השפעת כבר כאן וחשוב למנוע את התפשטותה: נגיף השפעת העונתית, ממש כמו נגיף הקורונה, עובר בין אדם לאדם בטיפות נוזל ממערכת הנשימה:  אדם חולה משתעל, מפיץ טיפות הנגועות בווירוס לאוויר, ואנשים אחרים הנמצאים בסביבתו עלולים לשאוף חלקיקים אלו. הדבקה מתחילה יום לפני הופעת התסמינים, ויכולה להימשך עד חמישה ימים לאחר שהחולה מבריא/ה. פרופ' אנטוני היימן, מנהל המחלקה להתמחות רפואת המשפחה במאוחדת, מסביר איך ניתן לעבור את החורף בשלום ולמה חשוב להתחסן בחיסון נגד שפעת.

קיימות מספר אוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת כמו: סוכרתיים, סובלים מהפרעות נשימתיות, חולי אסטמה, חולים במחלות מלוות דיכוי במערכת החיסון, אנשים הסובלים מהשמנת יתר, בני 65 ומעלה, נשים בהריון ועוד. בכדי לעבור את החורף בשלום ולהימנע מהידבקות בשפעת יש לשמור על שגרת קורונה קפדנית הכוללת עטיית מסיכה וריחוק ובין היתר גם לשמור על תזונה נכונה, שגרת פעילות גופנית והימנעות מעישון. 

חיסון נגד שפעת (צילום: פלאש 90)
חיסון נגד שפעת (צילום: פלאש 90)

איך נשמרים?

  • מגלים אחריות: לא שולחים ילדים חולים לבית הספר ולא הולכים לעבודה כשאתם לא חשים בטוב.
  • מתחסנים: למעט מחלת קורונה שפעת היא סיבת המוות השכיחה ביותר שניתנת למניעה על ידי חיסון. החיסון חשוב במיוחד לאוכלוסיות שנמצאות בסיכון להסתבכות המחלה: נשים בהריון, ילדים מגיל חצי שנה עד גיל 12, חולים כרוניים וחולים במחלה קשה, וכן מבוגרים בני 65 ומעלה.

האם לחיסון נגד שפעת יש השפעה על התחלואה בקורונה?

כן, גם ברמת הפרט וגם ברמת הכלל. ברמת הפרט: אם מתחסנים נגד שפעת, יש סיכוי טוב למנוע תחלואה ומערכת החיסון שלך תהיה חזקה ויציבה. זה ישפיע על היכולת שלך להתמודד גם עם נגיפים אחרים.

ברמת הכלל: פחות אנשים שחולים בשפעת משמעו פחות עומס על במרפאות ובתי חולים  – מצב שיאפשר להם להמשיך ולהיות פנויים להתמודדות עם הקורונה.

שפעת זו מחלה קלה. אז למה עליי להתחסן?

אנשים בעלי מערכת חיסון חזקה יכולים בדרך כלל להתמודד עם שפעת ללא טיפול מיוחד: לנוח, לשתות הרבה נוזלים ולהחלים ממנה בתוך כמה ימים. אבל שפעת עלולה להסתבך ולגרום להתפתחות דלקת ריאות, דלקת אוזניים חמורה, דלקות בסינוסים, דלקת בשריר הלב ותופעות קשות אחרות. ההערכה היא שמדי שנה סובלים ברחבי העולם כ- 4 מיליון בני אדם מסיבוכים של שפעת וכ-450 אלף אנשים מתים מן המחלה. היא לא כזאת תמימה, ומומלץ לקחת אותה ברצינות.

שפעת (צילום: ingimage ASAP)
שפעת (צילום: ingimage ASAP)

אם כבר התחסנתי בעבר לשפעת, האם עלי להתחסן שוב?

כן. חיסון השפעת תקף לעונה אחת. נגיף השפעת משנה את תכונותיו הגנטיות במהירות. זוהי הסיבה שבניגוד למחלות ויראליות כגון חצבת, אדמת ואבעבועות רוח, שחולים בהן פעם אחת - בשפעת אפשר לחלות שוב ושוב, ובכל פעם מדובר בזן שונה של הנגיף. לכן מוצע מדי חורף חיסון שפעת חדש.

האם יש סיכוי לחלות בשפעת בגלל החיסון?

לא. החיסון מורכב מנגיפים מומתים ולכן לא יכול לגרום להתפתחות המחלה. החיסון מעורר את תגובת המערכת החיסונית וגורם לגוף לייצר נוגדנים שימנעו את המחלה וסיבוכיה.

האם יש מקרים של תחלואה משולבת - גם שפעת וגם קורונה?

כן. מחקרים מראים כי תחלואה משולבת של שפעת וקורונה מעלה ב-30% סיכוי בהסתבכות נשימתית ואף לאשפוז בייחוד בקרב קבוצות הסיכון. לכן, חשוב להיות מחוסנים גם לשפעת וגם לקורונה.

חיסוני הקורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
חיסוני הקורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

מאיזה גיל אפשר לחסן את הילדים לשפעת?

משרד הבריאות ממליץ על חיסון נגד שפעת החל מגיל 6 חודשים.

האם ילד המקבל חיסון נגד שפעת יכול להדביק אחרים?

חיסון נגד שפעת מורכב ממרכיבי נגיף מומת שאינם יכולים לגרום למחלה, גם תיאורטית, ולכן אין אפשרות שילד שקיבל חיסון ידביק אדם אחר.

האם צריך לתת מנת דחף לחיסון נגד שפעת?

רק ילדים בגילאי 6 חודשים עד 8 שנים שקיבלו פחות משתי מנות חיסון נגד שפעת אי פעם בחייהם, או שלא ידוע כמה מנות קיבלו, צריכים לקבל שתי מנות באותה השנה (במרווח מינימאלי של 4 שבועות). כל אדם אחר צריך לקבל רק מנה אחת בכל שנה לקראת עונת החורף.