הבן שלי עדיין לא נגמל מחיתולים. הוא בן שנתיים וחצי ועבר לפני כחודש למיטה של גדולים. המעבר היה מאתגר, אבל זה מאחורינו. בשבועות האחרונים הוא התחיל לבקש מוצץ כל הזמן - גם בבית וגם בגן, וזה משהו שלא היה קודם. אנחנו לא יודעים אם להיכנס עם הילד ראש בראש. האם לאפשר לו מוצץ בכל פעם שהוא מבקש?

"ילדים עד גיל 7 עוברים את השינויים הכי משמעותיים בחיים שלהם ומתמודדים עם לא מעט סיטואציות במהלך היומיום. אני רוצה להעלות פה עוד שאלה חשובה לא פחות: מה לומד ילד כשאומרים לו לא להשתמש במשהו, ואז הוא בוכה ובוכה עד שהוא מקבל? שכל מה שהוא צריך זה לבכות ולצעוק עד שהוא מקבל את מה שהוא רוצה. האם זה מה שאת רוצה להעביר לילד שלך גם בהמשך? תביני שמשהו עובר על הילד הזה, אבל אנחנו לא יודעים מה. אולי קשה לו עם המעבר למיטה, אולי אחד הילדים מציק לו בגן, או שאולי הוא פשוט לא רגוע וזקוק לרוגע שמקנה לו המוצץ. הוא רק גוזל קטן בן שנתיים וחצי, אין סיבה להיכנס איתו למלחמות על מוצץ. תנו לו מוצץ, ומקסימום בעוד כחודש־חודשיים תתחילו בהדרגה להפחית את השימוש במוצץ".

אני סבתא לשלושה נכדים מקסימים, אבל התקשורת שלי עם הנכדה הבכורה בת ה־4 לוקה בחסר. הילדה הזו מדברת אליי בצורה לא ראויה, מוציאה לי לשון ואומרת לי ללכת ברגע שאני נכנסת אליהם הביתה. בביקור האחרון שלי אצלם בבית היא אמרה לי שאני לא יפה וגירשה אותי. לא פעם אני מסבירה לה איך צריך לדבר לאנשים מבוגרים, ואומרת לה שאני לא מרשה לה לדבר ככה, אבל זה לא עוזר. מה דעתך?

"הדבר היחיד שיש לנו שליטה עליו בחיים הוא האופן שבו אנחנו בוחרים להגיב למצבים. לכן כשאנחנו אומרים לילד שאנחנו לא מרשים לו לעשות משהו, הוא בדרך כלל ימשיך באותה הדרך. הילדה הקטנה הזו אמרה לך פעם מילה לא במקום, וראתה שאת מגיבה לזה. היא לא באמת מצליחה להבחין אם את נעלבת מזה או לא - מבחינתה היא מקבלת את תשומת הלב שהיא צריכה וזהו. התגובות שלך מזינות את המשך ההתנהגות שלה - אם לא תגיבי, היא תפסיק. תחליטי שאת אומרת לילדה הזו שיותר את לא מתכוונת להגיב למילים הלא יפות שהיא אומרת לך ותעמדי מאחורי ההחלטה הזו. מעבר לזה, כדאי שהנכדה תבין שאם היא מתנהגת ככה היא תצא מופסדת; תקני מתנות קטנות לילדים, ובתיאום עם ההורים שלהם תחלקי אותן רק לאחים שלה. כשאמא שלה תשאל למה הילדה לא מקבלת גם, תגידי בקול שאת לא יודעת אם לתת מתנה לילדה שמעליבה אותך. אם ההורים יגידו שהילדה נעלבת, תשאלי בקול אם זה בסדר להעליב גם את סבתא. בהתאם לתגובת הילדה תדעי אם להוציא את המתנה בשבילה או להגיד שבפעם הבאה את אולי תביאי גם לה".

בני עלה השנה לכיתה א', ועוד מתקופת הגן הוא סובל מבריונות. יש ילד שמציק לו בכל הזדמנות, מבטיח לילדים אחרים מתנות בשביל שלא ידברו עם הבן שלי, ולפעמים אפילו משתמש באלימות פיזית. תמיד אמרתי לילד שלי לא להחזיר, אבל לאחרונה אני שואלת את עצמי אם עליי לשנות גישה. מה דעתך?

"לא פעם הורים שואלים אותי איך אפשר ללמד ילדים להיזהר מזרים מבלי להפחיד אותם, אבל לצערי אי אפשר באמת לעשות דבר כזה. אתם רוצים שהם ישימו לב לאנשים זרים? הם צריכים קצת לדאוג ולפחד. אותו הדבר גם במקרה הזה - אנחנו לא יכולים לצפות שילד ידע להסתובב בעולם עם חוט שדרה בלי ההבנה שאם אנחנו מחזירים אם מישהו תוקף אותנו, אנחנו פשוט מגינים על עצמנו. לכן תחליפי את המילה 'להחזיר' במילה 'להגן'. לילדים יש הרבה דרכים להגן על עצמם - לברוח, להגיד לגננת או למורה, לדחוף, לצרוח ועוד. מעבר לזה, אני ממליצה שתבדקי אפשרות לשלוח אותו לחוג פיזי - אפילו של הגנה עצמית או קפוארה, אני בטוחה שזה יחזק אותו".