אחת מתופעות הלוואי עליה מעידים רבים ממחלימי הקורונה היא עייפות קיצונית בלתי מוסברת הנמשכת גם חודשים אחרי תום המחלה. בשלב מסוים כבר קשה לדעת אם היא נובעת מהקורונה או מסיבות אחרות. שגרת החיים העמוסה מעייפת את כולנו במידה זו או אחרת. נשים, על פי הממצאים, סובלות מעייפות יותר מגברים. אולי בגלל הג'ינגול בין הקריירה לאמהות. מה שבטוח הוא שכולנו צריכים ורוצים יותר אנרגיה.

בימים אלה רואה אור ספר חדש המציע תוכנית בשם "סוף לעייפות", המתבססת על מחקרים רפואיים אשר מצאו כי רמת אנרגיה תקינה נשענת על איזון עדין ומדויק בין שלוש מערכות – מערכת העיכול, המערכת החיסונית והמערכת ההורמונלית הקשורות קשר הדוק ביניהן, ולעיתים קרובות יוצאות מאיזון. המפתח להעלאת רמת האנרגיה ולפתרון בעיות בריאות שונות, על-פי המחברת ד"ר איימי שאה, הוא להחזיר לאיזון את שלוש המערכות האלו.

הספר כולל גם תוכנית תזונתית המבוססת על 50 מתכונים שנערכו על ידי השף והנטורופת צחי בוקששתר ומתווה מסלול מוכח להעלאה משמעותית ברמות האנרגיה תוך שבועיים בלבד, וחזרה לרמת אנרגיה תקינה תוך שלושה חודשים.

הנה קטע מתוך הספר בהוצאת "פוקוס ספרים לבריאות".

עטיפת הספר עייפות כרונית מאת ד''ר איימי שאה (צילום: פוקוס ספרים לבריאות)
עטיפת הספר עייפות כרונית מאת ד''ר איימי שאה (צילום: פוקוס ספרים לבריאות)

המערכת ההורמונלית

יש בגופנו הורמונים רבים ושונים שפועלים כמערכת האיתות של הגוף ושולטים ברוב התפקודים הבסיסיים שלו. חשבו על המערכת ההורמונלית כעל מערכת מורכבת של כבישים מהירים שמתחברים זה לזה. כל ההורמונים מגיבים לאיתותים הורמונליים שמגיעים מהמוח. הם זזים ומשתנים ללא הרף, בהתאם למה שמתרחש בבלוטות שמייצרות ומפרישות הורמונים. ההיפותלמוס מחובר לבלוטת יותרת המוח, שמשפיעה על בלוטת התריס, שבתורה מחוברת לבלוטת האדרנל ולשחלות או לאשכים. כל הבלוטות האלו קשורות זו לזו וגם למוח. הכול קשור זה לזה. אם מתרחשת תאונה ליד אחת היציאות של כביש מהיר כלשהו, התנועה תהיה איטית לאורך קילומטרים רבים ואנחנו עלולים להיתקע בפקקים במשך שעות. אותו הדבר מתרחש בגופנו.

המערכת החיסונית

כשאנחנו מתמודדים עם שפעת או הצטננות, המערכת החיסונית נכנסת לפעולה. כמו חיילים אמיצים, תאי המערכת החיסונית מוכנים להילחם בכל נגיף או חיידק שמאיימים להזיק לנו. אחרי התגובה הדלקתית הזו, החיילים אמורים לחזור לבסיסם ולאפשר למערכת לנוח. אבל בעולם המודרני, בגלל מגוון רחב של סיבות, הם לא מקבלים את האיתות שמבשר להם שמצב החירום הסתיים. לחלופין, האיום מופיע שוב ושוב בצורת מזונות מלאכותיים או רעלים. המצב הזה מוביל לדלקת כרונית, שמאותתת למוח ולשאר הגוף שאנחנו ניצבים בפני איום.

מערכת העיכול

למערכת העיכול יש השפעה עצומה על בריאותנו הכללית; היא גם משפיעה על כל תחום בהוויה שלנו – החל בתשוקות שלנו למזונות מסוימים, ועד למצב הרוח, וכמובן לרמת האנרגיה שלנו. למערכת ההורמונלית ולמערכת העיכול יש קשר סימביוטי. ההורמונים משפיעים על מערכת העיכול וחיידקי המעי מווסתים ומייצרים הורמונים. לא זו בלבד שחיידקי המעי שלנו מייצרים הורמונים, הם גם עוזרים לאזן את עודפי ההורמונים. כשמערכת העיכול יוצאת מאיזון, הדבר עלול להשפיע על ספיגת רכיבים תזונתיים חיוניים, מה שעלול להוביל לתת-תזונה ולשלל בעיות עיכול כרוניות.

