איך יודעים שבא אביב?

חג הפסח ועונת האביב נתפסים אצל מרביתנו כמובנים מאליהם. אך עבור מי שלא יכולים לראות את שולחן הסדר ואת פריחת האביב, נדרשת הכרות מיוחדת איתם. עצות וטיפים להכנה לפסח ולאביב של ילדים בכלל ושל ילדים עם לקויות ראייה ועיוורון בפרט.

חג הפסח והעיסוק באביב והפריחה מסביב מספקים הזדמנות נפלאה לחוויה רב חושית עבור ילדים. החוויה הזו מתעצמת ומשמעותית אף יותר כאשר מדובר בילדים המתמודדים עם מגבלה חושית מסוימת, כמו למשל ילדים עם לקויות ראייה או עיוורון. הקולות והתחושות של החג, וריחות הפריחה שמביא איתו האביב, מייצרים למידה חווייתית המאפשרת לילדים להתכונן ולהכיר היטב את העולם המשתנה סביבם.

שולחן פסח (צילום: שני הלוי)
שולחן פסח (צילום: שני הלוי)

תהליך ההתפתחות והלמידה של הסביבה הוא בראש ובראשונה ויזואלי. לכן, אתגרים הקשורים לראייה, ללמידת הסביבה, לשינויים המתרחשים בה ולאופן בו יש להתנהל בה הינם מורכבים יותר עבור ילדים אלו, בעיקר כשחלקם מתקשים לראות, או לא רואים כלל את פריחת האביב, המצות, האגוזים או ההגדה של פסח. עבורם מאתגר יותר להבין מהו חג האביב וכיצד יש להתנהל בו.

אולם, היופי של חג האביב (וגם של הפריחה בו) מספק לנו חוויה רב חושית, המאפשרת לילדים ללמוד עליו ועל מאפייניו גם בלי לראות את לבלוב הפרחים ואת שולחן הסדר. את כל הלמידה והשיח, חשוב לתווך בצורה נגישה ונעימה - להכין את הילדים למה שהם עומדים לשמוע, להריח ולחוש, כך שיוכלו לחוות את פסח והאביב בהדרגתיות ובצורה שאינה מאיימת.

במטרה להמחיש את הנושא לילדים בכלל ולילדים עם לקויות ראייה/ עיוורון בפרט, אחד הכלים המרכזיים שניתן לעשות בהם שימוש הוא חוש המישוש, באמצעותו ניתן לסייע להם לדמות למשל כמה כבדות הן אבני הבניין של הפירמידות אותם נשאו בני ישראל על גבם. לצורך כך, אני מכינה שק ובתוכו מניחה דברים כבדים אותם הילדים ממששים ומנסים להרים. אחר כך, אנחנו בונים פירמידות מקוביות ובסוף מפרקים אותן. כמו כן, כדי להסביר שבסדר כולנו מסובין לשולחן, אנחנו מציירים על ציפיות של כריות ובהמשך ממלאים אותם יחד, כדי שיהיה נוח לשבת לשולחן הסדר.

באופן דומה, כדי שילדים עם לקויות ראייה/עיוורון יוכלו להבין את החג, אנחנו נותנים להם למשל למשש מצות ולשבור אותן. לשק גדול אנחנו מכניסים אגוזים, כדי שבדרך חווייתית ילמדו שאין כל סכנה במישוש משהו לא מוכר שלא ניתן לראות. את כל זה אנחנו כמובן מלווים בהאזנה לשירי החג. מוזיקה היא כלי נפלא עבור ילדים בכלל ולא רק אלו המתמודדים עם מגבלות חושיות כלשהן. ישנם שירים רבים העוסקים בפסח ובאביב דרכם ניתן ללמוד על מאפייני החג והעונה. בשימוש בשירים חשוב להקפיד על חזרתיות, כדי לאפשר לילדים ללמוד, להפנים, לתרגל וכמובן להנות מהשיר ומתוכנו. זו דרך יעילה לכל הילדים בכל הגילאים, אך חשוב לזכור שכאשר מדובר בילדים עם לקות ראייה או עיוורון יש להתאים את התוכן וההתנסות לרמתם. בנוסף, במהלך ההתנסות חשוב לנסות לדבר ולדובב את הילדים לספר כיצד הם מרגישים ואיך הם חווים את ההכרות עם ההתנסויות החדשות.

בכל הנוגע לפריחת האביב, כדי ליצור חוויה רב חושית ניתן להכין לכל ילד פרח תלת מימד גדול על מנת שיוכל להרגיש את עלי הכותרת, הגבעול והעלים. על הפרחים מזליפים בושם כך שהילדים יוכלו להפנים שבאביב הפרחים פורחים וכדאי להריח אותם. היות ולא ניתן למשש פרפרים אמיתיים, ניתן ליצור פרפרים גדולים ולהדביק על השרוול כך שינועו כשילד מזיז את היד. 

מזג האוויר האביב ורוח חג הפסח המתקרב מספקים לנו מגוון אינסופי של תכנים ורעיונות המאפשרים למידה מהנה ומעשירה, החל מטעמים וריחות וכלה בחומרים ליצירה. את כל אלו ניתן לעשות בגן יחדיו, או עם המשפחה בבית. המגוון שמספקים לנו החורף והחג יכולים להספיק ממש עד יום העצמאות שכבר נמצא מעבר לפינה.

זוהר פרחי (צילום: פרטי)
זוהר פרחי (צילום: פרטי)

הכותבת היא זוהר פרחי גננת בגן "אליע" בירושלים, עמותה המתמחה בטיפול בתינוקות, פעוטות וילדים עם עיוורון או עם לקויות ראייה