פינת טוב לדעת: חג פורים ממשש ובא, ובימים שקודמים לו המון בתי ישראל נוהרים אל המאפיות כדי להשיג עבורם ועבור קרוביהם מצבור מספק של העוגיות המסורתיות - הלא הן אוזני המן. מה הערך התזונתי של המאפה המוכר בכל בית, ומה כדאי לאכול כמילוי? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, נדרשה לכל השאלות האלו בתוכניתה השבועית ברדיו.

"אוזן המן לא שונה בערך התזונתי מכל עוגייה", אמרה רוזמן תחילה. :ההבדל הוא בעיקר בצורה כמובן. אז כמו בכל עוגייה, המרכיבים שהופכים אותה למזיקה לבריאות, כרגיל - סוכר לבן, קמח לבן, ומרגרינה. על האריזה של אוזני ההמן שקונים ברשתות השיווק יש רשימת רכיבים מפורטת שכוללת לפעמים את כל אלו, ולפעמים גם עוד כל מיני דברים כמו שוקולד למריחה עם עוד שומנים מוקשים, ולפעמים גם חומרים משמרים".

"באריזות שיש בהן אוזני המן גדולות, זה יוצא אפילו 170 קלוריות לאחרת, ובמאפיות יוקרתיות, כמובן יש הרבה יותר קטנות וזה פחות קלוריות", פירטה הדיאטנית. "במאפיות גם יש סיכוי שישתמשו בחמאה במקום במרגרינה בחלק מהמקרים, כמובן שיש לזה עדיפות. אבל באופן כללי אפשר להגיד שככל שהבצק דק יותר, אז יש יותר מקום למילוי. אם בוחרים במילוי בריא, אז זה כמובן משדרג את הערך התזונתי".

אוזני המן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אוזני המן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

איך אפשר, אם כך, להקל על הגוף אם בכל זאת רוצים ליהנות מהמאפה המסורתי? רוזמן המליצה: "השיטה להפוך את אוזני ההמן לבריאות יותר היא להכין בצק מקמח שקדים במקום קמח חיטה. זה מצמצם את כמות הפחמימות, יש בקמח השקדים גם שומנים איכותיים, סידן, ברזל, חלבונים, והאינדקס הגליקמי יותר נמוך. זה יותר מתאים אם סובלים מנטייה לסוכרת או שומני דם גבוהים".

איזו תוספות מומלצות במקרה הזה? היא המשיכה והמליצה על: "חלבה ללא סוכר, הטחינה ממנה עשויה החלווה, מכילה חלבונים, ברזל, סידן, ויטמינים חשובים, וגם בבית אפשר להכין מילוי מטחינה, קקאו וסילאן שמערבבים, יוצא יותר בריא. אם המילוי מכיל גם אגוזי מלך או אגוזים אחרים שאוהבים, זה גם משדרג. אפשר גם אולי להשתמש בפירות יבשים במקום סוכר, גם רעיון".

אוהבים פרג? תרוויחו ערך תזונתי לא רע

חלקנו אוהבים את מילוי הפרג בתוך אוזן ההמן שלנו. אם כך, מה הסגולות הבריאותיות שלו? רוזמן הסבירה: "יש לו ערך תזונתי מהמם ונפלא. במשפחת צמחי הפרג מינים רבים, אחד מהם הוא פרג האופיום, מפיקים ממנו את האופיום, אבל גם את זרעי המאכל. מפיקים ממנו גם תרופות כמו מורפין, קודאין לשיכוך כאבים, ונרקוטין שהוא סם מרגיע".

"בזרעי הפרג יש 500 קלוריות למאה גרם ו־43 אחוזי שומן", המשיכה רוזמן, "אבל אני לא יודעת אם צריך לספור את כל הקלוריות האלה, כי אם הפרג לא ממש טחון היטב, אז הוא לא מתעכל כל כך וחלק ממנו יוצא שלם החוצה. אז כמות הקלוריות קצת יותר קטנה ממה שאנחנו מדמיינים". עוד אמרה כי: "יש בו המון מינרלים, יש פי 10 יותר ברזל ב־100 גרם של פרג, יחסית ל־100 גרם של חזה עוף. ובפרג יש גם המון סידן, יותר מכל הגבינות שאני יכולה לחשוב עליהן, כולל גבינות צהובות. הוא אחד המילויים הכי בריאים. אם אפשר לשים שקדים יחד איתו, אגוזים, נניח תמרים במקום סוכר, אז מתקבלת עוגיית אוזן המן עם ערך תזונתי לא רע בכלל".