עייפות. תופעת לוואי של הקורונה. אבל לא רק (צילום: אינגאימג')
עייפות. תופעת לוואי של הקורונה. אבל לא רק (צילום: אינגאימג')

שלוש המערכות האלו פועלות בשיתוף פעולה צמוד. שלושתן הן המפתח לבריאות טובה, ולכן, אני קוראת להן "משולש האנרגיה". אם אחת מצלעות המשולש יוצאת מאיזון, היא יוצרת חוסר איזון במערכת, ששודד מאיתנו את האנרגיה הדרושה לנו. כשאנחנו מתקנים מערכת אחת, גם השתיים האחרות ישתפרו. כשהמערכת תחזור לאיזון, רמות האנרגיה שלכם ירקיעו שחקים.

יש בזה היגיון. אם הגוף עובד קשה כל כך כדי לתקן את עצמו כיוון שצלע אחת (או יותר) של המשולש יצאה משליטה, אין לו מספיק אנרגיה כדי לעשות משהו אחר. ואז מגיעה התשישות. כשזה קורה לעיתים קרובות  – כשאתם עייפים ולחוצים בצורה כרונית – אתם עלולים לפתח אלרגיות ומחלות. זהו הקשר בין דלקת, למחלות ולאנרגיה. כדי למנוע זיהומים ומחלות, עלינו לאתחל את המערכות האלו, לייצב את רמות ההורמונים שלנו ולאזן את משולש האנרגיה.

רוב ההפרעות ההורמונליות קשות לאבחון, אבל קלות לתיקון בעזרת שינויים בתזונה ובאורח החיים. המפתח טמון באיזון משולש האנרגיה. לצורך זה, פיתחתי תוכנית תזונתית שמטפלת בדלקתיות ובהפרעות הורמונליות בעזרת סוג של צום לסירוגין שמשפר את בריאות מערכת העיכול ומחזק את המערכת החיסונית. לצד שינוי תזונתי, הצבתי בראש סולם העדיפויות שלי את השינה, שיניתי את שגרת הפעילות הגופנית שלי ויישמתי שיטות להפגת מתחים. המחקרים שפורסמו בשנים האחרונות אודות צום לסירוגין, השעון הביולוגי ובריאות מערכת העיכול, רק מחזקים את התובנות שעלו מתוך הניסיון האישי שלי בתחום המדע.

ידעתי שאם התוכנית שלי תועיל לי, היא גם תועיל לאחרים. חשבתי על כל המטופלים שלי שהתלוננו על עייפות, חוסר אנרגיה, הפרעות שינה וכל אותם התסמינים שמהם סבלתי בעצמי. התחלתי לטפל בהם בעזרתה, ואכן, הם התמלאו מחדש באנרגיה ובתחושת חיוניות שכבר הספיקו לשכוח. החלטתי שאני חייבת לחלוק את הגישה האינטגרטיבית הזו עם הציבור הרחב והתחלתי לעסוק באימונים מקוונים. מאז, אימנתי אלפי מטופלים במסגרת הקורסים שאני מעבירה ופגישות הייעוץ האישיות והמקוונות שלי. באמצעות ניסוי וטעייה והרבה ניסיון טיפולי, למדתי כיצד ליישם את המחקרים המדעיים העדכניים ולשלב אותם בלוח הזמנים העמוס של המטופלים.

התוכנית הזו הניבה תוצאות מדהימות. ראיתי אנשים שסבלו מחרדה, עייפות ושחיקה, ובעזרת התוכנית התמלאו באנרגיה מחודשת ובתחושת חיוניות מעצימה. מערכת הבריאות הנוכחית שלנו – זו שבמסגרתה הוכשרתי  –לא לימדה אותנו מספיק איך לטפל בגוף שלנו כך שלא נפתח מחלות או נסבול מתשישות. למרות שהייתי רופאה בעלת התמחות כפולה שהקדישה שנים רבות למחקר, לא היו לי תשובות והתקשיתי לעזור לעצמי! אנחנו זקוקים לכלים נוספים שיסייעו לנו לחיות את חיינו בצורה הטובה והבריאה ביותר. אני כאן כדי לספק לכם את הכלים האלה.

7 עיצות הזהב לאיזון אנרגטי

  1. נסו לצרוך את רוב הקלוריות בין 12 בצהריים ל-5 אחר הצהריים. נסו להימנע מאכילה 3-4 שעות לפני השינה ואל תאכלו יותר מדי במהלך חלון האכילה שקבעתם לעצמכם. תכננו מראש את זמני הארוחות ואת הרכבן.
  2. מזונות בעלי צפיפות תזונתית גבוהה הם המומלצים ביותר. במילים אחרות אכלו אגוזים, זרעים, פירות (פירות יער), ירקות, חלבונים רזים (טופו מפולי סויה מונבטים), דגנים מלאים ושעועית. התמקדו באכילת מזונות מלאים, לא מעובדים ועשירים בסיבים תזונתיים והרבה תבלינים ועשבי תיבול בריאים להעשרת הטעם.
  3. נסו להימנע מאכילת מזונות מעובדים בעלי טעמים מודגשים, כמו חטיפים מלוחים ועוגות. הימנעו מבשר ככל שתוכלו, ובמיוחד מבשר אדום, כמו גם מסוכר, משומני טרנס ומעמילנים מזוקקים.
  4. אם אתם חשים רעב במהלך הצום, נסו להשקיט אותו בעזרת מים או משקאות נטולי קלוריות (קפה, תה). אם הרעב לא יחלוף, אכלו או שתו משהו קטן ללא .( סוכר שמכיל עד 40 קלוריות (הצעות בעמ' 176
  5. אם אתם אוכלים תפריט נטול סוכר, אתם יכולים להחליף את הסטיביה בדבש או בסירופ אגבה.
  6. אם אתם טבעונים וזקוקים לתחליף לביצים, תוכלו למצוא תחליפים סבירים בכל חנויות הטבע.
  7. אם אתם נמנעים מאכילת מוצרי חלב, השתמשו בחלב אגוזים או שקדים  כתחליף.

שייק אבטיח מרענן להגברת האנרגיה (צילום: אינג אימג')
שייק אבטיח מרענן להגברת האנרגיה (צילום: אינג אימג')

משקה אבטיח מרענן

שף צחי בוקששתר

  • 3 כפות סירופ מייפל אמיתי או סירופ אגבה
  • 8 כוסות אבטיח חתוך, ללא גרעינים כ אחד וחצי ק"ג
  • רבע כוס מיץ לימון או ליים טרי
  • 2 כפות עלי נענע קצוצים
  • קרח
  • 2  כוסות סודה או מים מוגזים
  • פרוסות לימון או ליים וגבעולי נענע לקישוט
  1. בבלנדר חזק, טוחנים מחצית מכמות האבטיח בכל פעם עד לקבלת מרקם חלק ויוצקים דרך מסננת דקה לתוך קנקן גדול. זורקים את חלקי הפרי שנותרו.
  2. מערבבים פנימה את מיץ הלימון או הליים, הסירופ והנענע. מכסים ומקררים במשך 4 שעות לפחות או לכל הלילה.
  3. לפני ההגשה, מערבבים שוב את המשקה כדי לשמור על מרקם אחיד.
  4. מחלקים ל 6- כוסות עם קרח.
  5. מוזגים מעל את הסודה ומקשטים עם פרוסות לימון או ליים ונענע.

ד"ר איימי שאה (M.D.) היא רופאה אימונולוגית אמריקאית בעלת גישות טיפוליות אינטגרטיביות. לאחר שחוותה תאונת דרכים קשה עקב נהיגה במצב של עייפות, היא החליטה להתמחות בנושא חשוב זה ופתחה קליניקה לטיפול בעייפות כרונית. את התוכנית "סוף לעייפות" היא פיתחה וביססה על סמך מחקרים רפואיים ועל סמך ניסיונה הקליני הרב. 

עייפות כרונית. ד"ר איימי שאה (M.D.) | עריכה מדעית: ד"ר גיל יוסף שחר | עריכת מתכונים: שף נטורופת צחי בוקששתר | הוצאת פוקוס ספרים לבריאות | מחיר: 98 ₪ | להשיג בחנויות הספרים ובאתר פוקוס