האמרה הידועה גורסת שארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר של היום. אבל האם זה עדיין נכון? כמדי שבוע, הציגה ד"ר מאיה רוזמן בתוכניתה ב-103FM את ממצאיו של מחקר חדש, והפעם: האם דילוג על ארוחת בוקר פוגע בבריאות וגורם להשמנה? והאם מי שמוותר על ארוחת בוקר מנשנש יותר?

"ארוחת הבוקר עדיין נחשבת לארוחה החשובה ביותר מבין כל הארוחות. מלמדים אותנו לאכול ארוחת בוקר גדולה, ואת ארוחת הערב לתת לאויבים שלנו. כאשר מדובר בילדים, אין ספק שארוחת בוקר חשובה ויותר מכך, היא מספקת אנרגיה למוח, משפרת חשיבה וזיכרון, מונעת הפרעות קשב וריכוז, ונותנת אנרגיה לשעות הבוקר החשובות.

אבל כשמדובר במבוגרים, עם הרגלים שונים ושעות קימה שונות, האם האמירה הזאת עדיין תקפה? האם זה נכון שאדם שקם בשעה 5 בבוקר צריך לאכול מיד כשהוא קם, גם אם אינו רעב? והאם מי שקם ב-7 אבל רעב רק לקראת הצהריים, צריך להכריח את עצמו לאכול בבוקר?

במחקר שפורסם בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, בדקו את הרגלי התזונה בקרב יותר מ-2,000 מבוגרים. המשתתפים חולקו לכאלה שאוכלים ארוחת בוקר באופן קבוע, וכאלה שלא אוכלים ארוחת בוקר. בדקו את הרכב הארוחות, כמות נשנושי הביניים, צריכת הקלוריות ואיכות התפריט מבחינת ויטמינים וחלבונים.

התוצאות הראו שלא היה הבדל, מכל הבחינות - לא בצריכת הקלוריות, לא באיכות התזונה וגם לא בכמות הנשנושים, בקרב מי שאכל ארוחת בוקר לבין מי שלא.

לדעתי, וזה מתיישב עם מסקנות המחקר, חשוב להקשיב לגוף. אם רעבים בבוקר, אז כדאי לאכול ארוחה טובה בבוקר, אבל אם לא רעבים, אז אין סיבה לדחוף מזון בכוח כי כתוב כך באיזה מקום.  להיפך, אפשר לחסוך את הקלוריות האלו לשעות הקשות יותר מבחינת נשנושים או מבחינת רעב".