פינת "טוב לדעת": כשאנחנו ניגשים לקרוא את רשימת הרכיבים של מוצר מזון שאנחנו עומדים לרכוש, אנחנו יכולים ממש להתבלבל. האם כמות ארוכה של מרכיבים אומרת שהוא לא בסדר? או שאולי אלו עם פחות מדי מרכיבים לא יספקו את העושר התזונתי הדרוש לנו. על הקושייה הזו ענתה הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, בתוכניתה השבועית ברדיו.

"יש מוצרים עם יותר מ-10 רכיבים שכולם בריאים, ויש מוצרים עם 3 רכיבים בלבד שכולם מזיקים לבריאות", אמרה הדיאטנית תחילה. "ובכן, אורך רשימת הרכיבים לא רלוונטי", הוסיפה. "ראיתי מוצרים שכתוב עליהם בגדול '4 רכיבים בלבד' - אבל זה לא אומר כלום. יש סוכריות עם 3 רכיבים מזיקים: סוכר, צבעי מאכל סינטטיים, וחומרים משמרים מזיקים. יש חטיפים עם 3 רכיבים לא בריאים: קמח לבן, שמן מטוגן, ומלח".

צ'יפס (צילום: אינגאימג')
צ'יפס (צילום: אינגאימג')

"וגם ההיפך", סייגה רוזמן, "כשאני עושה לפעמים עוגיות, שאם הייתי צריכה לרשום את הרכיבים שלהם על הקופסה - הרשימה היתה ארוכה מכל טוב: שיבולת שועל מלאה, צ'יה, שומשום מלא, קוקוס, שברי שקדים, אגוזים גרוסים, חמאת בוטנים, טחינה גולמית, קינמון, וניל טבעי, ועוד רכיבים. הן פחות בריאות כי זה ארוך? ממש לא. יש מוצרים שמועשרים ברשימה ארוכה של ויטמינים וכמובן שזה דבר טוב, ולא רע".

אם כך, איך אפשר לדעת אם המוצר בריא? רוזמן מיהרה לענות: "גם אם הרשימה ארוכה, וגם אם היא רשומה באותיות קטנות חשוב לקרוא אותה ולשים לב במיוחד לנקודות הבאות".

  1. אם יש שם תוספים שמתחילים באות E – יתכן שיש במוצר רכיבים לא בריאים
  2. איפה מופיע הסוכר ברשימה? ככל שהרכיב בכמות גדולה יותר כך הוא יהיה בתחילת הרשימה
  3. רכיבים נוספים שאנחנו לא רוצים – מרגרינה, מלח בתחילת הרשימה, ובכלל כל מילה שאנחנו לא מבינים – יש סיכוי שמדובר בחומר שאנחנו לא ממש רוצים בתוך הגוף שלנו