ירקות או לא להיות: המאזן הקלורי היומי הוא דבר שרבים מאיתנו מקפידים עליו הקפדה יתרה. ייתכן כי בשל הרצון לשמור על המשקל, התחלנו לספור קלוריות של מאכלים רבים, והחלפנו את חלקם במנת ירק. האם יש צורך לספור את הירקות כחלק מהמאזן היומי? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, ענתה למאזינה שהתעניינה בסוגייה לגבי כרוב ניצנים אותו היא אוהבת לאכול.

"ברור שלכל הירקות יש קלוריות", אמרה רוזמן תחילה. "אני נוטה להגיד לאנשים שלא צריך לספור את זה, כי יש גבול. לדוגמה, אני אוהבת מאוד עגבניות שרי וקורה לי שאני אוכלת סלסלה שלמה של קילו או קילו וחצי בבוקר אחד. יש שם 20 קלוריות במאה גרם שזה כלום לעומת 600-500 קלוריות במאה גרם של שוקולד או אגוזים. זה כלום, אבל כשאני אוכלת קילו זה מאתיים קלוריות".

"השאלה היא מה המשקל ההתחלתי", הוסיפה. "אנשים ששוקלים משקל נמוך צריכים לספור את הדברים האלה, אבל הרעיון הוא לא לספור ירקות. ככל שתאכלי יותר ירקות, ייכנסו לך לגוף פחות דברים עם צפיפות קלוריות יותר גבוהה - מה שאומר שכרוב הניצנים הוא 'בחינם'".

לגבי הערכים התזונתיים של כרוב הניצנים אמרה הדיאטנית: "יש בו כמות מאוד גבוהה של ויטמין C, הרבה פעמים אני רואה בסדרות ישנות מפעם שכביכול מכריחים ילדים לאכול כרוב ניצנים בתור משהו שהם שונאים בגלל שזה בריא. יש בזה מלא סיבים תזונתיים".

אבקת מרק (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
אבקת מרק (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

המאזינה הוסיפה שאלה נוספת לדיאטנית, האם הרכיב מלטודקסטרין שמופיע באבקת מרק העוף הוא בריא, ועל כך השיבה רוזמן כי זה "סוג של סוכר טבעי". היא הסבירה: "המרקים האלה זה סוג של תערובת של תבלינים, שמו טיפונת סוכר". האם זה בעייתי לשלב את זה במאכלים? הדיאטנית טענה: "בטח שלא, גם לא בריאותית, אם זה ממרכיבים טבעיים. זה 50 קלוריות לכף בלבד".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM