ויטמינים חשובים מאוד לבריאות שלנו, ואם אפשר לקבל אותם מהמזון, מה טוב. אבל לא תמיד זה אפשרי ורבים מאיתנו לוקחים תוספי מזון שקונים בבתי מרקחת או בחנויות טבע. אבל האם יש דבר כזה יותר מדי ויטמינים? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה התוכניתה ב-103FM לנושא והסבירה מה קורה כשלוקחים יותר מדי. 

"בדקתי כי עניין אותי על ויטמינים, אנשים קונים וקונים לא תמיד מסתכלים מה רשום על האריזה. ויטה זה חיים, ויטמין זה חיוני לחיים, זה אומר שאי אפשר לחיות בלעדיהם. תפריט בריא אמור להכיל את כל הוויטמינים שצריך ולמרות שאנחנו לא אמורים לבזבז על זה כסף זה שוק מאוד רווחי, כמעט אין בית שלא נמצא בו כמוסות ותוספים". 

"יש אנשים שאני מכירה שלוקחים תוספים מכל מיני סוגים – למניעת נשירת שיער, למניעת הזדקנות, מולטי ויטמין ואולי אומגה או אנזים כי שמעו שכדאי וטוב. בלי לדבר על העובדה שכל תוסף כזה עולה עשרות שקלים במקרה הטוב, לפעמים בכמה תוספים שלוקחים יש חומרים שמתנגדים אחד לשני ומונעים ספיגה ולפעמים גם כמות ויטמינים שמצטברת להרבה מדי וזה לא טוב". 

"אז כן, יש כזה דבר הרבה מדי. כאן הפתגם 'כל המרבה הרי זה משובח' לא פועל. ההפך. הוויטמינים שלנו משני סוגים – מסיסים במים ומסיסים בשמן. אם אוכלים עודף של ויטמינים מסיסים במים חכו כמה שעות וכל העודף נמצא בשתן. זה נספג והעודף עובר לשתן ומופרש החוצה. כלומר זה מיותר וחבל על הכסף. אם נוטלים ויטמינים מסיסים בשמן, העודף שלהם לא יכול להיות מופרש החוצה בשתן אז הוא נאגר בגוף, בעיקר בכבד וגורם לנזקים לבריאות". 

"ויטמינים מסיסי שמן שכדאי להיזהר מהעודף שלהם הם A D E K.  עודף ויטמין A למשל שנמצא בבשר וירקות כתומים עלול לגרום לנשירת שיער, אי סדירות במחזור בנשים, בחילות ובעיות ראיה. עודף בוויטמין E שנמצא בשקדים אגוזים ושמנים צמחיים איכותיים עלול לגרום לשינויים בלחץ הדם. עודף בוויטמין D עלול לגרום לבחילות, גירויים בעור ובעיניים ואפילו לנזק בכליות. דרך האוכל קשה להגיע לעודף אבל קל להגיע לעודף באמצעות תוספים שלוקחים בלי בדיקה, במיוחד אם לוקחים כל מיני סוגי תוספים". 

"צריך לחשוב על זה ככה: כמו שכוס מיץ תפוזים זה נפלא אבל 10 ליום זה לא מי יודע מה. כמו שביצה או שתיים ליום זה מצוין אבל 20 ליום לא ממש; וכוס יין ליום זה מהמם, אבל אם שותים שלושה בקבוקים ליום זה מוגזם. גם בוויטמינים – הדברים הטובים הם בכמויות הנכונות, בכמויות מוגזמות הם מזיקים".