לאורך השנה וחצי האחרונות, מאז פרץ משבר הקורונה ועד עכשיו, הייתי בחל”ת וחייתי על דמי האבטלה. כעת הזכאות שלי לחל”ת נגמרה ועליי למצוא עבודה חדשה, שכן מקום העבודה שבו עבדתי לפני כן לא מעסיק אותי בחזרה. ניסיתי לשלוח קורות חיים לחברות וארגונים, אבל לא קיבלתי מענה. כיצד אוכל לשוב למעגל התעסוקה?
“המצב שעמו אתה מתמודד הוא מצב שרבים נקלעו אליו כעת, עם סוף תקופת דמי החל”ת. אין ספק שמציאת עבודה בימים אלה קשה עוד יותר, שכן רבים נאלצים לשוב לעבוד בבת אחת, ולכן נוצר צוואר בקבוק של האנשים שחיכו עד לרגע האחרון כדי לשוב למעגל התעסוקה. הדבר החשוב ביותר בתקופה הנוכחית הוא לנהוג בצורה אקטיבית על מנת למצוא עבודה. עליך למצות את כל האפשרויות העומדות לפניך כדי לחזור לתעסוקה בהקדם. אני ממליץ לך להשתמש בכל הקשרים שיש לך, לחשוב על כל מקומות העבודה שבהם עבדת בעבר, לפנות לכל האנשים שאתה מכיר. לא מספיק להרים טלפון אחד וזהו, צריך לעשות, לברר, להסתכל, לבדוק אילו ארגונים כרגע מחפשים עובדים, לברר היכן הכישורים שלך יכולים לבוא לידי ביטוי גם אם מדובר במקומות עבודה או אפילו בתחומים אחרים ולאו דווקא בתחום שבו עבדת עד כה. גם שליחת קורות חיים למקומות עבודה לא בהכרח תביא את התוצאה הרצויה, שכן כיום יש בממוצע ארבעה־חמישה פונים לכל משרה פתוחה. אלפי אנשים שולחים קורות חיים, ואף אחד לא עונה להם.

זה הזמן להפנים ששליחת קורות חיים היא שיטה משנות ה־90, אז לא יכולנו להגיע לאנשים שמקבלים החלטות בצורה ישירה. כיום אפשר לפנות ישירות לבעלי ארגונים ואנשים בתפקידים בכירים, אפילו דרך הפייסבוק והאינסטגרם. כאשר אתה מבצע פנייה כזאת, מומלץ להציג את עצמך לפני אותם בעלי תפקידים בעזרת פרזנטציה מגניבה או דרך מקורית אחרת שאינה קורות חיים, ואפילו להציע רעיונות שונים לגבי הארגון. במקום לספר מה עשית בעבר, כפי שנהוג בקורות החיים, עדיף להסביר מדוע אתה חושב שתהיה עובד חשוב עבור מקום העבודה. החלפת ה’מה עשיתי’ ב’למה אני ראוי’ - יכולה לעשות הבדל גדול ביכולת ליצור קשר עם מקומות עבודה רלוונטיים”.

יש לי סכום של מיליון שקלים וחצי שחסכתי, הוא נמצא בבנק ולא מניב לי שום תשואה. אני מתלבטת כיצד להשקיע את הכסף. חשבתי להשקיע בנדל”ן ולקנות דירה. האם זו ההחלטה הנכונה עבורי?
“בתור התחלה, חשוב להבין שכל עוד הכסף שלך נמצא בבנק, הוא אכן לא מניב לך שום תשואה, ולכן עלייך למצוא השקעה עבורו, ובהקדם. אם יש ברשותך מיליון שקלים וחצי, אין שום סיבה שלא תלכי לבית השקעות שבו ייצרו עבורך מודל השקעות מסודר על פי הצרכים שלך, הנזילות הכלכלית שלה את זקוקה ודרגות הסיכון שאת מוכנה לקחת. תיקי השקעה סולידיים יכולים להניב לאורך זמן תשואה יפה גם ללא סיכונים גדולים, ולהגיע לממוצע של 5%־7% תשואה בשנה. אם ברשותך מיליון שקלים וחצי, אז 5% תשואה מתוכם יהיו 75 אלף שקלים, שאותם את זורקת לפח כל עוד הכסף שלך נמצא בבנק. אני ממליץ דווקא על תיק השקעה סולידי, כי הסיכויים שתרוויחי תשואה כזו בהשקעת נדל”ן הם נמוכים.

בישראל, רוב הדירות אינן מניבות תשואה לאורך שנים כמו תיקי השקעות. אם למשל תקני דירה במיליון שקלים וחצי ותשכירי אותה ב־4,000 שקלים, אז התשואה השנתית שלך תהיה 48 אלף שקלים, שהם כ־3% מתוך המיליון וחצי שברשותך, וזה כמובן ברוטו. מה יקרה אם תצטרכי לעשות תיקונים ושיפוצים בבית המושכר? ומה אם ועד הבית יחליט לבנות גינה חדשה, ואת תיאלצי להשתתף בהוצאות? התשואה שלך מהשקעת נדל”ן עשויה להפוך ל־2% בשנה בלבד, בעוד שבתיק השקעות סולידי ארוך טווח את יכולה לעשות פי שלושה יותר מזה. השקעות ארוכות טווח בשוק ההון במדינת ישראל הן השקעות סולידיות, שיכולות להביא אותך לאחוזי תשואה גבוהים, וכך תוכלי להרוויח את המיטב מהכסף שברשותך”.