בשבועות האחרונים נרשמו נתונים מעודדים וניתן לומר באופטימיות זהירה כי הגל הרביעי נבלם, אפשר גם באופטימיות לא זהירה כפי שעשה רה"מ כשהכריז שניצחנו את הגל הרביעי, יחד עם זאת הממשלה החלה להיערך גם לווריאנט חדש ולהתפרצותו של הגל החמישי. אין ספק שהירידה בתחלואה מביאה איתה יתרונות רבים, אך לא ניתן להתעלם מחיסרון מרכזי אחד: מרבית הישראלים שאננים והפסיקו לשמור על היגיינה כפי שהקפידו בשיאה של הקורונה. 

במהלך המגפה גילינו שאחת הדרכים היעילות ביותר למנוע התפשטות של תחלואה היא ההקפדה על היגיינה אישית, היגיינה מסייעת למנוע התפשטות של קורונה והן של מחלות ויראליות נוספות, כדוגמת וירוס השפעת. 

ואכן בשנתיים האחרונות המודעות לחשיבות ההיגיינה האישית תפסה תאוצה, חיטוי ידיים, הפסקת לחיצות ידיים ושמירת מרחק נתפסו בגדר נורמה. אבל למרות הדעיכה בתחלואה, מדובר בהרגלים שלא כדאי להיפרד מהם. 

איך מחטאים ידיים נכון? אולי כדאי לעטות כפפות?

מבחינה רפואית, אין ספק שכפפות זה הפתרון המיטבי, אך עם זאת לא פתרון ריאלי במיוחד. החורף אמנם מעבר לפינה, אך כמובן שלא קר מספיק לכפפות צמר וכפפות גומי לרוב מסורבלות, נקרעות בקלות ולא מתאימות למסכי הטאץ' בסמאטרפונים. בנוסף כולנו התרגלנו לאמצעי חיטוי ידיים כדוגמת אלכוג'ל והספטול. בנוסף, במהלך היום אין תמיד אפשרות לשטיפת ידיים עם סבון, וההמלצה להימנע מלגעת בפנים היא אמנם יפה בתאוריה, אבל במבחן המציאות קשה ליישם אותה באופן עקבי. 

אז למה זה חשוב ומדוע אנחנו אדישים לכך?

ראשית, הציבור הישראלי שחוק. במשך תקופה ארוכה של כמעט שנתיים שהקורונה מלווה אותנו חוזרים ומסבירים לנו שחשוב לשמור על עטיית מסכות, ריחוק חברתי וחיטוי ידיים, והציבור מתעייף להקפיד. החיטוי הפך לנטל נוסף בחיי היום יום. להבדיל מצחצוח שיניים שזו פעולה שגרתית שעובדת "על אוטומט", חיטוי ידיים זו פעולה שעדיין דורשת מודעות ותחזוק.

בנוסף ובעיקר, התפיסה הישראלית של "לי זה לא יקרה". בין אם התחסנו ובין אם לא, כעת שהקורונה בדעיכה, אנחנו מרגישים שזה יותר מדי רחוק מאיתנו ואנחנו מתקשים לראות בה סכנה קיומית, אבל רובנו שוכחים כי מעבר לכך שמדובר בהיגיינה בסיסית, היא גם מסייעת למנוע הדבקה של מחלות נגיפיות נוספות כמו השפעת ווירוסים שונים.

סקר משמעותי

סקר של חברת KANTAR שפורסם לאחרונה, מצא כי מרבית הישראלים שוטפים ידיים בממוצע 10 פעמים ביום, בעוד בימי הקורונה (מרץ 2020 עד מרץ 2021), עשו זאת 14 פעמים ביום בממוצע – ירידה של 30%. עוד נמצא כי הישראלים מחטאים את ידיהם בחומר חיטוי ייעודי שלוש פעמים ביום בממוצע, זאת לעומת שיא הקורונה בה ביצעו את אותה פעולה 8 פעמים ביום בממוצע – ירידה של כ- 65%. (הסקר נערך 500 ישראלים בני 18 עד 65, גברים ונשים).

למרות שנראה כי הגל הרביעי נבלם וכרגע הקורונה נמצאת בדעיכה - חשוב לזכור 2 נקודות משמעותיות: אי אפשר לצפות מתי יפרוץ וריאנט חדש לחיינו ומה תהיה יעילות של החיסון מולו. רק לאחרונה דווח כי משרד הבריאות בודק את האפשרות של הגעת ווריאנט חדש שהתגלה באירופה.

בנוסף, מומחים מעריכים כי השפעת העונתית צפויה להיות קשה מהרגיל ותביא איתה תחלואה רבה. בשבוע שעבר הודיע משרד הבריאות כי ישנם 7 מקרים של חולים בשפעת המאושפזים בבתי החולים בעקבות סיבוכים שונים. לפני שאתם ממהרים לאחסן את חומרי החיטוי והמסכות בבוידם תחשבו שוב – כי יש הרגלי קורונה ששווה לנו להשאיר ולהפוך להרגל ועל אחת כמה וכמה בחורף.

הכותב הוא יו"ר הסתדרות הרוקחים