סויה בריאה לגברים ונשים? הרבה שמועות מסתובבות בחוץ על סויה - שהיא גורמת לעודף הורמונים, שהיא פוגעת בפוריות הגבר ועוד ועוד. הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, התגייסה לשבור את המיתוס הזה בתוכניתה השבועית ברדיו.

"התבססתי על סקר של אלפי מחקרים של משרד הבריאות", אמרה רוזמן תחילה. "סויה, מכל הקטניות, מכילה את הכמות הכי גדולה של נוגדי חמצון שנקראים איזופלבינים. הם ידועים בתור פיטואסטרוגנים - אסטרוגן צמחי. פעם חשבו שזה עלול לגורם למחלות בגלל רמות אסטרוגן כביכול גבוהות - התפתחות מינית מוקדמת, פגיעה בפוריות הגבר, סרטן השד. אבל ממש לא כך. בדיוק ההפך, יצאו המון מחקרים", טענה רוזמן.

מחזור חודשי

לפי רוזמן, הפולים דווקא "מאזנים את תופעות המחזור". "החומרים בסויה", המשיכה, "אם יש יותר מדי אסטרוגן זה ממתן את הפעילות, אם חסר זה מחליף אותו. הם מונעים גלי חום בגיל המעבר".

מקור חלבון לתינוקות

הדיאטנית הוסיפה: "לא נמצאו הבדלים בין תינוקות שהוזנו בתחליף חלב על בסיס סויה לאלו שהוזנו על בסיס חלב, לא בממדי גדילה, לא בהתפתחות, לא תפקוד נוירולוגי או חיסוני. מספק את צרכיו של התינוק".

אדממה (צילום: אינגאימג')
אדממה (צילום: אינגאימג')

לגבי התפתחות מינית מוקדמת

"מחקרים מצאו שאין קשר בין צריכת סויה בגיל ילדות להתפתחות מינית מוקדמת, ההפך", טענה עוד. "זה עיכב את ההתפתחות המינית ואת ההגעה של שיא הצמיחה לגובה".

פוריות הגבר

"עלה חשש שצריכת סויה עלולה לפגוע באיזון ההורמונלי ובפוריות הגברים, ההפך", הפריכה שוב. "צריכת סויה לא השפיעה על רמות הורמוני המין בקרב גברים. לא נראתה ירידה בפוריות בקרב גברים בריאים או כאלו שהיו להם בעיות פוריות".

אדממה (צילום: אינגאימג')
אדממה (צילום: אינגאימג')

צפיפות עצם

"סויה הפחיתה סיכון לשברים בצוואר הירך", סיפרה עוד.

בלוטת התריס

"שימו לב, המיתוס פה הכי גדול", אמרה. "אין בעיה בצריכת סויה בקרב אוכלוסייה שסובלת מבלוטת התריס כולל נשים בגיל המעבר אם מטופלים תרופתית".

"אחרון", סיכמה רוזמן, "צריכת סויה נמצאה עם חומרים אנטי סרטניים שמסייעים במניעה והחלמה של סרטן השד".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm