מתוק התפוח: יש פתגם באנגלית שאומר "תפוח ביום - מרחיק את הרופא". מעבר למיתוסים השונים שהומצאו לגבי מהות המשפט, יש גם מחקר קליני שהחליט לבדוק את רמת האמינות שלו - האם תפוחים באמת מונעים צורך בסיוע רפואי? למזלנו, הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, החליטה לפתוח את פינת המחקר שלה ברדיו בדיוק עם ההיקש הזה.

"הפתגם כבר נבדק במחקר שבוצע לא מזמן, בו בדקו את תדירות הביקורים אצל רופאים בקרב אנשים שאוכלים כל יום תפוחים, לעומת כאלה שאוכלים תפוח רק לעיתים רחוקות", אמרה רוזמן בפתח דבריה. "באותו מחקר, לא נמצאו הבדלים במספר הפעמים שביקרו שתי הקבוצות אצל הרופא".

תפוחים (צילום: ingimage/ASAP)
תפוחים (צילום: ingimage/ASAP)

"במחקר שפורסם השבוע בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, בדקו מדד נוסף, שעוסק בהשפעות ההשמנה. השמנה גורמת לסיכון גבוה למצב דלקתי בכלי הדם ומחלות לב, ובתפוחים - יש נוגדי חמצון פולפנולים שמפחיתים את הסיכון", הוסיפה. "במחקר שבוצע רצו לבדוק האם צריכה קבועה של תפוחים גורמת לשינוי כלשהו בסיכון למצב דלקתי, והאם היא עוזרת לשיפור ברמות הסוכר בדם ולירידה במשקל, בקרב אנשים בעודף משקל גבוה", הסבירה הדיאטנית.

רוזמן שיתפה את מאזיניה בתוצאות המפתיעות: "במחקר נתנו לחצי מן המשתתפים במחקר לאכול תפוח גדול כל יום, ושאר המשתתפים צרכו תזונה ללא תפוחים בכלל. צריכת התפוחים גרמה לעלייה ברמת נוגדי החמצון בדם, אבל לא תרמה לשובע או לדיאטה או לירידה במשקל, ולכן הסיכון למחלות לב לא פחת".

"ירידה במשקל כנראה תפתור חלק גדול מהבעיות הרפואיות, עם או בלי תפוח", סיכמה רוזמן את דבריה.