בנכס שלך", הוסיף גל, "אלה דברים שיצרת בכוחות עצמך ולמענך, והם אמורים להוות לך גב כלכלי בחלק השלישי של חייך, והכנסה פנויה נוספת שאינה נובעת מעבודה. על מנת לגרום לזה לקרות, אין ספק שהתייעצות עם בעל מקצוע תוכל לסייע לך מאוד להבין כיצד לייעד את הכספים הפנויים שלך בצורה הנכונה עבורך". 

לסיכום אמר: "כך, ניתן יהיה לבנות מודל השקעות, תיק השקעות מסודר שרובו סולידי במהות שלו, והוא מורכב מאיגרות חוב ממשלתיות, איגרות חוב של חברות מובילות כמו בנקים או חברות ביטוח, וחלקו במרכיבים סולידיים ארוכי טווח בשוק ההון. תיק השקעות כזה יכול להניב בין 3% ל־%10 תשואה בשנה בממוצע. אם ברשותך נכסים בשווי של מיליון שקלים, התשואה שלך מדי שנה יכולה להיות גבוהה מאוד, וזאת לעומת המצב הנוכחי, שבו את סובלת מאובדן של כספים פוטנציאליים, וזה ממש חבל”.



אני נשוי עם שני ילדים, ולאחרונה משפחתי ואני זכינו בדירה בתוכנית מחיר למשתכן. הדירה נמצאת בבאר יעקב. אנחנו חיים כיום במושב בשכירות ורוצים להמשיך לחיות כאן. האם כדאי לנו לרכוש את הדירה של מחיר למשתכן ולהשכיר אותה, או לוותר?
“רכישת דירות של מחיר למשתכן לצורך השכרתן היא עניין מאוד אינדיבידואלי ומשתנה, שתלוי במספר גורמים שונים", קבע גל ואמר כי צריך לשקול פרמטרים שונים בהם מיקום הדירה, גובה ההנחה ובהון ההתחלתי שיש לפני לקיחת משכנתא על הדירה.

"חשוב לשים לב לכל המשתנים האלה במהלך קבלת ההחלטה בעניין. מאחר שאתם מעוניינים להשכיר את הדירה שתרכשו, חשוב מאוד שתבדקו את נושא השכירות באזור שבו תרכשו את הדירה", אמר גל. 

פרויקט מחיר למשתכן (צילום: יוסי יוסף)
פרויקט מחיר למשתכן (צילום: יוסי יוסף)

"אם מדובר בבאר יעקב, אז חשוב לבדוק כמה זמן לוקח עד שמצליחים להשכיר דירה שם, ובאילו מחירים בפועל דירות מושכרות שם. כך תהיה לך תמונת מצב ברורה יותר של האפשרויות העומדות בפניך, ושל תהליך השכרת הדירה", הסביר גל ואמר כי באר יעקב, כמו רוב המקומות שבהם אנשים זוכים בדירות מחיר למשתכן, היא לא מרכז תל אביב וגם "לא צמודה לטכניון בחיפה". גל אמר כי כאשר יש בנייה מסיבית של דירות להשכרה באזור שאינו עתיר השכרה במהותו, פעמים רבות לוקח זמן רב עד שמצליחים להשכיר את הדירה.

לסיכום אמר: "אני מכיר כיום הרבה אנשים בלא מעט מקומות בארץ שיושבים עם דירות של מחיר למשתכן ולא מצליחים להשכיר אותן. לצד זאת, כל מקרה הוא לגופו. מאחר שבאר יעקב אכן קרובה באופן יחסי למרכז ויכולה להיות אזור מבוקש למגורים עבור משפחות צעירות, ואם יש לכם הון התחלתי מספק שיסייע עם הלוואת המשכנתא, אז זאת בהחלט יכולה להיות עסקה טובה”.