למי בדיוק עוזרות כמוסות קולגן? חברות הקוסמטיקה מפרסמות ללא הרף את התוספים לחלבון החשוב שנועד למנוע התקמטות של עור הפנים - בצורה של קרם או כמוסה ולעיתים אפילו בהזרקה ישירה לעור. האם הגוף שלנו באמת זקוק לכל כך הרבה קולגן? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, החליטה לענות על השאלה הזו ולנפץ על הדרך את המיתוס סביב הזדקנות עור הפנים. 

"יש עכשיו פרסומות וגם מין טרנד לקחת קולגן לשיפור מראה העור", סיפרה רוזמן למאזינים. "נדבר קודם על מה זה קולגן. זה חלבון מאוד נפוץ. הגוף מייצר קולגן, זו ריקמת החיבור שלנו בין התאים בעור ובסחוס. הגוף מייצר את הקולגן בהתאם לכמות שהוא צריך. עם הגיל, בערך מגיל 30, יש ירידה בכמות שהגוף מייצר, ירידה טבעית. הירידה בקולגן עושה שיהיה לנו קצת קמטים".

ובמה תלוי ייצור הקולגן בגוף? רוזמן ענתה: "בגיל, כמובן. גם חוסר בוויטמין C גורם לירידה בייצור קולגן, כי אם לא אוכלים מספיק ירקות טריים זה גורם לעור חלש וקמטים. הגוף מייצר את הקולגן מחלבונים, צריך לאכול מספיק חלבונים. אין משמעות אם זה חלבון הקולגן בעצמו או ביצה, הגוף מפרק את זה לאבני בניין ובונה את הקולגן שהוא צריך. אם חסר חלבון או ויטמין C, אז אין לגוף איך לייצר את הקולגן, אז נכון זה יוצר קמטים, חולשה ונשירת שיער".

הדיאטנית ניפצה את המיתוס: "אבל האם תוספת של קולגן יכולה למנוע קמטים? כנראה שלא". היא שיתפה ממחקר אקדמי שבוצע בנושא: "בדקו באוניברסיטת הארוורד, ועשו סקר על כל המחקרים שהראו שכן יש יתרון לתוספי קולגן, והראו שהם מומנו על ידי היצרנים. יש חשיבות במחקר מדעי שזה לא יהיה ממומן, שזה יהיה בלי אינטרס". היא חידדה: "הגוף יודע לייצר את מה שהוא צריך מהחלבונים במזון. כל מה שצריך זו אכילה מאוזנת".

כמוסות קולגן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
כמוסות קולגן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

לבסוף רוזמן סיכמה בעזרת משל: "חשבתי על אישה שיש לה איזה סוג של עבודה או תחביב להכין עוגות בבית. היא בת 25-30 ומכינה כל יום 12 עוגות, אחר כך מתעייפת ומכינה רק 2 עוגות. אז בא מישהו ואומר 'תביאו לה מלא ביצים, מלא קמח, מלא שמן, מלא סוכר', והיא עונה 'סליחה, זה לא משנה לי, אני לא יכולה להכין יותר, לא משנה כמה תביאו לי' - זה אותו דבר. אז חבל על הכסף. חסכתי לכם כמה מאות שקלים. תאכלו בריא".