על אף שבתים רבים בישראל כבר מצוידים במדיח כלים שעושה עבורם את העבודה המלוכלכת (תרתי משמע), אין מי מאיתנו שלא נאלץ גם מדי לפעם להרים את סקוץ' המטבח ולהתחיל לקרצף. באחת הפעמים בהם שטפתי כלים עלתה בי המחשבה: "כל כמה זמן אני אמורה להחליף את הסקוץ'?", אז מיהרתי להתייעץ עם המומחה מספר 1 שלי לענייני בריאות - פרופסור רפי קרסו

התשובה של הפרופסור אמנם הייתה קצת מעורפלת, שכן אין באמת תשובה חד משמעית והעניין תלוי בעיקר בכמות השימוש ובחומרים בהם בחרנו להשתמש, אך דבר אחד ברור: אם הריח מסריח - לפח! "ריח נוצר מחיבור של חלבון ולחיידקים. כלומר, אם הריח של סקוץ' הכלים או הסמרטוט מתחיל להיות לא טוב, משמע קיימת עליהם הצטברות חיידקים מזיקה", הסביר פרופ' קרסו. 

חשוב לזכור - אל תנסו להרתיח את סקוץ' הכלים או לחמם אותו במיקרו, זה אמנם עוזר להשמדת חלק מהחיידקים, אך לתקופה קצרה מדי שלווא דווקא מועילה באמת. "עדיף לרכוש חבילות ספוגים גדולות או גלילי סמרטוטים רב פעמיים, כך שאפשר יהיה להחליף אותם בתדירות גבוהה מבלי להוציא הרבה כסף", טען הפרופסור. 

הנקודה האחרונה שדאג להדגיש פרופסור קרסו, היא שרצוי ואפילו עדיף שלא להשתמש בסקוץ' הכלים גם לחלקים אחרים במטבח - כמו השיש, הכיור או מתקן הגז. לבסוף סיכם פרופ' קרסו: "מה שלא יהיה לא להשתמש בסקוץ' או ספוג יותר מחמישה או שישה ימים, אלא אם אתם גרים לבד או כמעט ולא אוכלים בבית, ואז אפשר להחליף אותו כל עשרה ימים או שבועיים".

פרופ' רפי קרסו (צילום: רמי זרנגר)
פרופ' רפי קרסו (צילום: רמי זרנגר)