מחקרים רבים ומאמרים רבים נכתבו על תחום השינה – כמה שעות שינה מומלצות? האם קיימים מחזורי שינה? ומה תופעות הלוואי של שינה פחותה או מרובה? כדי שנוכל לעשות סדר בפרטים, שאלנו את פרופסור רפי קאראסו, שריכז עבורנו את כל מה שאתם צריכים לדעת על הרגע בו אתם עוצמים עיניים ושוקעים אל החלום. 

נתחיל בהסבר קצר על מחזורי שינה: השינה בנויה מחמישה שלבים, כאשר כל מחזור הוא תהליך שמכיל את כל השלבים ונמשך כ-90 עד 100 דקות. השלב הראשון הוא שלב "הנמנום", לאחריו מגיעה "השינה השטחית", אחר כך בשלבים השלישי והרביעי אנו נמצאים במצב של שינה עמוקה עד עמוקה מאוד והשלב החמישי הוא "שנת החלום", בה מתרחש ריצוד עיניים מהיר. מכאן מגיע גם המושג "Power nap" המאפשר שינה קצרה אך אפקטיבית. 

ועם זאת, שעות השינה בגוף האדם הן תלויות בגיל. פרופ' קאראסו הסביר כי בחודשים הראשונים לחיינו (שלב הינקות), התינוקות יכולים ורצוי שישנו אפילו עד 18 שעות ביממה. החל מגיל שנה-שנתיים מספיקות לגוף גם עד 10-12 שעות שינה, וכך מספר השעות מתחיל לרדת בגילי בגרות.

פרופ' קאראסו, כמו גם איגוד השינה הלאומי של ארה"ב, ממליץ עד גיל 18 ובכלל גם בגילים מאוחרים יותר, לישון בין 7 ל-8 בלילה (נתפשר גם על 9, אך לא יותר). צריך לזכור ששליש מחיינו אנו מבלים בשינה, וחשוב לדעת שעודף שינה או חוסר שינה הם אינם בריאים לגופנו ועלולים לפתח אצלינו מחלות. 

לדבריו של המומחה, חסך שינה עלול להעלות את הסיכון למחלות לב, מחלות כלי דם, סכרת, לחץ דם, השמנה, ירידה במערכת החיסון, דימנציה, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז ועוד כל מיני מחלות אחרות. לעומת זאת, גם עודף שינה הוא לא מומלץ, כיוון שגם למעלה מ-10 שעות שינה ביממה (לאורך זמן) עלול להגביר את הסיכון לשבץ מוחי ומחלות לב. 

אז איך כדאי לישון? איך שנוח לכם. הרבה פעמים לאנשים קשה לשנות את מבנה השינה שהורגלו אליו משלבים מוקדמים בחייהם. כמו כן, צורת השינה מתקשרת לרוב גם למבנה גוף, שכן אנשים שמנים יותר לא יוכלו לישון על הבטן או אנשים עם בעיות מסוימות לא יוכלו לישון על הגב. 

פרופ' קאראסו הסביר כי מחקר שנעשה בניו יורק על מכרסמים הראה כי ככל הנראה שינה על הצד על המומלצת ביותר. מהמחקר עלתה ההנחה כי בזמן השינה מערכת ניקוי המוח, שאחראית על סילוק פוסלת חלבונים מחילוף החומרים, עבדה טוב יותר כאשר המכרסמים ישנו על הצד.