חוש השמיעה הוא אחד החושים החשובים ביותר שיש לנו. הוא מאפשר לקיים תקשורת בין אישית וחברתית, לשמוע אם מתקרבת סכנה, להתמצא במרחב ועוד. התמודדות עם לקות השמיעה מהווה תהליך מורכב שכן יש לה השפעה על איכות חיינו – בין אם היא נגרמת באופן פתאומי ובין אם היא חלק מתהליך הדרגתי של ירידה בשמיעה.

תחושת ירידה בשמיעה יכולה להיגרם מסיבות שונות ולהופיע בצורות וחומרות מגוונות. התדרדרות קלה או בינונית בשמיעה יכולה להתבטא בקושי לשמוע דיבור חלש, דיבור בתנאי רעש או כשאין קשר עין עם הדובר (למשל עכשיו בתקופת הקורונה והשימוש במסיכות, שלא רואים את הפה של מי שמדבר). בירידות חמורות יותר יכול להיות קושי לשמוע דיבור גם בסביבה שקטה וצלילים סביבתיים חשובים כמו צלצול טלפון, צלצול פעמון בדלת.

האם אתם שואלים הרבה 'מה?', מרגישים שאתם מפספסים מילים או חלקים משיחות עם בני המשפחה והחברים? או שאולי מגבירים את הטלוויזיה יותר מבעבר? ייתכן שאתם סובלים מירידה בשמיעה. אז מה כדאי לעשות כשמרגישים ירידה בשמיעה? כרמל כהן, קלינאית תקשורת בכירה בחברת "שטיינר מכשירי שמיעה" – סונובה ישראל, ריכזה עבורכם חמישה דרכים לשמור על החוש החשוב ולמנוע בעיות עתידיות:

1. בדיקת רופא אף אוזן גרון – כדאי להתחיל את הבירור אצל רופא אא"ג שיבדוק את האוזניים. ירידה בשמיעה יכולה להגרם לעיתים ממצבים רפואיים חולפים וניתנים לטיפול כגון הצטברות שעווה באוזניים, דלקות ונוזלים באוזניים. במידת הצורך הרופא ינקה את האוזניים או יטפל תרופתית בדלקת. ייתכן ותרגישו שיפור מסוים בשמיעה לאחר הטיפול.

2. בדיקת שמיעה – בכל מקרה של תחושת ירידה בשמיעה בקשו מהרופא הפניה לבדיקת שמיעה. קלינאי התקשורת במכון השמיעה יעריך את סף השמיעה ואת יכולת הבנת הדיבור וימליץ בהתאם לתוצאות על המשך הטיפול – שיקום באמצעות מכשירי שמיעה, המשך בירור או טיפול רפואי. 

3. שתפו את הסביבה הקרובה – ירידת שמיעה יכולה להוביל לקשיים בתקשורת עם הסביבה היום-יומית, תסכול ומתחים. ייתכן אפילו שאתם פחות מרגישים את ירידת השמיעה בעצמכם ודווקא אנשים קרובים אליכם סובלים יותר מכך שאתם לא שומעים טוב. שיתוף הסביבה הקרובה בקשיים – בין אם זה במשפחה, עם קבוצת חברים או במקום העבודה – יקל על תהליך ההתמודדות עם ירידת השמיעה ויאפשר התאמה נוחה יותר של הסביבה אליכם ואל הקושי שלכם.

4. אמצו אסטרטגיות לתקשורת טובה יותר – בכל מקרה של קושי בשמיעה כדאי להקפיד על מספר דברים. העדיפו תמיד לשוחח פנים מול פנים, רצוי מקרוב. השתדלו לדבר בסביבה שקטה ומוארת ככל הניתן. עודדו את בני השיח שלכם לנהל שיחה בקצב טבעי ובדיבור ברור ולהימנע עד כמה שניתן מדיבור מהיר. כדאי להציג את נושא השיחה ולמשוך את תשומת הלב של המאזין (למשל לקרוא בשמו) לפני שמתחילים לדבר. במקרה של אי הבנה רצוי לחזור שוב על המסר תוך שימוש במילים שונות או ניסוח אחר. כדאי להשתמש באסטרטגיות האלה גם אם אחד מבני השיח מרכיב מכשירי שמיעה. 

5. במידת הצורך – השתמשו במכשירי שמיעה ואביזרי עזר. מכשירי שמיעה יכולים לסייע בהגברת הדיבור וצלילי הסביבה ולאפשר איכות חיים טובה יותר, פחות מאמץ שמיעתי ותקשורת טובה יותר עם הסביבה הקרובה. כדאי לדעת שמכשיר שמיעה לבד לא בהכרח יספיק לתפקוד שמיעתי יעיל בכל הסביבות, ולכן ניתן לשקול להשתמש גם באביזרי עזר לשמיעה - אוזניות לטלוויזיה, מגבר אישי, טלפון מוגבר, פעמון חזק לדלת.

שמרו על השמיעה! כדאי לזכור שלגורמים סביבתיים שונים יש השפעה על השמיעה, ולכן כדאי להקפיד למזער אותם כמה שניתן. חשיפה לרעש חזק או ממושך ידועה כמזיקה לשמיעה, ולכן בכל חשיפה לרעש מזיק יש להשתמש באטמי אוזניים או אוזניות מגן.