האם יש קשר בין מצב הרוח לבין כרס? יכול להיות שהמצב הנפשי שלנו בחודשים האחרונים גרם לנו להעלות כמה קילוגרמים במשקל. אבל האם יש קשר ישיר בין זה לבין איך שהגוף שלנו מעכל ומעבד מזון? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, נדרשה לשאלה הזו בתוכניתה השבועית ברדיו, וגם הסבירה: כך תבדילו בין נפיחות בבטן לכרס אמיתית.

ראשית היא נדרשה לסוגיית הנפיחות, שלדבריה שונה לחלוטין מהמצב של שומן בטני וכרס: "נפיחות יכולה לנבוע מהמון דברים למשל - אם המעיים מלאים בירקות. אם אכלנו תבנית ירקות בתנור בצוהריים אז תהיה לנו נפיחות. בסדר, זה ירד בבוקר. או מאוויר שבלענו אם אכלנו מהר מדי או לעסנו מסטיק או שתינו שתייה מוגזת. זה יוצא לאחר כמה שעות". היא הוסיפה: "יכול להיות אוויר שנובע מתסיסה של חיידקים לאחר אכילה של מוצרי חלב. אנשים שרגישים לחלב לא מעכלים אותו טוב. גם רגישות לגלוטן גורמת לכרס, פעם קראו לצליאק בעברית כרסת".

דיאטה, השמנה, שומן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
דיאטה, השמנה, שומן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"צריך לזכור", הדגישה, "כרס שיש לגברים כדורסל בבטן למשל זה לא נפיחות. כרס זה שומן בטני השומן הבטני מאוד מסוכן בריאותית. אבל עם הכרס קמים בבוקר, בניגוד לנפיחות שיכולה לרדת. פעם זה אפיין בעיקר גברים בגלל הנטייה הגנטית של גברים לצבירת שומן בעיקר באזור הבטן, אבל אני שמה לב ואולי אני טועה שיש כרס בשני המינים, גם בגברים וגם בנשים במידה שווה".

"למה זה קורה?", שאלה רוזמן וענתה: "בגלל צריכת יתר שקורית אצל רוב האנשים של פחמימות וסוכרים. הצריכה לאורך שנים גורמת לעמידות לאינסולין שעושה צבירת שומן בטני. זה בעיקר צריכת סוכרים מעובדים שמבוססים על פרוקטוז - סוכר הפירות שנמצא בהרבה מתוקים מתועשים וזה גורם ישירות להצטברות שומן סביב האיברים הפנימיים בבטן, ואולי, לא פחות חשוב, זה סטרס".

"יש להרבה אנשים סטרס, בתקופה האחרונה בעיקר, וזה גורם לעלייה בהפרשת הורמוני סטרס כמו קורטיזול ותאי השומן באזור הבטן מגיבים טוב להורמונים האלה מאשר תאי שומן באזורים אחרים", המשיכה. "הסטרס גורם לצבירת שומן בעיקר בבטן. צריך לזכור ששומן בטני גורם לסוכרת ולמחלות לב – לא בריא ולא טוב. אחד מהדברים שמשפרים מצב רוח ועוזרים להיפטר משומן בטני זו פעילות גופנית, אז אם אתם לא עושים - 10 דקות ליום, לא צריך יותר. תתחילו בקטנה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm