כמה טיפים שכדאי ליישם: על פי החוק בישראל, החל משנת 2013, שעון הקיץ זז בין יום שישי שלפני יום ראשון האחרון בחודש מרץ. הסיבות למעבר לשעון קיץ במקורן בעיקר כלכליות ומביאות לחיסכון באנרגיה והגברת פיריון העבודה. שעון הקיץ גורם להתאמה קרובה יותר בין שעת ההשכמה לשעת זריחת השמש. בפועל, בעת המעבר אנו מאבדים שעה של שינה על ידי הזזת השעון קדימה ובמידה ואדם כבר נמצא במחסור בשעות מנוחה, השעה הזו יכולה להיות קריטית ולהשפיע רבות על התחושה הפיזית. 

שעון קיץ 2022: כך תוודאו שהשעה בטלפון החכם תתעדכן בזמן | מדריך >>>

שעון קיץ (צילום: pexels)
שעון קיץ (צילום: pexels)

אור יום הוא הגירוי החזק ביותר לשעון הביולוגי של בני האדם, ובאופן טבעי האור קבע את שעות השינה והיקיצה של בני האדם מאז ומעולם. בקיץ יש יותר שעות אור ביממה, לכן כדאי לקום מוקדם יותר כדי לא לבזבז זמן אור יקר בשינה וכך גם להרוויח שעת אור נוספת בערב.

בארץ, בשל המיקום הגיאוגרפי של מדינת ישראל, בשיא הקיץ השמש זורחת כשעתיים מוקדם יותר מאשר בשיא החורף, כך שאם לא היינו מזיזים את השעון ל'שעון קיץ', השמש הייתה זורחת ביוני בסביבות 4:30 בבוקר. אדם שמתעורר כל יום ב-6:00, לדוגמה, היה מאבד לפיכך שעה וחצי של אור.

ילדים משחקים בבובה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ילדים משחקים בבובה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

הזזת השעון בקיץ גורמת לכך שבמקום זאת, השמש זורחת בסביבות 5:30. לעומת זאת, אם גם בחורף היינו מאמצים את אזור הזמן הזה, הייתה השמש זורחת בינואר בערך בשעה 7:30 בבוקר – וכך המשכימים היו קמים בחושך.

"ההשלכות על הבריאות במעבר לשעון קיץ עלולות להיות בולטות, שכן בזמן זה מאבד האדם כ-40 דקות מזמן השינה, למרות שהגוף לומד להסתגל לשינויים במהירות", הסביר ד"ר עבדל רחמן נאדר, ראש מעבדת השינה בבית חולים משגב לדך, מאוחדת. "ההתאקלמות המלאה לא תמיד אפשרית לאחר הזזת השעון, במצב זה, עלולה להצטבר עייפות המביאה למצב של 'יעפת' חברתית, שבטווח הרחוק יכולה להוביל להשמנת יתר, דכאון וכן עליה באירועים לבביים. הבשורה הטובה שהשפעות אלו על הגוף, נסוגות כעבור מספר שבועות", הוסיף.

סטודנטיות עייפות (צילום: אינג אימג')
סטודנטיות עייפות (צילום: אינג אימג')

עצות שיכולות לעזור לנו לצלוח את התהליך בקלות

  1. ארבעה ימים לפני יום הזזת השעון, יש להקפיד ללכת לישון ולהתעורר 15 דקות מוקדם יותר כל יום 
  2. להקפיד להיחשף לאור השמש כמה שיותר מוקדם בכל יום
  3. להימנע משתיית קפה או משקאות עתירי קפאין קרוב לשעת השינה, להימנע משתיית משקאות אנרגיה בימים שיקדימו
  4. להימנע מאכילה כשעתיים - שלוש לפני השינה
  5. מומלץ לכבות את המסכים, לרבות טלפונים חצי שעה מרגע הכניסה למיטה
  6. ניתן להיעזר בשנ"צים קצרים סביב יום המעבר (של 10-20 דקות) ולהימנע משנ"צים שיארכו מעל 30 דקות, חשוב שהדבר לא יעשה בשעות הערב
  7. מומלץ להקפיד על הליכה או כל פעילות ספורטיבית אחרת בשעות הערב

ד''ר עבדל רחמן נאדר (צילום: אלבום פרטי)
ד''ר עבדל רחמן נאדר (צילום: אלבום פרטי)