כך תשמרו על עצמכם מסיבוכי הסוכרת: בישראל חיים כחצי מיליון סוכרתיים ועוד כחצי מיליון טרום סוכרתיים. סוכרת היא מחלה פרוגרסיבית אשר עלולה לגרום לסיבוכים עתידים במידה ולא שומרים על רמות הסוכר מאוזנות. החודש מציינים את יום הסוכרת הבינלאומי והנה כמה טיפים שחשוב לדעת בשביל למנוע את הסיבוכים.

1. ירידה במשקל

במידה וסובלים מעודף משקל, הפחתת קילוגרמים ספורים בלבד יכולה לשפר את יכולתו של הגוף להשתמש באינסולין ביעילות. הדבר יעזור להוריד את רמת הסוכר בדם ולשפר את מדדי לחץ הדם והשומנים בדם. המטרה צריכה להיות לשרוף יותר קלוריות ממה שאתה מכניס. 

דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

2. שינה טובה

יותר מדי או מעט מדי שעות שינה יכולים להגביר את התיאבון ואת התשוקה למאכלים עתירי פחמימות. זה יכול להוביל לעלייה במשקל, ולהגדיל את הסיכון לסיבוכים כגון מחלות לב. המטרה צריכה להיות שינה של שבע או שמונה שעות שינה בלילה.

בעיות שינה (צילום: אינגאימג')
בעיות שינה (צילום: אינגאימג')

3. הפסיקו לעשן

סוכרתיים וטרום סוכרתיים שגם מעשנים נמצאים בסיכון גבוה פי שניים למות בטרם עת מאשר אלו שלא. גמילה מעישון גם מסייעת ללב ולריאות ואף מורידה את לחץ הדם ואת הסיכון לשבץ, התקף לב, נזק עצבי ומחלות כליות. 

עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')
עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')

4. פעילות גופנית

בחרו פעילות שאתם אוהבים לעשות – הליכה, ריקוד, רכיבה על אופניים או סתם לצעוד במקום בזמן שיחת טלפון. פעילות גופנית יכולה לעזור לך להוריד את הסיכונים הקרדיווסקולריים, כולסטרול ולחץ הדם ולשמור על משקלך. פעילות גופנית גם משחררת לחץ ועשויה לעזור לקצץ בתרופות לסוכרת ולשפר את מצב הרוח.

אישה עושה פעילות גופנית, אילסוטרציה (צילום: אינג אימג')
אישה עושה פעילות גופנית, אילסוטרציה (צילום: אינג אימג')

5. בחר פחמימות בזהירות

ראשית, אין צורך להימנע מפחמימות. יחד עם זאת, חשוב לבחור בפחמימות שמתפרקות בגוף לאט, ומספקות אנרגיה קבועה- כמו דגנים מלאים, שעועית, אגוזים, וירקות ופירות טריים. כמו כן, חשוב להקפיד על אכילת כמויות נכונות של פחמימות בכל ארוחה. על פי סדרת מחקרים שנעשו במרפאת הסוכרת בבי"ח וולפסון נמצא כי עבור סוכרתיים כדאי להקפיד על ארוחת בוקר ולהשתדל בערב להמעיט/ להימנע מפחמימות.

פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

6. מעקב אחר רמות הסוכר

ניטור רמות הסוכר התבצע בעבר על ידי דקירה של האצבע בכל פעם שנדרשה מדידה. כיום, ישנן אפשרויות לניטור הרבה יותר מתקדמות, ביניהן, באמצעות סריקה של חיישן הנמצא על גב הזרוע וסורק את רמות הסוכר באופן רציף 24/7 ללא דקירות.

בדיקת סוכרת (צילום: רויטרס)
בדיקת סוכרת (צילום: רויטרס)

7. מתח

לחץ נפשי עלול לגרום לעליית רמות הגלוקוז בדם. לפיכך, מומלץ להיפטר מכל המתח הגופני או הנפשי ואף ללמוד טכניקות התמודדות, טכניקות הרפיה כגון, תרגילי נשימה, יוגה ומדיטציה אשר עשויות להיות יעילות לסוכרתיים.

התקף חרדה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
התקף חרדה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

8. בלי מלח

הפחיתו את כמות המלח במזונות- הדבר עשוי לעזור להורדת לחץ הדם ולהגנה על הכליות. מעבר לכך, ניתן להשיג טעמים נהדרים בתיבול בעשבי תיבול ותבלינים במקום מלח. כמו כן, השתדלו לאכול מזונות טריים ולא מעובדים. 

מלח, בריאות (צילום: אינגאימג)
מלח, בריאות (צילום: אינגאימג)

9. סיכון למחלות לב

מחלות לב מהוות כגורם תמותה מוביל אצל חולי סוכרת. מחלות יכולות להיות סיבוך חמור בסוכרת ולכן, על מי שנמצא בסיכון לבצע בדיקות תקופתיות של רמת המוגלובין המסוכרר, לחץ דם וכולסטרול. קיימות היום תרופות חדשות לטיפול בסוכרת אשר גם יודעות להוריד ולאזן את רמות הסוכר וגם מעניקות הגנה לבבית משמעותית ביותר. 

סיכון למחלת לב (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
סיכון למחלת לב (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

10. הימנע מפציעות

סוכרת מעלה את הסיכון לזיהום ומאטה את ההחלמה של הפצעים. לכן, מומלץ לטפל אפילו בחתכים ושריטות פשוטות במהירות. הימנעו מפצעים, במיוחד ברגליים. אל תלכו יחפים, גרבו גרביים ונעלו נעליים מתאימות. נקו כראוי את הפצע שלך והשתמשו בקרם אנטיביוטי ותחבושת סטרילית. כמו כן, מומלץ למרוח קרם לחות על כפות הרגליים, אבל לא בין אצבעות הרגליים וגרבו גרבי כותנה או צמר ללא תפרים. 

פציעה בקרסול (צילום: שאטרסטוק)
פציעה בקרסול (צילום: שאטרסטוק)

הכותב הוא מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת