אם בצחצוח השיניים, שטיפת כלים, מקלחת, לשתייה או אפילו לחקלאות - מים הם חלק בלתי נפרד מחיינו, וכדי שגם הדורות הבאים יוכלו להמשיך ליהנות מהם, זה מתחיל כבר בידיים שלנו. כדי שנוכל למנוע את התייבשות ולשמור על זרימת המים בכל חלק ביום יום שלנו, המומחים של מותג מכשירי החשמל Beko סיפקו עבורנו כמה טיפים שתוכלו ליישם בקלות ובמינימום מאמץ:

1. סגרו את הברז בזמן צחצוח השיניים
הנתונים מוכיחים כי משפחה בת ארבעה נפשות יכולה לחסוך ביום אחד כמות מים של אמבט רחצה מלא על ידי סגירת הברז בזמן צחצוח השיניים ושימוש בכוס מים בכדי לשטוף את הפה (במקום במים ישירות מהברז). 

2. מקלחת במקום אמבטיה
החליפו את האמבטיות במקלחות, ההבדל בכמויות המים הוא עצום ומשמעותי. במקלחת ממוצעת נעשה שימוש ב-30 ליטרים של מים בעוד באמבטיה כמות המים הממוצעת היא 80 ליטר.

3. הקפידו לסגור את הברז בזמן שטיפת הכלים
בזמן שטיפת הכלים, כאשר הברז נותר פתוח והמים ממשיכים לזרום, מתבזבזים בממוצע 80 ליטרים של מים בדקה. לכן, במהלך השטיפה, הקפידו לסגור את הברז בכל רגע שניתן כדי למנוע בזבוז יקר של מים. 

4. תקנו ברזים מטפטפים
ברז מטפטף גורם לבזבוז של מים בסדר גודל של כ-60 ליטרים בשבוע. הקפידו לתקן ברז שמתחיל להראות סימני טפטוף.    

5. הקפידו להרתיח כמות קטנה של מים 
כשאתם רוצים להכין שתיה חמה ובאים למלא את הקומקום עד סופו, עצרו וחשבו מהי כמות המים שאתם באמת צריכים. הקפידו להרתיח רק את הכמות הנצרכת באמת, על מנת לחסוך במים, זמן, אנרגיה וחשמל.

6. השתמשו במדיח כלים
שטיפת כלים ידנית עלולה לבזבז כמות גדולה של זמן, אנרגיה ושימוש בכ-74% יותר מים משימוש במדיח כלים. 

7. כבסו את מגבות הגוף שלכם לעיתים רחוקות יותר 
אין צורך להחליף מגבת גוף לאחר כל מקלחת, השתדלו להניח את המגבות לייבוש ולהשתמש בהם בשימוש חוזר. בכל פעם שעושים שימוש חוזר במגבת ניתן לחסוך עד 5 ליטרים של מים.  

8. לא תמיד יש צורך לשטוף את הכלים לפני הכנסתם למדיח
אין צורך לשטוף את כל הכלים לפני הכנסתם למדיח. שטפו קלות רק כלים בהם נותרו שאריות שומניות או יבשות. 

תעשיית החקלאות וייצור החלב
חברת הפודטק Wilk, המפתחת טכנולוגיות לייצור חלב שד אנושי וחלב מן החי בטכנולוגיה מבוסס תא, סיפקה נתונים על צריכת מים מהיבט תעשיית החלב.

נכון להיום, בעקבות משבר המים העולמי, 2.2 מיליארד אנשים חיים ללא גישה למים., כאשר רק לצורך יצור ליטר אחד של חלב נדרשים 628 ליטרים של מים. מבדיקה כללית מהי צריכת החלב בישראל עולה תמונה מטרידה של שימוש במים. עפ"י נתוני מועצת החלב מ 2020 צריכת החלב בישראל עומדת על 1.521 מיליארד ליטרים. ומכאן החשבון פשוט: משמעות צריכת החלב רק בישראל - 955,188 מיליארד ליטרים מים.  

כמה מים דרושים כדי לייצר ליטר אחד של חלב?
הנתונים משתנים ונעים בין כ-700 ליטרים של מים ל-1,000 ליטר לצורך יצור ליטר אחד של חלב, דבר שהוא תלוי מדינה האם היא משופעת מים, מצב החקלאות ותנאי גידול הפרות. גם אם לוקחים את הנתון המחמיר פחות (כ-700 ליטר מים) הרי שמדובר במספר עצום שדורשת תעשיית החלב.

כמו כן, מנתוני אתר Statista על  מחקר משנת 2018 שהתבסס על אספקת החלב העולמית, ניתן לראות כי נדרשים 628 ליטר מים להפקת ליטר אחד של חלב פרה. לעומת זאת, חלופות חלב צמחיות אחרות דיווחו על כמויות נמוכות יותר של מים, כאשר למעשה רק 28 ליטר מים משמשים לייצור חלב סויה.

נורית ארגוב ארגמן, מייסדת ומדענית ראשית של Wilk: "העומס על מערכות ייצור המזון ילך ויגדל עם הדרישה לביטחון תזונתי לכלל האוכלוסייה ההולכת וגדלה, אבל לא רק- אנו נדרש לייצר מזון איכותי, מזין וגם טעים. את כל זה נדרש לעשות ללא פגיעה נוספת בסביבה ושימוש במשאבי טבע שאין לנו כרגע את הפריבילגיה להמשיך ולנצלם עד תום,  האחריות שלנו כחברה בעת הזו היא לשאוף לפיתוח מזון בר קיימא שמתחשב באתגרי כדור הארץ ומשאבי הטבע המוגבלים שעומדים לרשותנו. עם העלייה האוכלוסייה העולמית ובעקבותיה העלייה בצריכה, התפקיד של הדור שלנו הוא להשתמש בטכנולוגיה המתקדמת שהגענו אליה גם בתחום המזון. Wilk שמתמקדת בפיתוח רכיבי חלב לתעשייה כגון, חלבון, שומן, לקטוז ( סוכר) תכלול בתהליכי העבודה שלה מיחזור של כל המשאבים ובראשם המים". 

נורית ארגוב ארגמן (צילום: דני בכר)
נורית ארגוב ארגמן (צילום: דני בכר)